کبد با روش هایی آسیب می بیند که فکرش را هم نمی کنید
 کبد یک عضو مهم داخلی است که عوامل مختلفی به آن آسیب می زنند. در این مطلب به برخی عوامل آسیب رسان به کبد اشاره می کنیم

 آسیب کبد با روش های عجیب

قند به کبد آسیب می زند
شکر,ریختن شکر در چای

قند نه تنها به دندان ها آسیب می زند، بلکه برای کبد هم به هیچ عنوان خوب نیست. این عضو داخلی از یک نوع قند به نام فروکتوز استفاده می کند تا چربی بسازد. قند تصفیه شده زیاد و شربت ذرت با فروکتوز بالا منجر به تجمع چربی می شود که می تواند باعث بروز بیماری کبد شود. برخی بررسی ها نشان داده اند که قند می تواند به اندازه الکل به کبد آسیب برساند، حتی اگر دچار اضافه وزن نباشید. بنابراین یک دلیل دیگر برای کم کردن قند و مواد قندی پیدا شد.

بیشتر بدانید : حقایقی مهم در مورد قند میوه ها ( فروکتوز )

بیشتر بدانید : میزان مجاز مصرف قند در روز چقدر است؟


مکمل های گیاهی
کپسول,مکمل

حتی اگر برچسب روی دارو نوشته باشد "محصول طبیعی"، اما باز هم ممکن است این مکمل برای شما مناسب نباشد. به عنوان مثال برخی خانم ها برای بهبود علائم یائسگی گیاهی با نام Kava مصرف می کنند، اما بررسی ها نشان داده اند این گیاه بر روی عملکرد درست کبد تاثیر می گذارد. برخی کشورها مصرف این گیاه را ممنوع یا محدود کرده اند. قبل از مصرف هر گونه مکمل و گیاه برای اطمینان از سالم بودن آن ابتدا با پزشک مشورت کنید.


اضافه وزن
اضافه وزن ,چاقی

چربی اضافه می تواند در سلول های کبد تجمع پیدا کند و منجر به بروز کبد چرب غیر الکلی شود. در نتیجه کبد ملتهب می شود. به مرور زمان بافت کبد را سفت و زخم می کند که سیروز کبدی نامیده می شود. اگر اضافه وزن دارید، میان سال هستید یا به دیابت مبتلا هستید، بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب غیر الکلی می باشید. با انتخاب رژیم غذایی مناسب و ورزش می توانید احتمال بروز این بیماری را کم کنید.


مصرف زیاد ویتامین A
دارو,ویتامین A,دارو در دست خانم

بدن به ویتامین A احتیاج دارد و بهتر است این ویتامین را از میوه های تازه و سبزیجات دریافت کنید، به ویژه میوه ها و سبزی هایی که قرمز، نارنجی و زرد هستند. اما اگر مکمل هایی مصرف می کنید که ویتامین A موجود در آن زیاد است، کبد خود را با مشکل روبه رو کرده اید. قبل از مصرف ویتامین A به میزان زیاد با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است به این ویتامین احتیاج نداشته باشید.


استامینوفن
قرص,دارو,استامینوفن

در شرایطی که دچار کمر درد، سردرد یا سرماخوردگی شده اید، به مصرف یک ضد درد رو می آورید. بهتر است مقدار کافی و مناسب از این ضد درد را مصرف کنید. اگر به خاطر دردهای به وجود آمده مقدار زیادی استامینوفن مصرف کنید، یا دو دارویی که حاوی استامینوفن هستند را همزمان مصرف کنید، به کبد خود آسیب زده اید. در مورد میزان مصرف مناسب استامینوفن با پزشک مشورت کنید. بهتر است کمترین میزان ممکن را از این دارو مصرف کنید.


چربی های ترانس
شیرینی,دونات

چربی های ترانس چربی هایی هستند که توسط انسان ساخته شده اند که در غذاهای بسته بندی موجود هستند. یک رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی چربی ترانس است، بیشتر شما را در معرض افزایش وزن قرار می دهد. این چربی برای کبد خوب نیست. بهتر است قبل از خوردن هر غذایی ترکیبات آن را بررسی کنید. حتی اگر روی بسته بندی میزان چربی ترانس را صفر نوشته باشد، اما باز هم مقدار کمی از آن وجود دارد.


انتقال بیماری هپاتیت بر اثر اشتباه
سرنگ,آمپول

بیماری هپاتیت C از طریق خون منتقل می شود که این اشتباه ممکن است توسط فرد یا در بیمارستان و به خاطر استفاده از سرنگ مشترک رخ دهد. به هر دلیلی (چه بروز چنین اشتباهی یا به هر دلیل دیگری، به عنوان مثال اگر مادرتان در زمان بارداری شما به هپاتیت C مبتلا بوده است) حتما باید آزمایش هپاتیت C انجام دهید.


بیشتر بدانید : کبد را با این 13 اشتباه ناآگاهانه آتش نزنید!

بیشتر بدانید : آسیب کبدی ناشی از مصرف دارو چیست؟

بیشتر بدانید : پاکسازی کبد را به این دلایل جدی بگیرید

بیشتر بدانید : علائم ابتلا به کبد چرب

بیشتر بدانید : نشانه های آسیب کبدی چیست؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع : webmd.com