بیش از حد قند و شکر می خورید اگر این علائم هشدار دهنده را دارید
8 علامت هشدار دهنده که نشان می دهد بیش از حد قند و شکر می خورید. قند و شکری که نه تنها شما را چاق می کند بلکه حتی می تواند بر مغز و زیبایی پوست شما هم تاثیر منفی بگذارند.

تمام متخصصین سلامت موافقند که کربوهیدراتها به خصوص انواع تصفیه شده یکی از مضرترین مواد برای بدن انسان هستند. متاسفانه قندها در رژیم غذایی روزانه ما حضور پررنگی دارند و حتی وقتی سعی می کنیم از مصرف آن اجتناب کنید تقریبا برایمان امکان پذیر نیست. در طولانی مدت شکر در بدن ایجاد اعتیاد می کند که نه تنها بر کودکان بلکه روی بزرگسالان هم تاثیر گذار است.

بر اساس گفته دکتر رابرت اچ لاستیگ Dr. Robert H. Lustig متخصص کودکان در بخش غدد درون ریز دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، مصرف قند عامل پنهان بسیاری از بیماری های مزمن شایع امروز است. لاستیگ نویسنده مشهور "شکر:حقیقت تلخ" است و یکی از پیشگامان در رمزگشایی متابولیسم قند است. این دکتر ادعا می کند که بدن انسان حداقل 6 قاشق چایخوری شکر در روز  را می تواند بدون خطر متابولیزم (فرایند متابولیسم) کند. ولی داده های آماری نشان می دهد که به طور متوسط آمریکایی ها سه برابر این مقدار را در روز مصرف می کنند بنابراین این قند اضافه در بدن تبدیل به چربی می شود. همین مساله ریشه بسیاری از *بیماری های متابولیک امروزه است.

*بیماری های متابولیک metabolic diseases: بیماری هایی که در ارتباط یا ناشی از متابولیسم یا سوخت و ساز هستند.


مضرات مصرف بیش از حد قند و شکر:

- مصرف بیش از حد قند باعث پرکاری و آسیب به کبد می شود. متخصصان سلامت می گویند که این آسیب مشابه آسیب الکل به کلبد است زیرا کربوهیدرات هایی که شما مصرف می کنید به تنها اندامی که برای انتقال آنها است منتهی می شوند.

- مصرف بیش از حد قند باعث افزایش وزن می شود و بر عملکرد انسولین و *لپتین تاثیر می گذارد. همچنین با خاموش کردن سیستم کنترل اشتهای بدن متابولیسمتان را فریب می دهد. به عبارت دیگر در تحریک انسولین خطا ایجاد می شود که به نوبه خود منجر به سرکوب *گرلین یا هورمون گرسنگی می شود که به نوبه خود منجر به خطا در تحریک لپتین یا هورمون سیری می شود. که نتیجه آن پرخوری می شود.

*لپتین leptin: یک پروتئین تولید شده توسط بافت چربی است و اعتقاد بر این است که ذخیره سازی چربی بدن را تنظیم می کند.
*گرلین ghrelin: یک آنزیم تولید شده توسط سلول های معده است که باعث اشتها می شود.

- شکر بر عملکرد صحیح متابولیسم تاثیر می گذارد و مصرف بیش از حد قند منجر به مشکلاتی شناخته شده تحت عنوان *سندرم متابولیک می شود. این سندرم منجر به افزایش وزن، چاقی شکم، کاهش HDL و افزایش LDL، بالا رفتن قند خون، بالا رفتن تری گلیسیرید و بالا رفتن فشار خون می شود.

*سندرم متابولیک یا نشانگان سوخت و سازی metabolic syndrome: مجموعه‌ای از شرایط است که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

- مصرف بیش از حد قند باعث افزایش سطح اسید اوریک شده که منجر به افزایش خطر بیماری قلبی و کلیوی می شود. علاوه بر آن سطح اسید اوریک به عنوان نشانه ای برای سمی بودن فروکتوز مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس مطالعات اخیر سطح طبیعی اسید اوریک بین 3 تا 5.5 میلی گرم بر دسی لیتر است. اگر اسید اوریک بالایی داشته باشید در معرض خطر مسمومیت فروکتوز قرار خواهید گرفت.

علائم هشدار دهنده ای که می گوید بیش از حد شکر مصرف می کنید:

1.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر در حال اضافه وزن هستید

1.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر در حال اضافه وزن هستید

جای تعجب نیست که مصرف بالای قند منجر به مازاد کالری شود. متاسفانه شکر هیچ پروتئین یا فیبری ندارد بنابراین جلوی گرسنگی تان را نمی گیردفقط باعث می شود بیشتر بخورید. شکر باعث ترشح انسولین می شود و انسولین نقش مهمی در افزایش وزن بازی می کند. برای توضیح بیشتر باید بگوییم وقتی که شکر می خورید پانکراس شما انسولین تولید می کند که قند را به اندام هایتان منتقل کند تا به عنوان سوخت برای تولید انرژی استفاده شود. بنابراین وقتی شکمتان را با شکر پر می کنید، بدنتان انسولین بیشتری ترشح می کند. این مصرف بیش از حد قند منجر به مقاومت به انسولین در طول زمان می شود. و براساس گفته کارشناسان سلامت، مقاومت به انسولین یعنی بدنتان نمیتواند به درستی به سطح طبیعی انسولین پاسخ دهد بنابراین به درستی نمی تواند شکر را تجزیه کند. بنابراین افزایش وزن اولیه شما در اثر مازاد کالری قند تبدیل به اختلال پاسخ طبیعی به انسولین می شود –  این در واقع رابطه بین مقاومت به انسولین و چاقی است. جدی ترین مشکلی که تحت این شرایط پیش می آید، دیابت است و زمانی ایجاد می شود که پانکراس مدت زمان طولانی بیش از حد کار کرده باشد.


2.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر همیشه هوس خوردن شیرینی جات دارید

2.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر همیشه هوس خوردن شیرینی جات دارید

به گفته بروک آلپرت Brooke Alpert نویسنده The Sugar Detox: Lose Weight, Feel Great and Look Years Younger ، هر چه شکر بیشتری مصرف کنید بیشتر هوس خوردن شیرینی جات خواهید داشت. به عبارت دیگر مصرف بالای شکر تبدیل به یک چرخه معیوب و اعتیاد آور می شود. اعتیاد به شکر را می توان با اعتیاد به مواد مخدر مقایسه نمود. مصرف بالای شکر هم باعث ایجاد خطر برای بدن می شود درست مثل یک ماده مخدر واقعی.

3.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر نسبت به همیشه بدخلق تر شده اید

3.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر نسبت به همیشه بدخلق تر شده اید

زمانی که شکر در بدنتان تجزیه می شود سطح قند خون افت پیدا کرده و منجر به تغییرات خلقی می شود. پایین بودن سطح انرژی هم در این بدخلقی موثر است.

4. بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر در تمام طول روز احساس تنبلی می کنید

4. بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر در تمام طول روز احساس تنبلی می کنید

مصرف شکر در ابتدا موجب افزایش انسولین و اخلاق خوب می شود ولی به محض این که شکر تجزیه شود سقوط انسولین اجتناب ناپذیر است. بر اساس گفته بروک آلپرت، زمانی که قند خون ثابت باشد، انرژی پایدارتر است، به این معنی که مصرف بیش از حد شکر روی سطح گلوکز خون تاثیر گذاشته و منجر به بالا و پایین رفتن انرژی می شود. باید بدانید که انرژی از پروتئین و فیبر هم بدست می آید که هر دوی این مواد غذایی برای متعادل نگه داشتن سطح انرژی حیاتی هستند.

5.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر پوسیدگی دندان هایتان بیشتر شده است

5.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر پوسیدگی دندان هایتان بیشتر شده است

باکتری های دهان بر اثر خوراکی های باقیمانده که بین دندان ها گیر کرده اند، رشد می کنند. این امر منجر به ترشح اسید شده که باعث پوسیدگی دندان ها می شود. اگر چه بزاق انسان به صورت خود به خود تعادل سالم باکتری ها را حفظ می کند ولی خوردن شکر می تواند PH اکوسیستم دهان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

6.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر آکنه و جوش دست از سرتان بر نمی دارد

6.بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر آکنه و جوش دست از سرتان بر نمی دارد

بر اساس گفته دکتر ربکا کازین Rebecca Kazin از موسسه جراحی لیزر و پوست جان هاپکینز، افراد به افزایش سطح انسولین در اثر مصرف شکر واکنش نشان می دهند که باعث تحریک و افزایش ترشح هورمونی شده و منجر به ایجاد آکنه و روزیشا rosacea در پوست می شود. اگر پوست حساسی دارید، مصرف شکرتان را تحت کنترل درآورید. در غیر این صورت، " ممکن است بدون این که بدانید عامل ایجاد مشکلات پوستی تان از چیست شروع به استفاده از درمان های مختلف برای پوستتان کنید. "

*روزیشا rosacea: یک وضعیت که در آن بعضی از عروق خونی چهره بزرگ می شوند، و در روی گونه ها و بینی ظاهر می شوند.

7. بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر هیچ چیزی برایتان شیرینی سابق را ندارد

7. بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر هیچ چیزی برایتان شیرینی سابق را ندارد

علاوه بر مواردی که ذکر شد، خوردن بیش از حد شکر روی حس چشایی شما هم تاثیر گذار است. به عبارت دیگر، مصرف شکر بالا تحملتان نسبت به شکر را بالا می برد، بنابراین برای رفع تمایلتان به شیرینی هر روز بیشتر و بیشتر شکر مصرف میکنید. بنابراین برای حس کردن واقعی شیرینی باید مقدار زیادی شکر مصرف نمایید. برای پایین آوردن تحملتان نسبت به شکر و کم شدن تمایلتان به شیرینی جات باید مصرف شکر را قطع کنید که البته در ابتدا کار بسیار سختی خواهد بود.

8. بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر در مغزتان احساس مه آلودی و گیجی دارید به خصوص بعد از خوردن یک وعده غذا

8. بیش از حد شکر و قند مصرف می کنید اگر در مغزتان احساس مه آلودی و گیجی دارید به خصوص بعد از خوردن یک وعده غذا

بر اساس گفته کارشناسان سلامت، کند شدن مغز یکی از شاخص های معمول برای پایین آمدن سطح قند خون است. وقتی شکر زیادی به بدنتان برسانید ، سطح گلوکر خون بالا رفته و پس از مدتی به جای کاهش تدریجی، به سرعت سقوط می کند. به گفته بروک آلپرت، مشکلات و اختلالات شناختی به طور جدی تحت کنترل قند خون پایین هستند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ