عوامل محرک آلرژی در بهار
افرادی که آلرژی دارند معمولا در فصل بهار به دلیل تغییرات طبیعیت و وجود گرده ها با مشکلات بیشتری روبرو هستند که می توان با اجتناب از آن ها علایم آلرژیک را کاهش داد.

عوامل تحریک کننده حساسیت در فصل بهار

نیش حشرات می‌تواند باعث تورم و قرمزی شود که معمولا هم حدود یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند. احتمال مواجه شدن با ناراحتی معده، خستگی و همچنین تب نیز وجود دارد. در موارد نادر، نیش حشرات به شکل‌گیری واکنش‌هایی منجر می‌شود که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند و با اصطلاح آنافیلاکسی شناخته می‌شوند. اگر شدیدا به آلرژی مبتلا هستید، باید در این مواقع از داروهایی به نام اپی‌نفرین استفاده کنید.


۱. عوامل حساسیت زا در بهار، فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی 

بسیاری از عوامل می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را تحریک کنند. این واکنش‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که قوای دفاعی بدن به عناصری حمله می‌کند که معمولا بی‌خطر و بی‌ضرر هستند، مانند گرده‌ها، شور بدن حیوانات خانگی یا مواد غذایی. واکنش‌های مورد نظر می‌توانند طیف وسیعی از حالت‌ها را شامل شوند؛ از واکنش‌های خفیف و موقتی تا واکنش‌های خطرناک. 


۲.عوامل حساسیت زا در بهار،  گرده‌ها 

گرده‌ها از گیاهانی مانند چمن‌ها، درختان و علف‌های هرز وارد بدن ما می‌شوند و می‌توانند تب یونجه یا آلرژی فصلی را تحریک کنند. بنابراین، ممکن است که شما با عطسه و آبریزش بینی یا خارش بینی و آبریزش چشم‌ها مواجه شوید. این حالت‌ها معمولا با کمک داروهای بدون نسخه یا در صورت نیاز داروهای تجویزی و واکسن‌های آلرژی درمان می‌شوند. برای کمک به پیشگیری از ایجاد این علائم، شما باید در روزهای اوج گرده‌افشانی در خانه بمانید، پنجره‌ها را ببندید و از دستگاه‌های تهویه هوا برای تصفیه هوای داخل خانه کمک بگیرید. 

۳.عوامل حساسیت زا در بهار،  مسائل مربوط به حیوانات خانگی 

تردیدی نیست که شما به حیوان خانگی خودتان علاقه دارید، اما اگر به آلرژی مبتلا باشید، احتمالا به پروتئین‌های درون بزاق این حیوانات یا ترشحات غدد چربی‌شان واکنش آلرژیک نشان خواهید داد. متخصصان می‌گویند که معمولا ۲ سال طول می‌کشد تا این روند شروع شود. با این‌ حال، شما هنوز هم می‌توانید با حیوان خانگی خودتان زندگی راحتی داشته باشید. درواقع، شما نباید حیوانات خانگی را به اتاق خواب راه بدهید و همچنین باید از فرش‌های قابل شست‌وشو برای پوشش کف خانه استفاده کنید. در ضمن، این حیوانات باید به‌طور منظم حمام کنند. استفاده از واکسن‌های آلرژی و دستگاه‌های دارای فیلتر HEPA نیز برای شما لازم است. 


۴. عوامل حساسیت زا در بهار،نیش حشرات 

نیش حشرات می‌تواند باعث تورم و قرمزی شود که معمولا هم حدود یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند. احتمال مواجه شدن با ناراحتی معده، خستگی و همچنین تب نیز وجود دارد. در موارد نادر، نیش حشرات به شکل‌گیری واکنش‌هایی منجر می‌شود که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند و با اصطلاح آنافیلاکسی شناخته می‌شوند. اگر شدیدا به آلرژی مبتلا هستید، باید در این مواقع از داروهایی به نام اپی‌نفرین استفاده کنید. پزشک می‌تواند این داروها یا داروهای تزریقی دیگر را برای پیشگیری از این واکنش‌ها برای شما در نظر بگیرد. 

۵. عوامل حساسیت زا در بهار، مواد غذایی 

عوامل محرک آلرژی در بهار

شیر، تخم‌مرغ، صدف و مغزهای خام، همگی از مهم‌ترین مواد غذایی‌ای هستند که باعث آلرژی می‌شوند. گندم، سویا و ماهی را هم نباید فراموش کرد. اگر از غذاهایی استفاده کنید که نسبت به آن‌ها آلرژی دارید،‌ تنفس‌تان دچار اختلال می‌شود و بدن‌تان کهیر می‌زند. همچنین، مشکلاتی مانند حالت تهوع، اسهال و تورم در اطراف دهان را تجربه می‌کنید. اگر واکنش شما شدید باشد، به مداخله پزشکی فوری نیاز پیدا خواهید کرد. اگر پزشک، استفاده از اپی‌نفرین را در این مواقع برای شما تجویز کرده است، سریعا باید این کار را انجام بدهید. 


۶.عوامل حساسیت زا در بهار،  لاتکس 

لاتکس، نوعی ماده اولیه است که در تولید دستکش‌ها، کاندوم‌ها و بعضی از دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی می‌تواند به واکنش‌های آلرژی مختلف منجر شود. این واکنش‌ها می‌توانند خارش و قرمزی پوست باشند،‌ اما شانس ابتلا به آنافیلاکسی همراه با اختلال در تنفس هم وجود دارد. علائم دیگر می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: بثورات پوستی، کهیر، تحریک‌پذیری چشم‌ها، آبریزش بینی و خارش بینی، عطسه و خس‌خس سینه. 

۷. عوامل حساسیت زا در بهار، داروها 

پنی‌سیلین،‌ آسپیرین و بعضی از داروهای دیگر می‌توانند باعث به‌ وجود آمدن علائمی مانند کهیر، خارش چشم و تورم در صورت، دهان و گلو شوند. اگر به این داروها آلرژی دارید، بهترین کار این است که هیچ وقت از آن‌ها استفاده نکنید. پزشکان می‌توانند داروهای جایگزین را برای شما تجویز کنند یا درمان‌هایی را برای شما در نظر بگیرند که مصرف این داروها به شما آسیبی نرساند. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آلرژی یا حساسیت چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مبتلایان به آلرژی چه غذاهایی بخورند و چه غذاهایی نخورند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آلرژی فصلی شما با این موارد تشدید می شود، مراقب باشید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان آلرژی با 5 اسانس طبیعی



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

seemorgh.com/health
مبنع: salamatism.com