برنج خارجی را حتما آبکش کنید!
به گفته یک متخصص علوم و صنایع غذایی، برای کمک به خروج سموم و آلودگی‌های احتمالی موجود در برنج‌های فرآوری‌شده خارجی بهتر است آن را به صورت آبکش پخت تا مقداری از آلودگی‌های شیمیایی و سمی از بافت دانه خارج و حذف شود.

برنج فرآوری شده یا پارابویل چیست؟

دکتر محمد حسین عزیزی متخصص علوم و صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در برخی از کشورهای خارجی مثل هندوستان، پاکستان، و سریلانکا که تولید برنج زیاد است، برای افزایش مقاومت دانه‌های برنج و جلوگیری از نیم دانه شدن آن طی شالیکوبی، دانه‌های برنج را قبل از پوستگیری می‌جوشانند و سپس پوسته خارجی و سبوس را از دانه جدا می‌کنند که به محصول به دست آمده برنج فرآوری شده یا پارابویل (پیش پخت یا نیم جوش شده) گفته می‌شود.

این متخصص با اشاره به اینکه برنج زرد فرآوری شده در مقایسه با برنج سفید معمولی ارزش تغذیه‌ای بالاتری دارد گفت: وقتی دانه برنج همراه با پوسته‌اش نیم جوش می‌شود مقادیری از مواد مغذی پوسته و سبوس وارد بافت دانه می‌شود و بر این اساس برنج همرنگ سبوس، زرد طلایی شده و بر ارزش غذاییش افزوده می‌شود. ضمن اینکه به دلیل بافت مستحکمش در حین شست‌وشو و پخت به میزان کمتری ویتامین‌ها و املاح خود را از دست می‌دهد و بیشترین نوع برنج قهوه‌ای موجود در بازار از همین نوع برنج پارابویل یا فرآوری شده است.

احتمال دارد برخی از برنج‌های خارجی با سموم غیرمجاز و در زمان نامناسب سمپاشی شده باشند یا در خاک آلوده به فلزات سمی و سنگین پرورش یافته باشند. از این رو در زمان پارابویل، سموم و آلودگی‌ها از طریق پوسته وارد بافت دانه برنج شده و محصول، آلوده و برای سلامت مخاطره آمیز می‌شود.

بر این اساس به توصیه دکتر عزیزی به خانواده‌ها برای کمک به خروج سموم و کاهش آلودگی‌های احتمالی برنج‌های خارجی این است که آن‌ها را به روش آبکش تهیه کنند تا مقادیری از آلودگی‌های شیمیایی و سمی در طی آبکش از بافت دانه خارج و حذف شود.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir