عدم تحمل مواد غذایی و تفاوت با آلرژی غذایی
معمولا از هر 100 نفر، یک تا دو نفر دچار آلرژی غذایی است و این در حالی است که عدم تحمل مواد غذایی شایع تر از آلرژی غذایی بوده و معمولا افراد، این دو را با هم اشتباه می گیرند

 آلرژی غذایی چیست؟

حساسیت یا آلرژی غذایی که معمولا کودکان 1 تا 12 سال را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، یک واکنش سریع و به طور بالقوه جدی به مواد غذایی توسط سیستم ایمنی بدن است و می تواند با علائمی مانند راش، خس خس سینه و خارش خود را نشان دهد. در موارد نادر، علائم می تواند بسیار شدید بوده و به مشکلات تنفسی کشنده منجر شود. این نوع شدید از واکنش به مواد غذایی آنافیلاکسی است و به عنوان یک اورژانس پزشکی تلقی می شود.

 

علل آلرژی غذایی

آلرژی غذایی رایج ترین عارضه در بزرگسالان، بعد از مصرف مواد غذایی از قبیل ماهی، آجیل، بادام زمینی، گردو، فندق و ... است. در کودکان نیز علائم آن بعد از مصرف موادی مانند شیر، تخم مرغ، بادام، آجیل و ... ظاهر می شود. به دلیل اینکه علائم عدم تحمل غذایی شبیه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب این دو را با هم اشتباه می‏گیرند. آلرژی غذایی باعث خارش دهان، کهیر، ورم کردن لب ‏ها و صورت و زبان و گلو، سختی تنفس، سرگیجه یا غش می‏ شود. همچنین علائمی مانند استفراغ و تهوع، دل درد و اسهال دارد که در عدم تحمل غذایی نیز دیده می‏ شوند.

 

عدم تحمل غذا چیست؟

عدم تحمل مواد غذایی شایع تر از آلرژی به نظر می رسد و بررسی های اخیر نشان داده که یک پنجم بزرگسالان در بریتانیا دچار این عارضه هستند. علائم عدم تحمل مواد غذایی آهسته تر از آلرژی به مواد غذایی ظاهر می شود شامل نفخ، تهوع و استفراغ و گرفتگی معده است.

شناسایی موادی که عدم تحمل را ایجاد می کنند کار آسانی نیست و برای همین اغلب مشخص نیست که چرا یک فرد دارای عدم تحمل به نوع خاصی از مواد غذایی است. تشخیص عدم تحمل به مواد غذایی ممکن است با سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده تداخل ایجاد کند.

 

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز که گاهی اوقات به عنوان عدم تحمل لبنیات نیز شناخته می شود، اغلب با خوردن لبنیات حاوی لاکتوز اتفاق می افتد و بدن قادر به هضم آن نیست. علائم اصلی عدم تحمل لاکتوز خود را با اسهال و درد معده نشان می دهد.

 

توصیه های مهم در مورد آلرژی غذایی و عدم تحمل مواد غذایی

- اگر شما نسبت به یک یا چند ماده غذایی واکنش ناسازگار نشان می دهید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا مهم است که پزشک تشخیص دهد آیا شما دچار آلرژی غذایی هستید یا عدم تحمل غذایی؟

- هنگامی که عدم تحمل یک ماده غذایی شما را عاجز می کند، آلرژی غذایی می تواند برای شما خطرناک تر باشد.

- اگر مبتلا به آلرژی یا حساسیت غذایی هستید، سعی کنید کم کم مواد غذایی را که باعث ایجاد حساسیت در شما می شوند، شناسایی کرده و از مصرف آنها خودداری کنید.

- چه عدم تحمل به مواد غذایی داشته باشید و چه آلرژی به آن، همیشه برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید تا متوجه شوید عنصری که برای شما مشکل ایجاد میکند، در آن وجود دارد یا نه.

- همیشه مواد لبنی کم لاکتوز یا فاقد لاکتوز را در صورت داشتن عدم تحمل مواد غذایی انتخاب کنید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir