فواید ماست یونانی
ماست یونانی به جز به کار رفتن در اسموتی یا صبحانه شما، فواید بسیار دیگری نیز دارد. این روزها واژه « ابر غذا » زیاد به گوش می رسد اما ماست یونانی قطعا شایستگی این لقب را دارد. در اینجا می گوییم که چرا متخصصان تغذیه و دوستداران پروتئین شدیدا به این خوردنی علاقمند شده اند

ماست یونانی

۱- ماست یونانی، مغذی تر از ماست معمولی است

هنگامی که ماست را صاف کرده و مایع پس از فرایند بستن ماست را از آن جدا می کنند، و یا به عبارتی ماست را تغلیظ می کنند،  به آن لقب یونانی می دهند که تقریبا همان ماست چکیده است. ماست یونانی با غلظتی بیشتر و کرمی تر، مقدار بیشتری از پروتئین و پروبیوتیک های مفید در خود دارد، امتیاز دیگر آن، محتوای قند پایین تر آن است. به عنوان مثال ماست یونانی با یک مارک مشخص، تقریبا 22 گرم پروتئین و ۹ گرم قند دارد که از ۷ گرم پروتئین و ۱۳ گرم قند موجود در همان مقدار ماست وانیلی معمولی بدون چربی، از همان برند، پیشی می گیرد. میزان پروتئین بالا، یکی از مزایای ماست یونانی برای گیاه خواران است.

 

۲- به شما کمک می کند به مدت طولانی تری احساس سیری کنید

مصرف ماست یونانی به عنوان یک میان وعده در بعداز ظهر می تواند درد های گرسنگی را کاهش دهد و مانع آن شود که احساس کنید در ساعت ۵ بعداز ظهر نیاز به خوردن شام دارید. شرکت کنندگان این مطالعه برای سه روز متوالی، ۳ ساعت بعد از ناهار از ماست یونانی با مقادیر پروتئین مختلف استفاده کردند. گروهی که ماست یونانی با بالاترین میزان پروتئین (۲۴ گرم در هر وعده) خوردند، احساس سیری بیشتری می کردند و تا تقریبا یک ساعت بعد از گروهی که ماست کم پروتئین خورده بودند، برای خوردن شام به اندازه کافی گرسنه نبودند.

 

۳- مواد مغذی مشابه در محصولات بدون چربی با محصولات پر چرب

ماست های یونانی کم چرب عموما مقدار پروتین، قند و پروبیوتیک ها و کلسیم مشابهی با ماست های یونانی پرچرب دارد، اما معمولا دارای کالری کمتری می باشد. انواع پرچرب ماست یونانی، معمولا غلیظ تر از انواع کم چرب یا بدون چربی هستند.

 

۴- باعث می شود دستگاه گوارش تان به خوبی کار کند

بابت خوب کار کردن دستگاه گوارشتان باید از پروبیوتیک ها تشکر کنید. این میکروارگانیسم های مفید به طور طبیعی در ماست یونانی وجود دارند و مشخص شده که با کاهش میزان، عدم تحمل لاکتوز، یبوست، اسهال و سندرم روده تحریک پذیر، معده شما را شاد و سرحال نگه می دارند. ماست به حل مشکلات جدی تر روده، مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو نیز کمک می کند. در ماست های یونانی، بدنبال نوع پروبیوتیک آن باشید، در نوع پروبیوتیک این محصولات، در هر گرم، حداقل ۱۰۰ میلیون باکتری زنده وجود دارد. 

 

۵- می تواند به تحت کنترل داشتن وزن شما کمک کند

در یک مطالعه انجام شده که در سالنامه اپیدمیولوژی منتشر شد، رژیم های غذایی، وزن و دور کمر بیش از ۳۰۰۰ فرد را بررسی کرده و دریافتند که وزن و دور کمر افرادی که در رژیم غذایی خود از ماست استفاده کرده بودند، کمتر از آنهایی بود که ماست نمی خوردند.

 

۶- مقلد هایی نیز برای ماست یونانی وجود دارند

برخی مارک ها سعی می کنند از فرایند صاف کردن ماست، طفره رفته و به جای آن فقط گروهی از مواد غلیظ کننده و گاها مضر برای سلامتی ( مانند خامه، چربی و افزودنی های چربی گیاهی ) را به ماست اضافه کنند. اگر به دنبال یک ماست یونانی واقعی هستید ماست یونانی را انتخاب کنید که به روش سنتی تهیه شده باشد، مراقب ماست های تقلبی باشید که در لیست مواد تشکیل دهنده شان، چیزهایی از قبیل کتین و نشاسته ذرت وجود دارد.

 

۷- به عنوان یک جایگزین سالم در دستورات غذایی به کار می رود

ممکن است شما از طعم تند و کمی ترش ماست یونانی ساده خوشتان نیاید اما این طعم، دقیقا همان چیزی است که آن را به یک جایگزین مناسب برای چاشنی هایی مانند خامه ترش و مایونز تبدیل می کند. مقداری ماست یونانی به سوپ یا خوراک لوبیا اضافه کنید یا از آن برای درست کردن یک سس سالم اما خامه ای شکل استفاده نمایید. ماست یونانی همچنین مقداری پروتئین به اسموتی شما اضافه می کند، می توانید آن را به تنهایی بخورید یا روی آن شیرین کننده های طبیعی مانند عسل یا توت بریزید تا به یک خوردنی لذت بخش و سالم و بسیار خوشمزه، تبدیل شود.

 

۸- تهدید سلامتی با مصرف لبنیات پرچرب به میزان زیاد

مطالعه سال ۲۰۱۳  محققان Kaiser Permanente نشان داد که لبنیات پرچرب می توانند بر بیماران مبتلا به سرطان سینه تاثیر منفی بگذارد. این مطالعه بیماران مبتلا به سرطان سینه را برای ۱۲ سال تحت نظر گرفته و دریافتند که خطر مرگ آنهایی که یک یا چند وعده در روز لبنیات پرچرب (مانند ماست، شیر، بستنی یا پنیر) خوردند، ۶۴ درصد بالاتر بود. با این حال به نظر می رسد انواع کم چرب لبنیات، مشکلی در این بیماران ایجاد نکنند.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: fitnessmagazine.ir