کمبود پروتئین چه نشانه هایی دارد؟
 پروتئین یکی از مهم ترین بخش های رژیم غذایی است که زیاده روی در مصرف آن با خطراتی همراه است و کمبود ان در بدن نیز نشانه هایی دارد که در ادامه به مهم ترین نشانه های کمبود پروتئین اشاره می شود

 نشانه های کمبود پروتئین در بدن

افرادی که گیاه خوار هستند یا رژیم‌های غذایی محدود کننده دیگری را تجربه می‌کنند بدون آنکه اطلاعی داشته باشند به کمبود شدید یا خفیف پروتئین دچار می‌شوند.

سایت تخصصی "مدیکال دیلی" در این مقاله به برخی از نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن اشاره کرده که به شرح زیر است.

بیشتر بدانید : کمبود پروتئین در بدن شما باعث بروز این علایم شده است!!


احساس گرسنگی در اکثر مواقع بر اثر کمبود پروتئین

افزایش اشتها می‌تواند نشان دهنده این باشد که میزان کافی پروتئین در رژیم غذایی وجود ندارد. به گفته متخصصان تغذیه،‌ در این مواقع صرف نظر از سن یا شاخص توده بدنی، میل فرد به مصرف پروتئین به حدی قوی است که تا زمان دریافت حجم کافی پروتئین میل به خوردن دارد و در نتیجه بیش از آنچه لازم است غذا می‌خورد.


نشانه کمبود پروتئین از دست دادن حجم عضلانی

فرآیند حفظ قدرت ماهیچه‌ای و حمایت از بازیابی آن بدون وجود آمینواسیدهای کافی سخت خواهد بود. در صورتیکه رژیم غذایی فاقد میزان کافی آمینواسید باشد بدن برای تامین این آمینواسیدها از رشته‌های عضلانی، اقدام به تجزیه ماهیچه‌ها می‌کند.


از علائم کمبود پروتئین مرتب بیمار شدن
پروتئین,منابع پروتئین

مطالعات نشان می‌دهد سیستم ایمنی در نبود میزان کافی پروتئین شرایط سختی را متحمل می‌شود زیرا این کمبود به از دست رفتن سلول‌های T در بدن منجر می‌شود که در حفظ بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها اهمیت دارند. در این شرایط بدن در برابر عفونت‌ها آسیب پذیرتر می‌شود.


ریزش مو از نشانه های کمبود پروتئین

مو از پروتئین بوجود می‌آید و به همین دلیل دریافت روزانه پروتئین ضروری است که میزان آن حداقل یک کف دست خوراکی‌های حاوی پروتئین در وعده صبحانه و نهار است.


ورم دست‌ها و پاها نشانه کمبود پروتئین

اِدِم Edema اصطلاح پزشکی است که به جمع شدن مایعات اضافی در بافت‌های بدن اشاره دارد که باعث می‌شود بدن متورم شود. به گفته پزشکان، پروتئین کافی برای نگهداشتن آب و نمک در داخل عروق خونی مورد نیاز است تا از نفوذ مایعات به بافت‌ها جلوگیری کند.

بیشتر بدانید : منابع پروتئین + میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد

بیشتر بدانید : 9 باور غلط درباره پروتئین که باید فراموش کنید!

بیشتر بدانید : رژیم پروتئین و خطرات مصرف پروتئین زیاد

بیشتر بدانید : چقدر پروتئین برای تقویت ماهیچه ها نیاز است؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir