5 خوراکی رژیمی که چاقتان می کند
 بسیاری از خوراکی ها که تصور می کنیم سالم هستند، در واقع سالم نیستند و درست مانند آرد و شکر باعث افزایش وزن شما می شوند

خوراکی های رژیمی چاق کننده


مردم همیشه از رژیم های جدید برای کاهش وزن استفاده می کنند. ولی گاهی راهنمایی های اشتباه منجر به انتخاب های اشتباه برای رژیم کاهش وزن می شوند. برخی خوراکی ها با این که به نام رژیمی شناخته می شوند بدون این که خبر داشته باشید وزن شما را افزایش می دهند.

به طور کلی برای کاهش وزن خوراکی هایی که همیشه باید اجتناب کنید را می شناسید مثل کوکی ها، آب نبات ها، شیرینی، چربی و شکلات. کسانی که به طور روزانه از این خوراکی ها استفاده می کنند مسلما دچار چاقی می شوند ولی یکسری خوراکی ها که قرار است سالم باشند هم باعث افزایش وزن شما می شوند. ما در ادامه لیست 5 خوراکی رژیمی را که بدون این که متوجه شوید وزنتان را افزایش می دهند به شما معرفی می کنیم.

بیشتر بدانید : یک نمونه برنامه غذایی برای مبتلایان به کبد چرب

بیشتر بدانید : رژیم غذایی 20 - 80 یا رژیم آخر هفته چیست؟


رژیم غذایی سالم کاهش وزن

زمانی که تصمیم به کاهش وزن می گیرید اولین کاری که باید انجام دهید حذف چربی، دسر، نوشانه و شیرینی به طور کلی و جایگزین کردن خوراکی های سالم است یعنی داشتن یک رژیم غذایی سالم.

باید به شما بگوییم که چیزی به نام چربی سوز وجود ندارد. همه محصولات، غذاها و مکمل ها فقط در صورتی کارسازند که در یک رژیم غذایی کم کالری استفاده شوند. یعنی این ها فقط تا زمانی کارسازند که رژیم غذایی مناسب و شخصی داشته باشید.

کربوهیدرات ها برای بدن ضروری هستند حتی اگر رژیم داشته باشید. بهتر است غلات کامل که فیبر و مواد مغذی بیشتری دارند را جایگزین کنید.

چربی هایی که استفاده می کنید باید با کیفیت باشند. چربی به مقدار متعادل برای بدن لازم است. مثلا می توانید از روغن زیتون برای سس سالاد استفاده کنید.

نیازی نیست وعده شام را حذف کنید. وقتی که شما می خوابید بدنتان به طور متوسط 8 ساعت بدون غذا می ماند ولی در این زمان نیاز به انرژی کافی برای تامین سوخت و ساز بدن دارید. وعده شام را بهتر است قبل از ساعت 10 صرف کنید و کربوهیدرات کمتری در آن بگنجانید.

با این حال بسیاری از خوراکی ها که تصور می کنیم سالم هستند، در واقع سالم نیستند و درست مانند آرد و شکر باعث افزایش وزن شما می شوند.

آملیا ویلسون متخصص تغذیه به ما در مورد برخ یاز خوراکی هایی که بر خلاف اسمشان باعث افزایش وزن می شوند، معرفی می کند.

بیشتر بدانید : رژیم غذایی حجمی چیست و چطور به شما کمک می کند؟

بیشتر بدانید : رژیم غذایی متناوب دو برابر زودتر لاغرتان می کند


خوراکی رژیمی چاق کننده : نوشیدنی رژیمی

نوشیدنی رژیمی

محققان معتقدند که وقتی خوردنی یا نوشیدنی شیرین می خوریم بدنمان انتظار کالری دارد. با این حال زمانی که نوشیدنی محتوی کالری نباشید بدن با کاهش متابولیسم واکنش نشان می دهید که باعث کاهش سطح انسولین و در نتیجه افزایش وزن خواهید شد.

بهترین نوشیدنی برای کاهش وزن آب است و می توانید از چای سرد بدون قند با کمی آب لیمو استفاده کنید.


خوراکی رژیمی چاق کننده : غذاهای کم چربی

وقتی مردم محصولات کم چرب را خریداری می کنند معمولا میزان مصرفشان 30 درصد بالا می رود بنابراین کم چرب بودن خوراکی ها در نهایت کمکی به آن ها نمی کند چون موجب بیشتر خوردنشان خواهد شد. به همین دلیل بهتر است مراقب وعده های غذایی که می خورید باشید و از مواد خوراکی کم چرب دور بمانید. مهم ترین مسئله کنترل اندازه وعده غذایی ای است که میخورید.


خوراکی رژیمی چاق کننده : ماست طعم دار

ماست طعم دار

بسیاری از افراد فکر میکنم ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک به هشم کمک می کند. البته باید بدانید بهترین گزینه انتخابی در این مورد ماست طبیعی و خالص است.

ماست طعم دار معمولا با شکر و شربت ذرت شیرین می شود که کالری زیادی دارد. می توانید به جای مصرف ماست طعم دار ماست ساده را با میوه های خشک مخلوط نمایید.


خوراکی رژیمی چاق کننده : میوه های بسته بندی شده

میوه هایی که در شرکت ها بسته بندی می شوند به دلیل این که کیفیت خود را در زمان ماندن در قفسه ها از دست ندهند به آن ها شریت ذرت با فروکتوز بالا اضافه می شود تا طعم خوبی داشته باشند. خوردن میوه ها تازه و فصلی همیشه بهترین گزینه است.


خوراکی رژیمی چاق کننده : نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی ورزشی



اگر ورزشکاران حرفه ای از نوشیدنی های ورزشی استفاده می کنند و مردم فکر می کنند که سالم هستند ولی تنها چیزی که نصیبتان می شود شکر و آب است یعنی با نوشیدن آن ها دارید کالری بیشتری به بدنتان می رسانید که مانع از کاهش وزنتان خواهد شد.

نوشیدنی های ورزشی فقط برای کسانی که ورزش فیزیکی شدید انجام می دهند توصیه می شود چون باید قند مصرفی در طول تمرین را جایگزین نمایند.

در سایر موارد اصلا توصیه به استفاده از نوشیدنی ورزشی نمی شوند به خصوص برای افرادی که اضافه وزن دارند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ