چرا همیشه گرسنه ام + روش های پیشگیری از پرخوری
 برخی افراد همیشه احساس گرسنگی دارند که در برخی مواد مشکل سلامتی محسوب می شود مثل مشکلات تیروئید یا مصرف داروهای ضد افسردگی ولی در اغلب موارد مقصر اصلی رژیم غذایی و سیک زندگی شماست که می توانید به راحتی این مشکلات را تحت کنترل درآورید

چرا همیشه گرسنه ام + علت پرخوری چیست

آیا همیشه احساس گرسنگی می کنید و بی وقفه در حال خوردنید؟ آیا همیشه بین وعده های غذایی میان وعده می خورید؟ آیا دوستانتان لقب پرخور به شما داده اند؟

برخی افراد همیشه احساس گرسنگی دارند که در برخی مواد مشکل سلامتی محسوب می شود مثل مشکلات تیروئید یا مصرف داروهای ضد افسردگی ولی در اغلب موارد مقصر اصلی رژیم غذایی و سیک زندگی شماست که می توانید به راحتی این مشکلات را تحت کنترل درآورید.

در این مقاله 10 دلیل احتمالی برای این که همیشه احساس گرسنگی می کنید را با شما در میان می گذاریم تا بتوانید با آگاهی از آن ها سبک زندگی خود را تغییر دارده و احساس سیری خود را تقویت کنید.


بیش از حد نوشابه می خورید

نوشابه

طبق مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ییل، نوشابه، آیس تی و سایر نوشیدنی های شیرین که حاوی سیروپ ذرت با فروکتوز بالا هستند با کاهش سطح سیری در ارتباط هستند.

مصرف فروکتوز تواناسس مغز در پردازش سیگنال های هورمون لپتین leptin یا سیری را مسدود می کند و در نتیجه مغز نمی تواند تشخیص دهد چه مقدار خوردن برایتان کافی است و منجر به پرخوری می شود در حالی که سیر هستید.


شام تان کنسروی است

کنسرو

اغلب نوشیدنی ها و خوراکی های بسته بندی شده حاوی ماده شیمیایی بیسفنول- آ bisphenol-A یا BPA هستند. سازمان غذا و داروی آمریکا می گوید که سطوح پایین BPA برای بدن ضرری ندارد ولی مطالعات نشان داده هاند که BPA می توانید روی اندازه دور کمر شما تاثیر بگذارد. بر اساس مطالعه ای که  در سال 2014 انجام شد، BPA سطح هورمون لپتین و گرلین ghrelin که گرسنگی و سیری را کنترل می کنند، تغییر می کند. و در نتیجه منجر به احساس گرسنگی و چاقی خواهد شد.


صبحانه کافی نمی خورید

شیرقهوه

 

صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است بنابراین نوشیدن یک فنجان قهوه به جای صبحانه کافی نیست.

بر اساس مطالعه ای طولانی مدت که در دانشگاه کمبریج انجام شد مشخص شد افرادی که در وعده صبحانه فقط 300 کالری مصرف می کنند دو برابر بیشتر از افرادی که 500 کالری در صبحانه مصرف می کنند، افزایش وزن خواهند داشت.

خوردن یک وعده صبحانه کامل باعث می شود که سطح قند خون و انسولین در طول روز به آهستگی بالا برود بنابراین کمتر هوس پرخوری به سرتان می زند.


به اندازه کافی سالاد نمی خورید

سالاد

سبزیجات برگ دارد حاوی ویتامین K بالایی هستند که سطح انسولین را تنظیم می کند و جلوی ولع شما برای خوردن را می گیرد.

مردان نروزانه حداقل باید 120 میکروگرم ویتامین K مصرف کنند که برابر با یک لیوان کلم کیل است.


چای کافی نمی نوشید

چای،دمنوش

بر اساس مطالعه ای که در مجله مواد مغذی کالج آمریکا منتشر شد افرادی که بعد از یک وعده غذای پرکربوهیدرات یک لیوان چای سیاه می نوشند سطح قند خونشان تا  چند ساعت بعد از خوردن10  درصد کاهش پیدا می کند یعنی مدت زمان بیشتری احساس سیری خواهند داشت.

ضمن این که چای سیاه به تغییر میکروبیوم روده در جهت کاهش وزن کمک می کند.


آب کافی نمی نوشید

آب خوردن

کم آبی اغلب باعث ایجاد احساس گرسنگی می شود. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که گرسنگی و تشنگی را تنظیم می کند و اگر تشنگی شما زیاد باشد پیام اشتباه ارسال کرده و تصور می کنید به جای خوردن یک لیوان آب باید میان وعده بخورید.

اگر یک وعده غذایی بزرگ داشتید و هنوز هم احساس گرسنگی می کردید  بهتر است قبل از شروع یک بشقاب غذای دیگر یک لیوان آب بخورید. با این کار متوجه خواهید شد که دیگر نیازی به خوردن بیشتر ندارید.

یکی دیگر از روش هایی که کمک می کند جلوی پرخوری خودتان را بگیرید نوشیدن 1 تا 2 لیوان آب نیم ساعت قبل از شروع غذاشت.


حوصله تان سر رفته

خستگی،بی حوصلگی

بله درست است. بی حوصلگی  یکی از عوامل مهم اضافه وزن است. مطالعه ای که در سال 2015انجام شد رابطه بین خستگی و پرخوری را نشان داد. برای این که امتحان کنید و ببینید که واقعا گرسنه اید یک استیک بزرگ را در ذهنتان تصور کنید. اگر واقعا گرسنه باشید استیک برایتان جذاب خواهد بود ولی اگر برایتان جذاب نبود نیاز به یک حواس پرتی دارید نه یک وعده غذا.


در مصرف الکل زیاده روی کرده اید

همه شما می دانید که الکل برای اندازه دور کمرتان بد است. ولی علاوه بر این که این نوشیدنی ها سرشار از کالری بی ارزش هستند مغزتان را فریب می دهند و زمانی که واقعا گرسنه نیستید احساس گرسنگی می کنید.

در مطالعه ای در سال 2017 محقیق به موش ها الکل داند و متوجه شدن دکه باعث فعال شده بخشی از مغز می شود که مسئول احساس خوردن است.


استرس زیادی دارید

استرس

روز خوبی نداشته اید؟ این مشکل می تواند تاثیر زیادی بر پرخوری شما داشته باشد. زمانی که بدنتان تحت استرس قرار بگیرد شروع به ترشح هورمون کورتیزول می کند که باعث احساس ولع برای خوردن شیرینی ، چربی و غذاهای شوور می شود بنابراین هر چه سر راهتان قرار بگیرد را می خورید.

برای کنترل این مشکل می توانید از ورزش کردن برای کاهش استرس و میان وعده های سالم و کم کالری استفاده کنید.


وقت زیادی را صرف دیدن خوراکی ها می کنید

همبرگر

اگر اهل تماشای صفحات پر از تصاویر خوراکی ها در اینستاگرام هستید باید بدانید که این کار عاملی برای ولع شما برای خوردن می شود. مطالعه ای که  در سال 2016  در مجله Brain and Cognition منتشر شد نشان داد که مشاهده تصاویر خوراکی ها در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد احساس گرسنگی بصری می شود. مغز افراد چاق عکس العمل شدید تری در برابر مشاهده تصاویر خوراکی ها نشان می دهد حتی اگر گرسنه نباشند.

بیشتر بدانید : چرا پرخوری می کنیم؟

بیشتر بدانید : راه های مقابله با پرخوری و خوردن از روی بیکاری

بیشتر بدانید : پرخوری شما نتیجه یک اختلال عصبی است!

بیشتر بدانید : رژیم غذایی یک روزه برای جبران پرخوری در تعطیلات


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ