خوردن بستنی با روکش طلا برای بدن مضر است یا مفید؟
افرادی که بستنی‌ با روکش طلا سرو می‌کنند معتقدند فقط 30 سوت از طلای خوراکی روی دسرهایشان استفاده می‌کنند که این مقدار بسیار ناچیز است و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما...

مزایا و معایب طلا برای بدن

طلا جزو عناصری است که بدن به مقدار بسیار جزیی به آن نیاز دارد اما اگر این میزان بیشتر از حد نیاز به بدن برسد، می‌تواند باعث مسمومیت فرد شود بنابراین مصرف یکی-دو بار از این محصول مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما مصرف مکرر آن می‌تواند برای بدن مضر باشد.

البته افرادی که چنین بستنی‌هایی را سرو می‌کنند معتقدند فقط 30 سوت از طلای خوراکی روی دسرهایشان استفاده می‌کنند که این مقدار بسیار ناچیز است و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. در کل، همه عناصر فلزی در بدن و در واکنش‌های مختلف بیوشیمیایی، نقش کوآنزیم را ایفا می‌کنند، اما محدوده مصرف آنها بسیار ناچیز است. طلا هم جزو این عناصر محسوب می‌شود. در حالی که ماده مغذی دیگری مانند کاروتنویید که جزو ویتامین‌ها محسوب می‌شود، تلورانس یا تحمل مصرف بسیار وسیعی دارد و اگر روزانه مقادیر بسیار زیاد آن از راه مواد غذایی وارد بدن شود، باز هم حالت مسمومیت ایجاد نمی‌کند. هرچند میزان زیاد آن باعث زرد شدن پوست و ملتحمه می‌شود اما این حالت خطرناک نیست و عوارضی برای بدن ندارد.

 

توضیح کوآنزیم:کوآنزیم Q10 ترکیبی است شبه ویتامینی و محلول در چربی که بدن برای سلامت خود به مقدار اندکی از آن احتیاج دارد. یوبی کینون در سلول یوکاریوتها و بویژه در میتوکندری وجود دارد و جزئی از زنجیره انتقال الکترون و تولید انرژی در متابولیسم هوازی است. کوآنزیم Q10 آنتی اکسیدانی است که از صدمه دیدن سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد (مواد شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر) جلوگیری می‌نماید. چون در چربی انحلالپذیر است در ماهی چرب، گوشت گاو، سویا، بادام زمینی، و اسفناج یافت می‌شود. امروزه کاربرد کوآنزیم Q10 را در پیشگیری و درمان برخی از انواع سرطان و بیماری قلبی و برای تخفیف عوارض جانبی ناشی از برخی از درمان‌های سرطان بررسی می‌کنند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir