مهمترین مواد لازم برای بدن، پروتئین‌ها، هیدرات‌های کربن، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و تغذیه صحیح در واقع به معنی خوردن و دریافت مقدار لازم و کافی از هر کدام مواد غذایی است.

تعریف تغذیه صحیح و سالم چیست؟

مسعود ترابی, دبیر اجرایی کنفرانس ملی ایمنی غذا در رابطه با تغذیه سالم اظهار داشت: بدون شک چگونگی تغذیه در سلامت و تندرستی انسان به گونه‌ای مؤثر است که هیچ کس نمی‌تواند حتی به اندازه ذره‌ای انکار کند. تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد سلامت انسان را تأمین می‌کند و قوای دفاعی بدن را به صورتی بسیار اساسی و قابل ملاحظه نیز افزایش می‌دهد.

وی افزود: اگر خلاف این امر واقع شود اثرات بد آن در تمام اعضا و دستگاه‌های بدن منعکس می‌شود و باعث از دست رفتن سلامتی جسمی و حتی روحی هر انسانی می‌شود.

دبیر اجرایی کنفرانس ملی ایمنی غذا اظهار داشت: مهمترین مواد لازم برای بدن،پروتئین‌ها، هیدرات‌های کربن، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و تغذیه صحیح در واقع به معنی خوردن و دریافت مقدار لازم و کافی از هر کدام مواد غذایی است.

ترابی افزود: مقدار لازم و کافی غذا یا همان نیازهای تغذیه‌ای در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و در واقع سن، جنس، میزان فعالیت فرد، شرایط محیطی، سلامتی یا بیماری از عواملی هستند که موجب بروز این تفاوت‌ها می‌شود.

وی گفت: غذاهایی که داخل یک گروه قرار می‌گیرند از ارزش غذایی تقریباً مشابهی برخوردارند و می‌توان در صورت لزوم آنها را جایگزین یکدیگر کرد مثلاً برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن می‌توان از شیر، ماست، پنیر و لبنیات به جای یکدیگر استفاده کرد.



نمی‌توان گروه‌های غذایی را جایگزین یکدیگر کرد

دبیر اجرایی کنفرانس ملی ایمنی غذا اضافه کرد: باید توجه داشت که نمی‌توان گروه‌ها را جایگزین یکدیگر کرد یعنی مصرف سبزیجات را نمی توان جایگزین گوشت، برنج یا غلات کرد. لذا در یک رژیم متعادل روزانه باید نسبت مناسبی از غذاهای موجود از گرو‌ه‌های غذایی وجود داشته باشد. مقیاس سنجش، مقدار مورد نیاز مواد غذایی (واحد) است که دارای اندازه تعریف شده است.

ترابی عنوان کرد: به عقیده بسیاری از دانشمندان یک برنامه غذایی خوب و متعادل می‌تواند علاوه بر افزودن نشاط و نیروی حیاتی عمر انسان را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش دهد در حالی که محروم ماندن از مواد غذایی سالم اساس تندرستی را سست می‌کند و حتی بر روی نسل‌های آینده انسان تأثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: لزوم تغذیه سالم در نتیجه بسیار مهم این است که میزان غذای مصرف شده روزانه در مرحله اول باید نیروی لازم را برای اعمال گوناگون و متنوع بدن تأمین کند. برای مثال حداقل میزان کالری مورد نیاز برای بدن انسان و برای آنکه قلب و مغز از سایر اعضای بدن بتوانند اعمال خود را به درستی انجام دهند در حدود 1500 کالری است. واضح است که این میزان لازم بوده اما به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی کافی نیست چرا که انرژی مورد نیاز برای کارهای عضلانی روزانه و قرار گرفتن در برابر سرما و گرما رشد و بسیاری از اعمال دیگر نیاز به انرژی بیشتری نسبت به انرژی اولیه دارد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com