نان خشک کپک‌زده بجای ادویه
ترکیبی از نان خشک کپک‌زده، رنگ‌های غیرمجاز شیمیایی و افزودنی‌های غیربهداشتی گاها می‌تواند جزو ترکیباتی باشد که با آنها ادویه فله‌ای غیربهداشتی و نامرغوب تولید می‌شود.

ادویه را به صورت ساییده نشده تهیه کنید

تقلب در تولید ادویه یکی از قدیمی‌ترین انواع تقلب‌ها است و گران بودن نسبی ادویه‌ها و امکان فروش فله‌ای آن احتمال تقلب را افزایش می‌دهد. ترکیبی از نان خشک کپک‌زده، رنگ‌های غیرمجاز شیمیایی و افزودنی‌های غیربهداشتی گاها می‌تواند جزو ترکیباتی باشد که با آنها ادویه فله‌ای غیربهداشتی و نامرغوب تولید می‌شود. ادویه‌هایی که مصرفشان تهدیدکننده سلامت است زیرا حاوی سم قارچی آفلاتوکسین بوده که حین پخت از بین نمی‌رود و این سم قارچی می‌تواند کم‌کم بدن را مستعد به ابتلای سرطان کند. بله، سرطان! آن هم سرطان گوارش و کبد...

 

به منظور پرهیز از خرید ادویه تقلبی، پیشنهاد می‌شود:

1. ترجیحا از ادویه بسته‌بندی شده در شرکت‌های مجاز و خوشنام که تحت‌نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، ادویه را تهیه کنید.

2. ادویه را به صورت ساییده نشده تهیه کرده و در منزل، خودتان نسبت به ساییدن آن اقدام کنید. بسیاری از کارخانجات بزرگ مواد غذایی یا رستوران‌ها و هتل‌های معتبر، این مسیر را ترجیح می‌دهند.

3. به عموم مردم توصیه می‌شود که هرگز از کنار تقلبات و تخلفات مواد غذایی به راحتی عبور نکنند و موارد مشاهده شده را به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره 1490 اطلاع دهند.

4. هرگز و به هیچ عنوان نسبت به فروش نان خشک به هیچ فردی اعم از افراد دوره‌گرد و... اقدام نکنند چراکه رشد کپک روی این نان‌ها و تولید آفلاتوکسین متعاقب آن - که سرطان‌زای قطعی کبد است- باعث بروز بیماری‌های بدخیم در جامعه می‌شود.

5. توصیه می‌شود نان خشک را همانند سایر پسماندها و ترجیحا به همراه پسماندهای آلی (غذایی) به سطل‌های زباله انتقال یا به کیوسک‌ها و خودروهای بازیافت تحویل دهید.



*دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص علوم غذا و صنایع غذایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamaneh.com