فواید خرما در رمضان و روزه داری
اغلب متخصصان توصیه می ‏کنند که هنگام نوشیدن چای، از جمله در وعده افطاری در ماه مبارک رمضان، خرما را جایگزین قند یا شکر کنید، خرما دارای قند طبیعی است، این نوع قند به سرعت جذب می‏ شود و در نتیجه بر قند مصنوعی ارحجیت دارد

 مصرف خرما و فواید آن

خرما از جایگاه ویژه ‏ای در میان مواد تغذیه ای برخوردار است، به همین دلیل مصرف آن در ایام روزه داری ماه مبارک رمضان توصیه می شود، در اینجا به شرح بیشتر خواص این ماده مغذی بخصوص جهت تامین نیاز بدنی روزه داران عزیز می پردازیم.

خرما دارای فروکتوز، ساکارز، گلوکز، آب، موسیلاژ، مواد آلبومینوئیدی و پکتیکی، ویتامین‏ های A، B، C، D و E و املاحی نظیر روی، منگنز، فسفر، آهن و کلسیم است.

خرما بسیار مغذی و انرژی ‏زا است و مصرف آن در هنگام فعالیت ‏های بدنی، ورزشی، انجام کارهای فکری و ایام روزه داری، می‏ تواند مفید باشد. خرما میوه ‏ای بسیار مغذی و مقوی بوده و بهتر است که در برنامه غذایی سالمندان، کودکان و نوجوانان در حال رشد، وارد شود. 

خرما دارای قند فراوانی است و خاصیت گرم دارد. لذا افراد گرم ‏مزاج یا افرادی که بیماری‏ های قندی دارند، باید در خوردن آن احتیاط کنند.

 

خواص خرما

- خرما ویتامین‏ های متعددی دارد، ویتامین A موجود در خرما سبب تقویت بینایی چشم می ‏شود.

- خرما به واسطه داشتن ترکیبات متعدد، در پیشگیری و کنترل بسیاری از بیماری‏ ها نقش دارد، پیشگیری از بیماری‏ های قلبی و عروقی، بیماری های مغزی و پیشگیری از بروز برخی سرطان ‏ها، در مورد خرما مطرح شده و به اثبات رسیده است. 

- خرما دارای ویتامین ‏های A و C است که سبب تقویت ناخن، رشد مو و طراوت و زیبایی پوست می‏ شود. ویتامین ‏های موجود در خرما، سبب تقویت رشد و حفظ سلامت دهان و دندان می‏ شود.

- خرما یکی از مواد مؤثر در بهبود حافظه می‏ باشد. خرما منبع مناسبی از ویتامین‏ های گروه B، سلنیوم، آهن و منگنز است و بدین ترتیب می‏تواند ماده غذایی مناسبی برای تقویت حافظه باشد.

- خرما سبب تقویت و تنظیم دستگاه گوارش است و ترکیبات موجود در آن، اسید معده را تنظیم می‏ کند. افرادی که معده ‏شان اسید اضافی ترشح می‏ کند یا به اصطلاح معده شان ترش می‏ کند، می‏ توانند چند عدد خرما را له کرده و در آبجوش ریخته، هم زده و آن را بنوشند.

- خرما خاصیت ملین دارد و روده ‏ها را پاکسازی می ‏کند. ماده نیکوتینیک موجود در خرما، دارویی فوق‏ العاده مؤثر برای رفع ناراحتی روده ‏ای است. خوردن خرما سبب ایجاد و تقویت باکتری ‏های مفید روده ‏ای می ‏شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir