چگونه بدون افزایش وزن از مهمانی های نوروزی لذت ببریم؟
ممکن است در مهمانی های نوروزی پرخوری کنید. پرخوری تان را با محدود کردن شدید غذا در روز بعد جبران نکنید، چون این کار کمکی به شما نمیکند و حتی ممکن است ولع شما را در وعده های غذایی افزایش دهد و بیش از پیش افزایش وزن پیدا کنید. 

راه های ساده برای جلوگیری از اضافه وزن در نوروز 

شاید فکر کنید باید در مهمانیها و تعطیلات نوروز به خود خیلی سخت بگیرید، اما زیاد برای خوردن شیرینی و شکلات احساس گناه نداشته باشید. ربکا بلیک (  Rebecca Blake) متخصص تغذیه می گوید: یکی دو شب تفاوت خاصی ایجاد نمیکند و چندان وزن شما را بیشتر نمیکند و اگر هم چنین شد معلوم نیست علت آن چه بوده است، چون احتباس مایعات یا دستشویی نرفتن هم میتواند عامل آن باشد. 

درست مثل ورزش کردن، تغییر ماندگار در بدن نیازمند تداوم و تکرار عمل است، بنابراین اگر گه گاهی سخت گیری را کنار بگذارید، تلاشهایتان برای حفظ وزن از بین نمیرود. پیش از این که هیجان زده شوید باید توجه داشته باشید، منظور ما از گه گاهی به معنی یک یا دو بار در سال است نه یک یا دو بار در هفته یا ماه. وسلی دلبریج ( Wesley Delbridge ) متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی می گوید:  با این حال هیچ راهنمای غذایی استانداردی وجود ندارد که به شما بگوید چه مقدار پرخوری منجر به اضافه وزن میشود، چون در مورد هر فرد وضعیت متفاوت است. این که چند مرتبه میتوانید سخت گیری را کنار بگذارید بستگی به سن، ژنتیک، سرعت متابولیسم بدن و فعالیت فیزیکی شما و همچنین داروهایی که مصرف میکنید، دارد

 

بدن شما و ظرف شکلات 

بدن شما و ظرف شکلات تاثیرات فیزیولوژی مصرف بیش از حد غذا کاملا فوری است. پانکراس مجبور است بیشتر از معمول کار کند، تا بتواند همه قندهای مصرفی را فراوری نماید. چون میزان گلوکز بدن (قند ساده مورد استفاده سلولها) شما بالا رفته است، بدن نمیداند با آن همه قند چه کند، بنابراین ساده ترین راه این است که قندها را به صورت چربی ذخیره سازی کند. بسته به بدن هر فرد، ده تا بیست دقیقه طول میکشد تا هورمون لپتین (هورمون سیری)به مغز بگوید، شما سیر شده اید. به همین علت زمانی متوجه سیری خود میشوید که دل درد یا احساس سیری زیاد دارید چون بیست دقیقه بعدتر متوجه شده اید باید زودتر دست از خوردن برمیداشتید. پرخوری تان را با محدود کردن شدید غذا در روز بعد جبران نکنید، چون این کار کمکی به شما نمیکند. 

 

مشکلات بعد از تعطیلات 

مشکلات بعد از تعطیلات

بیشتر افراد هنگامی که پرخوری میکنند و به خاطر پرخوری دچار عذاب وجدان میشوند، تصمیم به رژیم شدید و سریع لاغری میگیرند که تصمیمی بسیار بد است. بدن پایداری و هومئوستازی را دوست دارد و افراط را دوست ندارد. هنگامی که بدن را سم زدایی یا پاکسازی میکنید (کاری که از نظر علمی هیچ فوایدی برای آن اثبات نشده است)، بدن وارد فاز گرسنگی میشود. هورمونها دچار اختلال میشوند و متابولیسم آهسته می گردد. 

سپس هنگامی که دوباره به رژیم غذایی عادی بازمیگردید، بدن بیش از پیش کالریهای دریافتی را حفظ میکند و بنابراین کاهش وزن برایتان مشکل تر میشود. اگر گرسنگی در بدن بیش از 24 ساعت طول بکشد، به دلیل ترسی که برای بدن ایجاد می شود، بدن به آن عکس العمل دارد، پس به دلیل اینکه بدن شما می ترسد به آن حالت گرسنگی بازگردد، دیرتر کالری از دست می دهد. 

پس از یک شب پرخوری و عذاب وجدان ناشی از آن، توصیه میشود روز بعد صبحانه سبک و سالمی مصرف کنید و فعالیت ورزشی متوسط داشته باشید. درست مثل هر روز دیگر. هر دو متخصص تغذیه می گویند: با این که در واقع نمیتوانید تاثیر پرخوری روز قبل را از بین ببرید، اما کاری را که انجام داده اید بپذیرید و به جای احساس شکست و ناکامی، حرکت مثبتی انجام میدهید. 

 

کارهایی که پیش از مهمانی میتوانید انجام دهید

پیش از مهمانی چه کاری میتوان انجام داد؟

بهترین راه مقابله با وسوسه مصرف زیاد کالری برنامه ریزی و صبر است. پیش از مهمانی یک میان وعده پر فیبر َو سبک (مانند سیب) بخورید تا گرسنه نباشید. باید با پیش بینی اینکه در میهمانی مقدار کالری بیشتری مصرف می کنید، نهار سبک تری نسبت به روزهای معمولی میل کنید. 

نکته: همچنین چون سیگنالهای احساس سیری مدتی طول میکشد تا دریافت شود، بیست دقیقه پس از صرف غذا صبر کنید ببینید چه احساسی دارید و سپس اگر خواستید دو مرتبه شروع به خوردن کنید. 

به خاطر داشته باشید صرف غذا در رستوران یا مهمانی بهانه خوبی برای پر خوری نیست. در سبک زندگی ما چنین وضعیتهایی زیاد پیش می آید، بنابراین باید یاد بگیریم که به شیوه سالم در مراسم ها غذا بخوریم و از ذهنیت جبرانی پس از پرخوری اجتناب کنیم و یاد بگیریم کالری این مراسم ها و وقایع را در محاسبه کالری روزانه خود در نظر بگیریم. 


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ