آب بطری های آب معدنی که گرم شده اند را نباید بنوشید
بطری های پلاستیکی از لحاظ سلامتی ایمن نیستند اما این مسئله مهم است که نوع نگهداری آنها حائز اهمیت است.بهرحال شاید مقدار مواد خطرزا در آنها از حد نرمال خطر هم پائین تر باشد اما مقدار کم آنها نیز نگرانی هایی را بدنبال دارد.

در چه شرایطی بطری های پلاستیکی آب در چه شرایطی ایمن هستند؟

چند سال پیش شایعاتی پخش شد که شریل کرو خواننده آمریکایی ادعا کرد که نوشیدن آب بطری که در اتومبیلش گذاشته بود باعث ابتلا او به سرطان سینه شد. از آن موقع به بعد نگرانی هایی در مورد بطری های پلاستیکی که مواد خطرناکی را به درون آب ما آزاد می کنند به وجود آمد.

دانشمندان دانشگاه نانجینگ چین و دانشگاه فلوریدا اثر نگهداری آب در 16 مارک بطری آب در چین را مورد بررسی قرار دادند. این آزمایش در سه دما انجام شد:

  • 39 درجه فارنهایت(9/3 درجه سانتی گراد)،دمای نگهداری آب در یخچال
  • 77 درجه فارنهایت(25 درجه سانتی گراد)،دمای استاندارد اتاق
  • 158درجه فارنهایت(70 درجه سانتی گراد)،دمای داخل اتومبیل

بر طبق مطالعات سال 2009، محققین مقدار دو ماده را در بطری های آب معدنی بررسی کردند- آنتیموان Antimony و بیس فنل ای (  bisphenol A (BPA–بعد از یک، دو و چهار هفته.

-آنتیموان، مقدار ناچیزی فلز سنگین یافت شده است که در بروز بیماری های ریه، قلب و دستگاه گوارش نقش دارد. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان،  تری اکسید آنتیموان، یک فرم از فلز، را به عنوان یک "سرطان زای احتمالی" طبقه بندی کرده است.

-بیس فنل ای  BPAماده ای شیمیایی است که می تواند جایگزین استروژن در بدن انسان شود و در برخی پلاستیک ها یافت شده است. سازمان غذا و داروی امریکا FDA استفاده از این ماده را در بطری ها و فنجان های کودکان ممنوع کرده است.

محققان مشاهده کردند که با افزایش دما و گذشت زمان، به طور فزاینده ای میزان بالایی از آنتیموان در بطری آب قابل تشخیص بود. خصوصا در دمای 77 درجه فارنهایت، آزاد شدن آنتیموان به میزان دو برابر از دمای خنک تر آن اتفاق افتاد اگرچه میزان مواد آزاد شده در مارک های مختلف متفاوت بود و در 6 برند از 16 برند مورد بررسی در دمای 77 درجه فارنهایت افزایش به طور معناداری مشاهده شد.

یک کارشناس ارشد گفت: سطح BPA تنها در 3 برند بطری در این دما افزایش پیدا کرد، هرچند غلظت آن به اندازه ای که نگران کننده باشد نبود. اما حضور BPA در بطری پلاستیکی آب در طول زمان هنوز یک راز است. چرا که از لحاظ تئوری BPA نباید در ترکیب پلاستیک وجود داشته باشد. توضیحی که درباره این مسئله داده شده این است که اگر در طول فرایند تولید، به خصوص اگر پلاستیک های بازیافتی بکار ببرید،اگر مقدار کمی BPA پیدا کنید، این یک ناخالصی است.
در دمای 158 درجه فارنهایت، دمای گرم داخل اتومبیل، غلظت آنتیموان به طور مداوم افزایش یافته است، این افزایش حدود 319 برابر میزان فلز در مقایسه با شرایط دمایی یخچال بود. البته این مقدار که معادل 0.00026 میلی گرم بود پائین تر از حد نرمال 0.0006 میلی گرم بود. البته در کشورهایی مانند ژاپن در حد نرمالهای سختگیرانه تری لحاظ می شود.
 دانشمندان تخمین زدند که بدترین شکل این داستان نوشیدن آب بطری برند به شدت آلوده است که می تواند به معنای مصرف 0.0004 میلی گرم آنتیموان به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز باشد، که می گفتند ممکن است یک خطر بهداشتی به خصوص برای کودکان در بر داشته باشد.

مورد دیگری که باید در نظر گرفته شود غلظت کلسیم است که معمولا در بطری های آب معدنی یافت می شود و مشاهده شده است که آزاد سازی آنتیموان را افزایش میدهد. بنابراین محققان در مقاله این چنین نوشتند که خطر آنتیموان آزاد شده برای سلامتی  از بطری های جنس پلی اتیلنی در این تحقیق ناچیز ارزیابی شده است.

بهرحال پلی اتیلن ترکیب بسیار متداول جهت تولید بطری های پلاستیکی و ظروف غذایی است و با اینکه این تحقیق در چین انجام شده است اما آنتیموان در بطری های تولیدی در آمریکا هم وجو داشته اما میزان آن مشخص نیست.

بهرحال توصیه می شود که از نگهداری آب و مصرف آن در بطری های پلاستیکی در دمای بالا پرهیز کنید و آن ها را در دماهایی مانند دمای یخچال یا نهایتا دمای اتاق مصرف کنید.

این بدین معنا نیست که بطری های پلاستیکی از لحاظ سلامتی ایمن نیستند اما این مسئله مهم است که نوع نگهداری آنها حائز اهمیت است.بهرحال شاید مقدار مواد خطرزا در آنها از حد نرمال خطر هم پائین تر باشد اما مقدار کم آنها نیز نگرانی هایی را بدنبال دارد.




تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ