رژیم غذایی جنرال موتورز چیست و چطور باعث کاهش وزن می شود؟
 انتخاب یک رژیم غذایی سالم دغدغه بسیاری از ماست که در ادامه یکی از این رژیم های غذایی با نام رژیم غذایی جنرال موتورز را برای شما معرفی می کنیم

رژیم غذایی جنرال موتورز چیست؟

این رژیم غذایی در سال 1985 برای کارمندان شرکت جنرال موتورز طراحی شده بود که چنین ادعایی تا حدودی رد شده است و گفته می شود شایعه است و منشا اصلی رژیم غذایی جنرال موتورز همچنان ناشناخته است.

رژیم جنرال موتورز به هفت روز تقسیم شده است و هر کدام از این روزها قوانین محدود کننده ای درباره گروه غذایی که استفاده می کنید، دارد. برای مثال در روز دوم این رژیم تنها سبزیجات استفاده می کنید و در روز پنجم از شما خواسته می شود تعدادی گوجه فرنگی به همراه مقدار زیادی گوشت بخورید.

این رژیم ظاهرا کمک می کند:

  • تنها در یک هفته 6.8 کیلوگرم وزن کم کنید
  • از سموم و ناخالصی های درون بدن خلاص شوید
  • سیستم گوارش را بهبود ببخشید
  • قابلیت چربی سوزی بدن را افزایش دهید

طرفداران رژیم غذایی جنرال موتورز می گویند بسیاری از غذاهای موجود در رژیم مانند میوه ها و سبزیجات کم کالری هستند، پس این رژیم کار می کند. رژیم جنرال موتورز با به وجود آوردن کمبود کالری موجب کاهش وزن می شود، یعنی از آنچه در طول روز می سوزانید کالری کمتری دریافت می کنید.

این برنامه اظهار می کند بسیاری از غذاهای موجود در آن غذاهایی با کالری منفی هستند. البته تئوری غذا با کالری منفی خیلی وقت است که رد شده و تحقیقات نشان داده است که غذایی با کالری منفی وجود ندارد.

بسیاری از غذاهایی که در این رژیم غذایی می بینید دارای مقدار زیادی آب هستند به همین دلیل طرفداران این رژیم ادعا می کنند رژیم غذایی جنرال موتورز چربی سوزی را افزایش می دهد و به سم زدایی بدن کمک می کند.

حامیان این رژیم می گویند چندین بار آن را تکرار کنید تا به هدف طولانی مدت کاهش وزن برسید، البته توصیه می شود بین دوره ها، فاصله ای 5 تا 7 روزه قرار دهید.


در رژیم جنرال موتورز چه چیزهایی می خورید؟
رژیم غذایی

در این رژیم توصیه می شود روزی 8 تا 12 لیوان آب بنوشید تا در طول برنامه هیدراته بمانید. با اینکه در این رژیم به ورزش برای کاهش وزن نیازی نیست اما به صورت اختیاری انجام دهید. توصیه های رژیم غذایی در سه روز ابتدایی علیه ورزش کردن است. در این برنامه به رژیم گیرندگان اجازه داده می شود هر روز دو تا سه کاسه سوپ معجزه آسای جنرال موتورز را بخورند. این سوپ با کلم، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل سبز درست می شود.

در ادامه راهنمای کامل هر روز رژیم جنرال موتورز را می آوریم:


 رژیم جنرال موتورز – روز اول

  • تنها میوه ( انواع میوه به جز موز) بخورید.
  • اندازه حداکثری برای میوه مشخص نشده است.
  • رژیم غذایی افراد را به استفاده از ملون ها تشویق می کند تا مقدار کاهش وزن را افزایش دهند. 

     

رژیم جنرال موتورز – روز دوم

  • تنها سبزیجات در شکل های خام و پخته بخورید.
  • رژیم غذایی مقدار حداکثری برای سبزیجات مشخص نکرده است.
  • سیب زمینی تنها به صبحانه محدود شود. 


 رژیم جنرال موتورز – روز سوم

  • انواع میوه و سبزیجات به جز موز و سیب زمینی خورده شود.
  • رژیم غذایی مقدار حداکثری را مشخص نکرده است. 


 رژیم جنرال موتورز – روز چهارم

  • تنها موز و شیر خورده شود. 
  • 6 تا 8 موز بزرگ بخورید. سه لیوان شیر کم چرب بنوشید. 


 رژیم جنرال موتورز – روز پنجم

  • دو وعده 284 گرمی گوشت قرمز، مرغ یا ماهی بخورید.
  • علاوه بر گوشت ها 6 عدد گوجه فرنگی هم بخورید.
  • گیاه خوارها به جای گوشت، برنج قهوه ای یا پنیر خامه ای بخورند.
  • آب دریافتی خود را دو لیوان بیشتر کنید تا اوریک اسید اضافی تخلیه شود. 

     

رژیم جنرال موتورز – روز ششم

  • دو وعده 284 گرمی گوشت قرمز، مرغ یا ماهی بخورید.
  • وعده های امروز دارای مقدار نامحدودی سبزیجات البته به جز سیب زمینی است.
  • گیاه خوارها به جای گوشت، برنج قهوه ای یا پنیر خامه ای بخورند.
  • آب دریافتی خود را دو لیوان بیشتر کنید تا اوریک اسید اضافی تخلیه شود. 


 رژیم جنرال موتورز – روز هفتم

  • تنها برنج قهوه ای، میوه، آب میوه و سبزیجات بخورید.
  • برای هیچ کدام از این غذاها مقدار حداکثر تعیین نشده است.


دیگر راهنمایی ها برای رژیم غذایی جنرال موتورز
سبزیجات

چند قانون اضافی دیگر نیز برای این رژیم غذایی مانند پرهیز از لوبیاها، شیرین کننده ها و نوشیدنی های پرکالری وجود دارد. توصیه می شود بعد از این رژیم برنامه ای کم کربوهیدرات با پروتئین بالا را ادامه دهید.


مزایای رژیم جنرال موتورز

با اینکه هیچ تحقیقی این رژیم را مورد بررسی قرار نداده است اما تحقیقاتی روی انواع نزدیک به آن انجام شده است. چنین رژیمی با تشویق افراد به افزایش مصرف میوه و سبزیجات نشان می دهد که موجب بهبود کاهش وزن می شود. میوه و سبزیجات کم کالری هستند و مصرف آنها سبب می شود کالری کمی به بدن برسد و نهایتا وزن کاهش یابد.

در تحقیق انجام شده در سال 2015 محققان دریافتند افرادی که میوه و سبزیجاتی با کمترین نشاسته را می خورند کمترین تغییر وزن را در طولانی مدت تجربه می کنند. این رژیم بعضی غذاها و نوشیدنی هایی که موجب افزایش وزن می شوند ( نوشیدنی های قندی و یا الکل نیز کالری بالایی دارد که موجب افزایش وزن می شوند) را محدود کرده است.


 معایب رژیم جنرال موتورز
سبزیجات,سالاد

رژیم جنرال موتورز معایب زیادی دارد که عبارتند از: 


 1- هیچ پژوهشی از رژیم جنرال موتورز حمایت نکرده است

یکی از بزرگترین معایب این رژیم این است که تحقیقات تا به حال درست کار کردن آن را ثابت نکرده اند.  بنابراین هیچ گونه مدرک علمی برای اثبات ادعاهای آن وجود ندارد. با اینکه ادعا می شود این رژیم غذایی دارای غذاهای کالری منفی است اما این مسئله اثبات علمی ندارد و کاملا رد شده است. 


 2- رژیم جنرال موتورز مواد مغذی مهم را در خود ندارد

این رژیم اصلا متعادل نیست و بعضی روزها فرد احساس گرسنگی و نارضایتی می کند. دلیلش هم این است که درشت مغذی ها همه با هم به بدن نمی رسند. برای مثال در بیشتر روزهای رژیم مقدار کمی پروتئین وجود دارد. مسلما چنین کمبودی در یک رژیم غذایی خطا است چون تحقیقات اثبات کرده اند پروتئین اشتها را کاهش می دهد و کاهش وزن را سرعت می بخشد.

در یک تحقیق، آنهایی که رژیم سرشار از پروتئین داشتند 3.8 کیلو بیشتر از آنهایی که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات داشتند وزن کم کردند. در صدر تمام این مشکلات، کمبود دیگر مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی جنرال موتورز قرار دارد. برای مثال در سه روز ابتدایی چربی، ویتامین B12، آهن، سدیم و بسیاری دیگر از مواد مغذی اصلا وجود ندارند.


 3- لاغری در رژیم جنرال موتورز موقتی است

بیشتر وزنی که در این رژیم غذایی کم می شود وزن آب بدن است نه چربی. هر زمان که مقدار کالری دریافتی خود را کم کنید بدن به دنبال دیگر منابع انرژی می گردد که همین کار باعث می شود بدن به شکستن گلیکوژن (مولکول ذخیره انرژی که در کبد و عضلات پیدا می شود) رو بیاورد.

گلیکوژن مقدار زیادی آب در خود نگه می دارد، پایین آمدن ذخایر گلیکوژن با از دست دادن آب باعث می شود به صورت موقت وزن ناگهانی پایین بیاید. متاسفانه این نوع از کاهش وزن کاملا موقتی است. مسلما پس از اینکه دوباره به سراغ رژیم عادی بروید همان وزن را دوباره باز خواهید گرداند. برای بدست آوردن کاهش وزن طولانی مدت و پایدار باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم را با فعالیت فیزیکی روازنه ترکیب کنید. تحقیقات نشان داده اند که این روش تاثیر گذارترین راه کاهش وزن است.


آیا رژیم جنرال موتورز ارزش امتحان کردن را دارد؟
رژیم غذایی جنرال موتورز

بسیاری از مردم به دنبال راهی سریع برای کاهش وزن هستند. متاسفانه امکان ندارد در یک هفته کاهش وزنی طولانی مدت و پایدار را بدست بیاورید.با اینکه رژیم جنرال موتورز تشویقتان می کند مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید و مصرف قند و نوشیدنی های قندی را محدود کنید اما وزنی که در آن کم می شود به همان سرعتی که کاهش یافته، باز می گردد. به جای اینکه خود را درگیر چرخه پایان ناپذیر رژیم های یویو ( کاهش وزن و دوباره بازگرداندن وزن ) کنید سعی کنید یک رژیم غذایی سالم و متعادل را وارد سبک زندگی روزمره خود کنید. وزن و سلامتی تان ارزش یک سرمایه گذاری طولانی مدت را دارد.


بیشتر بدانید : بهترین رژیم غذایی بعد از 30 سالگی را بشناسید

بیشتر بدانید : 10 رژیم برتر سال 2018

بیشتر بدانید : رژیمی برای 50 ساله ها


گردآوری : گروه سلامتت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : kermany.com