آیا می توان بخش سالم نان و پنیر کپک زده را مصرف کرد؟
 کپک ها نوعی قارچ هستند و اگر زیر میکروسکوپ نگاهشان کنید دقیقا شبیه قارچ ولی باریک تر هستند آن ها دارای ساقه و کلاهک های آبی و سبز رنگ هستند که روی مواد غذایی قابل مشاهده اند

نان و پنیر و مواد غذایی کپک زده را می توان استفاده کرد؟

به گفته ماریا ن گراولی Marianne Gravely, یکی از متخصصان ارشد بخش کشاورزی ایالات متحده ما توصیه نمی کنیم بخش کپک زده نان را برش بزنید چون نان بافت نرمی دارد و بنابراین ریشه دواندن کپک و قارچ ها و نفوذ در اعماق آن کار راحتی است.

بله بهتر این است که نان کپک زده را به صورت کامل دور بیندازید.

کپک ها نوعی قارچ هستند و اگر زیر میکروسکوپ نگاهشان کنید دقیقا شبیه قارچ ولی باریک تر هستند آن ها دارای ساقه و کلاهک های آبی و سبز رنگ هستند که روی مواد غذایی قابل مشاهده اند.

آنچه شما نمی بینید ریشه های زیر آن هاست که داخل مواد غذایی قرار گرفته اند. سک شبکه ریشه میکروسکوپی که با چشم قابل مشاهده نیست بنابراین قسمتی از نان را که فکر می کنیم تمیز است ممکن است سرشار از ریشه های کپک باشد ضمن این که همراه با آن ها باکتری های غیر قابل دیدن هم در حال رشد کردن هستند.


آیا می تواند با فاصله از بخش کپک زده نان را برش زد و استفاده نمود؟

احتمال این که کپک از یک برس قالب لوف نان به برش دیگر نرسیده باشد وجود دارد ولی باید دقت داشته باشید که گرده کپک ها مانند قاصدک توانایی جابه جا شدن در هوا را دارند و ممکن است تمام بسته بندی نان شما را در بر گرفته باشند.


درباره پنیر یا سایر خوراکی های کپک زده باید چه کنیم؟

پنیر کپک زده

شما شاید به راحتی بتوانید نان کپک زده را کنار بگذارید ولی در مورد پنیر یا میوه ها و سبزیجات کپک زده شاید تصمیم گیری برایتان سخت تر شود.

اگر ماده ای خوراکی کپک زده است ب هیچ عنوان آن را بو نکشید چونممکن است باعث مشکلات تنفسی شود. زمانی که یک خوراکی کپک زده را در سطل آشغال می اندازید حتما رویش را با کاغز یا پلاستیک بپوشانید. نپوشاندن روی مواد خوراکی کپک زده ممکن است باعث رسیدن کپک ها به سیستم تنفسی کودکان و حیوانات شود.

مواد غذایی دیگری که کنار خوراکی کپک زده قرار داشته اند را هم بررسی کنید. کپک به سرعت گسترش پیدا می کند به خصوص در میوه ها و سبزیجات.

اغلب خوراکی ها از جمله گوشت های فراروی شده، پنیرهای نرم و میوه ها در صورتی که بخشی از آن ها کپک زده باشد باید به صورت کامل دور ا نداخته شوند.

ولی برخی از پنیر هاه مثل گورگونزولا Gorgonzola و روکفورت Roquefort به دلیل بافت سختی که دارند در صورت کپک زدن می توانید فقط بخش کپک زده را جدا کرده و بقیه پنیر را استفاده کنید. این کار را برای میوه ها و سبزیجات سفت از قبیل هویج و کلم و فلفل دلمه هم می توانید استفاده کنید.

ولی خوراکی هایی که بافت نرمی دارند و بخشی از آن ها کپک زده را باید کاملا دور بریزید مثل کره بادام زمینی، ژله، مربا، ماست، کسرول و پاستا.


آیا کپک باعث بیماری  می شود؟

بسیاری از انواع کپک ها برای انسان بی ضرر هستند ولی برخی از آنها می تواند واکنش آلرژیک با مشکلات تنفسی ایجاد کنند و در مواردی میکروتوکسین هایی تولید می کنند که باعث بیماری شدید در انسان وحیوان می شود.

از آن جا که شما نمی دانید کپک ایجاد شده روی مواد غذایی از چه نوعی است بهترین کار دور انداختن تمام ماده غذایی کپک زده است.


بیشتر بدانید : کالری نان های سنتی و غیر سنتی؛ نان چاق می کند؟

بیشتر بدانید : با مواد غذایی کپک زده چه کنیم؟

بیشتر بدانید : بخش کپک زده میوه و نان را جدا کنیم یا کلا دور بریزیم؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ