غذایی به عنوان چربی سوز وجود ندارد! برای کاهش وزن چه باید کرد؟
 معمولا افراد برای کاهش وزن شروع به خوردن غذاهای چربی سوز یا دمنوش هایی مانند چای سبز می کنند. اما خوردن این مواد تا چه اندازه موثر است؟ در این مقاله با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم.

 آیا کاهش وزن با خوردن مواد چربی سوز امکان پذیر است؟

برای هر کسی که می خواهد وزن کم کند و اندامش روی فرم بیاید، شنیدن چنین چیزی مانند گوش دادن به آهنگی زیبا است. ساعت ها ورزش؟ نیازی نیست، فقط همین ها را استفاده کن، وزنت کم می شود.

با اینکه ما هم واقعا خیلی دوست داریم چنین ادعایی حقیقت داشته باشد اما کاهش 10 کیلوگرم وزن، به سادگی خوردن دمنوش و چای سبز نیست.

دلایل علمی زیادی وجود ندارد که ثابت کند برای تقویت سرعت سوخت و ساز و چربی سوزی باید کلی فلفل و چای سبز مصرف کنید. باید بدانید تاثیر این موارد روی سوخت و ساز بسیار بسیار ناچیز است.

تا به حال موارد زیادی را به عنوان چربی سوز معرفی کرده اند، از جمله فلفل قرمز، فلفل سیاه، گریپ فروت، چای سبز، قهوه، روغن نارگیل و لیستی بلند بالا از دمنوش ها. اما تا به حال افزایش سوخت و ساز قابل توجهی از این موارد دیده نشده است. مسلما سرمایه گذاری روی خوردن و نوشیدن این گزینه ها، آن هم به مقدار زیاد در طول روز به هیچ وجه روش سالمی نیست.

مردم نباید برای سوزاندن چربی و کاهش وزن، به این غذاها تکیه کنند. در غیر اینصورت تمام مواردی که بدن به آنها نیاز دارد را نمی توانند دریافت کنند و با کمبودهایی مواجه می شوند.

با این حال تمام امیدها از بین نرفته است: با اینکه غذایی با عنوان چربی سوز وجود ندارد، اما بدنمان هنگام گوارش برخی از غذاهای خاص، کالری بیشتری می سوزاند و علتش اثر ترموژنیک* Thermogenics آن غذا است.

*ترموژنیک Thermogenics : به معنای تمایل برای تولید گرماست و معمولا برای داروهایی استفاده می شود که از طریق تحریک سوخت و ساز، گرما را افزایش می دهند.


فرای سوخت و ساز پایه که انرژی پایه ی مورد نیاز ما برای بقا است، 10 درصد انرژی اضافی وجود دارد که با جویدن، هضم کردن و پردازش غذایی که می خوریم مصرف می شود.

غذایی به عنوان چربی سوز وجود ندارد! برای کاهش وزن چه باید کرد؟

غذاهای ترموژنیک می توانند با افزایش تولید گرما، باعث افزایش سوخت وساز در بدن یک فرد شوند. در این فرآیند، بدن با سوزاندن کالری تلاش می کند از غذایی که خورده اید استفاده کند. بنابراین کالری های سوزانده شده تبدیل به گرما می شوند.

شاید به همین خاطر است که فکر می کنید مواردی مانند کپسایسین Capsaicin (عامل تند شدن فلفل) در فلفل باعث تقویت سوخت وساز می شود. کپسایسین باعث بالا رفتن حرارت بدن می شود، اما این را نمی دانیم که در واقع، چه مقدار از آن سوخت و ساز را افزایش می دهد.

گروه های غذایی که بیشتر از همه اثر ترموژنیک را افزایش می دهند عبارتند از غلات کامل، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها.

پروتئین ها، نسبت به کربوهیدرات و چربی انرژی بیشتری برای گوارش نیاز دارند اما شاید این اختلافشان آنچنان بالا نباشد. برای نشان دادن دقیق آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

به جای اینکه تمرکزتان روی پیدا کردن یک غذای چربی سوز خاص باشد، توصیه می شود روی گروه های غذایی بیشتری مانند غلات کامل، پروتئین ها، چربی های سالم و مقدار زیادی چربی، تمرکز داشته باشید.

برای اینکه سوخت و ساز جریان داشته باشد و یا بتوانید وزن کم کنید، ضرورتا باید به دنبال غذاهایی باشید که کالری پایینی دارند. از خوردن غذاهای ناسالم که کالری بالایی دارند بپرهیزید.

چیزهایی مانند فیبر خوراکی که از میوه ها و سبزیجات دریافت می کنید، نان ها و غلات سبوس دار و حبوبات همگی به سیر نگه داشتنمان کمک می کنند. مطمئن شوید یک منبع پروتئین سالم نیز در کنار این غذاها باشد که به خوبی کمکتان کند. این چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید. مسلما از این روش بیشتر سود خواهید برد، تا اینکه دائم در حال نوشیدن چای سبز و خوردن فلفل باشید.

با اینکه خوردن چنین غذاهایی برای کاهش وزنتان مشکلی ایجاد نمی کنند، اما نباید به تنها راهکارتان تبدیل شوند. به جای این کار سعی کنید غذاهای سالم بخورید و مرتب ورزش کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش وزن با 6 سبزی شگفت انگیز!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش وزن شما با دانستن این نکات ساده و ممکن می شود!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 نوشیدنی چربی سوز عالی برای کاهش وزن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای لاغر شدن سبزیجات چربی سوز را بشناسید



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: kermany.com