رژیم گیاهخواری برای سم زدایی بدن
رژیم گیاهخواری مزیت های زیادی دارد. یکی از بزرگترین مزیت های آن سم زدایی بدن است که طی چند روز اتفاق می افتد. در این مقاله یک رژیم غذایی گیاهخواری معرفی می شود.

با گیاهخواری از بدن خود سم زدایی کنید

برای کاهش اندام و لاغری، رژیمی مملو از فیبر، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها ضروری بسیار حائز اهمیت است. تمام این فاکتورهای مهم خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع ۲ را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهند. بعضی از رژیم‌های مختص سم‌زدایی، تنها به خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها طی یک مدت زمان خاص توصیه می‌کنند تا بدین شکل بدن را از سموم پاک کرده و دستگاه گوارش را تقویت کنند.

اگرچه مدرک علمی چندان معتبری برای این موضوع وجود ندارد اما بی‌شک، تنها سه روز خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها نمی‌تواند برای بدن مضر و خطرناک باشد. توجه داشته باشید بلافاصله بعد از این رژیم سه روزه مجددا به رژیم طبیعی‌تان برگردید و تنها برای مدت زمان سه روز از این رژیم ‌غذایی استفاده کنید.

نکته! اگر دچار مشکل و یا بیماری خاصی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید و بعد از این رژیم سه روزه استفاده کنید.


برای سم زدایی بدن از چه خوراکی‌هایی استفاده کنید؟

رژیم گیاهخواری برای سم زدایی بدن

در این رژیم سه روزه می‌توانید از هر نوع میوه یا سبزیجاتی که تمایل دارید استفاده کنید. توجه داشته باشید که تنوع بخشیدن به خوراک‌تان بسیار مهم است برای مثال نباید دائما از میوه یا سبزیجاتی مثل موز، سیب‌زمینی و یا ذرت استفاده کنید که حاوی نشاسته بالا هستند. این خوراکی‌ها ظرفیت بالا بردن میزان قند خون‌تان را دارند و باعث می‌شوند احساس کنید انرژی‌تان تحلیل رفته است. سایر گزینه‌ها مثل آووکادو، گوجه‌فرنگی، چغندر، خیار، کدو، انواع کلم، انبه، هندوانه، انواع انگور، پیاز، فلفل‌دلمه‌ای و انواع توت‌ها از میوه‌جات و سبزیجات کاملا مفید برای استفاده در طول این سه روز هستند.


برای سم زدایی مواد را خام مصرف کنید یا پخته؟

رژیم گیاهخواری برای سم زدایی بدن

بسیاری از رژیم‌های لاغری و سم‌زدا به خوردن میوه‌جات و سبزیجات به شکل خام توصیه می‌کنند و باور دارند استفاده از سبزیجات خام سالم‌تر و مفیدتر است. اما باز هم این موضوع ریشه علمی و موثقی ندارد. اما در عین حال، پختن برخی از سبزیجات هم لازم است. در حالی که سرخ‌کردن بیش از حد بعضی از خوراکی‌ها باعث از بین رفتن ارزش ‌غذایی مواد خوراکی و مصرف بیشتر چربی و کالری خواهد شد، پختن برخی از خوراکی‌های خاص باعث افزایش میزان آنتی‌اکسیدان درون آن‌ها می‌شود برای مثال با پخته شدن گوجه‌فرنگی میزان لیکوپین Lycopene (یک آنتی اکسیدان طبیعی)  آن افزایش می‌یابد. اگر شما هم در طول این سه روز تصمیم به پختن سبزیجات دارید بهتر است تا می‌توانید از شیوه‌ پختی استفاده کنید که ارزش غذایی مواد حفظ شود. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص شد، بخارپز کردن کلم بروکلی باعث محفوظ ماندن بیشترین میزان ویتامینC، کلروفیل* Chlorophyll و آنتی‌آکسیدان‌های مفید آن به نام گلوکوزینولات‌ها Glukuzynulat خواهد شد.

* سبزینه یا کلروفیل Chlorophyll : رنگدانه‌ای سبزرنگ است که در اکثر گیاهان، خزه‌ها و سیانوباکتری‌ها یافت می‌شود.


چند نمونه غذا در طول این سه روز

رژیم گیاهخواری برای سم زدایی بدن

می‌توانید برای وعده صبحانه از اسموتی‌های خوش‌طعمی که از ترکیب انواع توت‌ها، انبه، موز و سبزیجات برگ سبز تیره درست می‌شوند استفاده کنید. برای دریافت چربی‌های سالم هم اضافه کردن مقداری آووکادو ایده‌ای عالی است. اسیدهای چرب موجود در این میوه کمک می‌کند تا وعده غذایی بعدی احساس سیری کنید. برای وعده ناهار هم می‌توانید از طعم یک سالاد خوش‌مزه تهیه شده از سبزیجات و حتی میوه‌جات مورد علاقه‌تان لذت ببرید. اضافه کردن مقداری آب‌لیمو و روغن زیتون به عنوان چاشنی و یا سس سالاد هم می‌تواند لذت خوردن سالاد را چند برابر کند. بعد از خوردن سالاد هم ، برای سیر ماندن تا وعده بعدی می‌توانید از یک سیب‌زمینی و یا کدو حلوایی آب‌پز شده استفاده کنید. برای وعده شام، انواع مختلف سبزیجات و میوه‌جات خام یا پخته‌ای که دوست دارید می‌توانند انتخابی عالی باشند. سعی کنید بین خوردن میوه‌ها و سبزیجات تعادل برقرار کنید. برای اثربخشی بیشتر در طول این سه روز تا می‌توانید آب بنوشید و یا از میوه‌ها و سبزیجاتی استفاده کنید که حاوی مقدار زیادی آب هستند و در عین حال قند کمتری هم دارند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 2 روزه بدن تان را سم زدایی کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سم زدایی بدن با 8 راه ساده و بدون دردسر!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سم زدایی بدن با یک سوپ ساده و مقوی

بیشتر بدانید : سم زدایی بدن با این دستورات



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com