بهترین رژیم غذایی بعد از 30 سالگی را بشناسید
رژیم غذایی برای سنین مختلف متفاوت خواهد بود. بهتر است رژیم غذایی خود را با افزایش سن تغییر دهید تا جسم و روحی سالمتر داشته باشید. در مقاله زیر با جزئیات بیشتری به این مسئله پرداخته می شود.

 رژیم غذایی بعد از 30 سالگی چطور باید باشد؟

این یک دانش عمومی است که لازم است افراد هر سال با افزایش سن و کند شدن سوخت و ساز رژیم غذایی خود را تغییر دهند، چرا که خوردن پیتزا و شیرینی بدون اینکه وزن افزایش پیدا کند، کار سختی است. اما بررسی های جدید نشان داده اند که در دوره بزرگسالی نسبت به دوره جوانی واکنش کاملا متفاوتی به برخی غذاها نشان می دهید که این واکنش هیچ ارتباطی به دور کمر شما ندارد. محققان دانشگاه Binghamton، دانشگاه ایالتی در نیویورک دریافتند که برخی غذاها، طبق موادی که آزاد می کنند، سلامت روحی سالمندان و جوان ترها را به روش های مختلف تغییر می دهد.

در این پژوهش، که در علوم اعصاب تغذیه Nutritional Neuroscience منتشر شد، محققان از مردم در یک پرسشنامه در مورد برخی غذاهای خاص و خلق و خوی مربوط به آنها سوالاتی پرسیدند و آیتم های مربوط به نوروشیمی neurochemicals (مغز و اعصاب) و نوروبیولوژی  neurobiology (مطالعه سلول های سیستم عصبی و سازماندهی این سلول ها به مدارهای عملکردی) را هدف قرار دادند. آنها دریافتند که جوانان بین 18 و 29 سالگی با خوردن گوشت حس بهتری دارند. به هرحال بعد از 30 سالگی، زمانی که صحبت از سلامت روان است، آنتی اکسیدان ها قوی تر می شوند. به علاوه پرهیز از موادی مانند قهوه و غذاهایی که دارای شاخص گلیسمیک* glycemic index بالا هستند (مانند نان و غذاهای قندی)، که هر دو به نظر می رسید تاثیر منفی روی خلق و خو داشتند، بعد از 30 سالگی مهم تر بود. طبق مقاله ای از دانشکده پزشکی هاروارد Harvard Medical School غذاهایی که دارای شاخض گلیسمیک بالا هستند، سطح قند خون را افزایش داده و دارای ارزش تغذیه ای کمی هستند.

* شاخص گلیسمیک یا گلایسمیک: معیاری است برای اندازه گیری سرعت بالا رفتن سطح گلوکز یا همان قند خون پس از خوردن نوع مشخصی از غذا.


محققان معتقدند این پژوهش شواهد قانع کننده ای را ارائه می کند که ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی براساس سن داشته باشید. به علاوه محققان یادآور می شوند که جوانان به برخی مواد شیمیایی تشکیل دهنده مغز حساس تر هستند، مانند سروتونین serotonin و دوپامین  dopamine. بر اساس تحقیقات گذشته و به گفته موسسه ملی بهداشت National Institute of Health، کسانی که دچار افسردگی هستند، دارای سطح سرورتونین کمتری هستند. بنابراین نوجوانان با مصرف رژیم غذایی که حاوی گوشت فراوان است کمتر دچار نوسانات خلقی می شوند که محققان معتقدند این رژیم غذایی می تواند به تقویت سطح سروتونین و دوپامین کمک کند. ورزش منظم که حداقل شامل سه جلسه باشگاه در هفته می شود، می تواند به نوجوانان کمک کند کمتر دچار افسردگی و مشکلات روحی شوند.

بهترین رژیم غذایی بعد از 30 سالگی را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سروتونین چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نقش سروتونین در پرخاشگری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی دوپامین چیست و چگونه کار می کند


از سوی دیگر بزرگسالان در سنین بالاتر با خوردن آنتی اکسیدان بیشتر می توانند مزیت های بیشتری دریافت کنند که شامل میوه هایی مانند انواع توت ها می شود. لینا بگداچه Lina Begdache، زیست شناس مولکولی و متخصص تغذیه، می گوید: با افزایش سن تشکیل رادیکال های آزاد (اکسیدان ها) افزایش پیدا می کند، بنابراین نیاز ما به آنتی اکسیدان بیشتر می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ادویه هایی که آنتی اکسیدان های طبیعی هستند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 مـنـبـع آنـتـی اکـسـیـدان هـا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : میوه ای با قوی ترین خاصیت آنتی اکسیدانی!


لینا بیان می کند که این رادیکال های آزاد می توانند بر مغز ما تاثیر بگذارند و باعث ایجاد برخی ناراحتی ها شوند و برخی غذاها در واقع آغاز کننده استرس هستند.

لینا می گوید: "رادیکال های آزاد باعث ایجاد اختلال در مغز می شوند که خطر ابتلا به مشکلات روحی را افزایش می دهد. به علاوه توانایی ما برای تنظیم استرس کاهش پیدا می کند، بنابراین اگر غذایی خورده ایم که منجر به فعال شدن واکنش استرسی شده (مانند قهوه و کربوهیدرات زیاد) بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات روحی و روانی خواهیم بود"

لینا و دیگر محققان امیدوار هستند بتوانند تاثیر متفاوت غذاها بر زنان و مردان را مورد بررسی قرار دهند. تحقیقات آخر نشان داده است که رژیم غذایی شما می تواند روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد، رژیم دارای قند و چربی بالا ممکن است باعث افسردگی شود.



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ