شکر قهوه ای یا سفید؟ سالمترین شیرین کننده کدام است؟
شکر قهوه ای نیز نام دیگری از شکر است و ممکن است برخی افراد فکر کنند در مقایسه با شکر سفید گزینه سالم تری است. با اینکه موارد استفاده آنها کمی متفاوت است، اما در مصرف هر دو باید مواظب بود.

مقایسه شکر قهوه ای با شکر سفید

توصیه می شود در برنامه غذایی خود از شکرهای اضافی جلوگیری کنید چون مقدار شکر دریافتی، با چاقی و خطر بیماری های مزمن مرتبط است. شکر به صورت طبیعی در غلات، میوه ها، سبزیجات و حبوبات یافت می شود. با این حال شکر را به بسیاری از غذاها اضافه می کنند، و این یکی از اصلی ترین دلایلی است که متخصصان تغذیه کاهش مصرف شکر را توصیه می کنند.

  1. شیرینی
  2. شکلات 
  3. نان های صنعتی
  4. غلات صبحانه
  5. سس ها
  6. غذاهای یخ زده
  7. سوپ های کنسرو شده

و ...

همه می توانند منابع شکر اضافه شده باشند، و اکثر مردم بیش از مقدار توصیه شده که 10 درصد از کالری کل روز می باشد شکر مصرف می کنند.

 

شکر می تواند پشت نام های بسیاری پنهان شود از جمله:

  1. دکستروز
  2. شربت ذرت با فروکتوز بالا
  3. شربت برنج
  4. شکر خام 
  5. سوکروز


شکر قهوه ای نیز نام دیگری از شکر است و ممکن است برخی افراد فکر کنند در مقایسه با شکر سفید گزینه سالم تری است. با این حال شکر قهوه ای از نظر مواد مغذی برتری نسبت به شکر سفید ندارد. با اینکه موارد استفاده آنها کمی متفاوت است، اما در مصرف هر دو باید مواظب بود.

 

 

مقایسه مواد مغذی موجود در شکر قهوه ای و شکر سفید

کالری شکر قهوه ای و سفید تقریبا برابر است، کالری هر دو در یک قاشق چای خوری 16 است. شکر از نیشکر یا چغندر ساخته می شود. فرآیند ساخت قند با تبدیل نیشکر به شکر مایع آغاز می وشد. مایع از صافی عبور می کند تا هرگونه ناخالصی اش گرفته شود. مایع حرارت داده می شود تا تبدیل به کریستال های شکر خام شود. محصول جانبی این فرآیند ملاس است.

شکر سفید: از ذوب کردن شکر خام و اضافه کردنش به مواد شیمیایی و سپس دوباره حرارت دادنش ساخته می شود، وقتی مجدد حرارت داده می شود کریستال های ریز شکر حاصل خواهند شد.

شکر قهوه ای: از اضافه کردن مقداری ملاس به کریستال های شکر سفید بدست می آید.

این تفاوت اصلی بین شکر سفید و قهوه ای است، شکر قهوه ای تقریبا همان شکر سفید است فقط مقداری ملاس دارد.ملاس می تواند منبعی از آنتی اکسیدان و مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم و آهن باشد.با این حال مقداری که برای ساخت شکر قهوه ای به کار می رود اندک است. از این رو، مقدار زیادی از این مواد را نمی توانید در شکر قهوه ای پیدا کنید.

با مقایسه کردن هر دو شکر با یکدیگر، می بینیم که در کالری و گرم با یکدیگر برابر هستند.

 

 

تفاوت طعم شکر قهوه ای و شکر سفید

بیشتر شکرهایی که از فروشگاه ها خریداری می کنید شکر سفید هستند با مقدار بسیار اندکی ملاس اضافه شده. تشخیص تفاوت طعم بین شکر سفید با قهوه ای کمی سخت است، به همین دلیل بیشتر مردم طعم این دو را یکسان می دانند.

شکر قهوه ای طعم قوی تری از ملاس دارد، و می تواند شیرینی پیچیده تری داشته باشد. شکر قهوه ای سبک ملاس کمتری نسبت به شکر قهوه ای تیره دارد. اگر طعمی قوی تر می خواهید بهتر است از شکر قهوه ای تیره استفاده کنید.

شکر قهوه ای مرطوب تر از شکر سفید است، و دلیلش هم ملاس است، شکر قهوه ای همچنین از شکر سفید سفت تراست.

تفاوت اصلی بین شکر سفید و قهوه ای چگونگی تاثیرشان روی پخت است.

 

 

تفاوت های شکر سفید و شکر قهوه ای در پخت و پز

شکر، در هر شکلی که استفاده اش کنید، تاثیرش بیشتر از اضافه کردن شرینی به غذا است. شکر به غذا طعم، شکل، رنگ، و تعادل اسیدیته می دهد.بسته به اینکه چه چیزی درست می کنید و چقدر شکر اضافه می نمایید، چه شکر سفید چه قهوه ای روی نتیجه آنچه می پزید تاثیر می گذارد.استفاده از شکر قهوه ای در مقایسه با شکر سفید رطوبت و رنگ بیشتری به غذا اضافه می کند، اما شیرینی یکسان است.

به صورت کلی معمولا تفاوت زیادی بین استفاده شکر قهوه ای و سفید وجود ندارد. شکر قهوه ای تیره در مقایسه با شکر قهوه ای سبک باز هم مرطوب تر است.

 

 

دیگر شکل های شکر

دیگر شکل های شکر مانند شکر خام، یا شکر نارگیل نیز ممکن است سالمتر از شکر سفید در نظر گرفته شوند.اما باید این را در نظر بگیرید که بیشتر انواع شکر یک نوع اثر را روی قند خون می گذارند و تقریبا از نظر مواد مغذی یکسان هستند.شاید شکر خام و نارگیل را کمتر فرآوری شده در نظر بگیرند، و یا بگویند مواد معدنی بیشتری دارد، اما در واقع این اختلافات بسیار ناچیز است.

دلیل نمی شود که چون شکر قهوه ای است پس می توانید از شکر سفید بیشتر استفاده اش کنید.اگر از شکر سفید یا قهوه ای استفاده می کنید، همچنان شکر اضافه شده حساب می شود و باید در مصرفش دقت شود.

 

 

سالمترین شیرین کننده ای که می توانیم انتخاب کنیم کدام است؟

پس کدامیک از شکر ها سالمتر هستند؟

بر اساس یافته های مرکز دیابت آمریکا افراد تمام شیرین کننده را باید با شکر یکسان بدانند.

گاهی ادعا می شود که نوعی شکر خاص شاخص گلیسمی پایین تری دارد. اما متاسفانه این شاخص ها استاندارد نیست و نمی توان زیاد به آنها اهمیت داد.

- اگر فردی بالغ و سالم هستید، مقدار شکر یا قند اضافی مصرفی خود را در طول روز کمتر از 10 درصد کالری روزانه نگه دارید.

- اگر مبتلا به دیابت هستید یا قند خونتان بالا است، شاید بهتر است با مشورت دکتر جایگزینی برای شیرین کننده های خود پیدا کنید.

افراد معمولا برای بدست آوردن شیرین کننده ای سالمتر به سراغ شیرین کننده های جایگزین می روند، اما برخی تحقیقات اظهار داشته اند که این جایگزین ها در برخی موارد می توانند تاثیرات منفی به جای بگذارند از جمله ایجاد تغییر در باکتری های روده و یا حتی تحت تاثیر قرار گرفتن تنظیمات سیری در مغز.

انواع مایع شیرین کننده ها مانند عسل یا ملاس، می توانند در کنار شیرینی به شما آنتی اکسیدان و مواد معدنی نیز برسانند.

پس این انتخاب ها در کنار کالری یکسانی که با شکر دارند می توانند مزایای مواد مغذی را نیز داشته باشند.




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:سایت دکتر کرمانی