کدام رژیم غذایی برای کبد چرب خوب است ؟
 کبد یکی از مهم ترین اندام های داخلی است که تحت تاثیر مستقیم تغذیه قرار دارد، در این مطلب رژیم مناسب برای کبد چرب معرفی می شود

رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب

کبد چرب یکی از مشکلات دنیای امروز است. متاسفانه شیوع این عارضه طی سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است. برخی متخصصان آمار شیوع این عارضه را در ایران حدود 40 درصد در بزرگ سالان می‌دانند، آن هم در شرایطی که بسیاری از آن‌ها از آن بی‌اطلاع‌اند.

از آن جا که مهم‌ترین عامل ابتلا به این عارضه، اضافه وزن است، تاکنون برنامه‌های غذایی متنوعی برای کاهش وزن برای  بهبود وضعیت کبد به کار گرفته شده است. حالا در مطالعه‌ای جدید، محققان در بارسلونای اسپانیا به بررسی انواع رژیم‌های با پروتئین بالا در کنترل عوارض کبد چرب پرداخته‌اند، تا ببینند کدام یک از این رژیم‌ها می‌تواند بیشترین فایده را برای افراد دارای اضافه وزن  که مبتلا به کبد چرب  هستند داشته باشد؟

این روزها برنامه‌های غذایی حاوی پروتئین بالا چون اتکینز، زون یا کتو طرفداران زیادی یافته است. نکته‌ مشترک تمام این رژیم‌ها کاهش بسیار زیاد سهم کربوهیدرات‌ها و در مقابل افزایش سهم پروتئین‌ها در برنامه غذایی روزانه است.

مطالعات تا پیش از این  نشان داده است که این برنامه‌های غذایی می‌تواند به کاهش وزن افراد با سرعتی زیاد کمک کند و به این ترتیب برخی از مشکلاتی که افراد دارای اضافه وزن با آن روبه رو هستند، چون دیابت را کاهش دهد. اما درباره کبد چرب چطور؟ آیا این رژیم‌ها به بهبود کبد چرب هم می‌تواند کمک کند؟


سهم پروتئین گیاهی را افزایش دهید

جمع‌بندی این گروه از محققان اسپانیایی با توجه به مطالعات متعددی که در کشورهای مختلف انجام شده است، از موثر بودن این رژیم‌های غذایی درباره کبد چرب حکایت دارد.

اما همه‌ این برنامه‌های غذایی به یک میزان تاثیر ندارد. در واقع بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد برنامه‌های غذایی حاوی پروتئین بالایی برای مشکل کبد چرب مناسب‌تر است که دارای میزان زیادی پروتئین گیاهی باشد، کلسترول پایینی داشته و میزان شکر در آن‌ها نیز پایین باشد.

پیشنهاد این محققان دریافت حدود 80 درصد پروتئین دریافتی از منابع گیاهی است. البته اگر کسی بخواهد فواید رژیم خود را افزایش دهد، می‌تواند برنامه ورزشی منظمی نیز برای خود ترتیب دهد.


بیشتر بدانید : رژیم پروتئین و خطرات مصرف پروتئین زیاد

بیشتر بدانید : اگر پروتئین کم مصرف کنید چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟

بیشتر بدانید : کبد در بدن چه کارهایی انجام می دهد؟ + فیلم کبد

بیشتر بدانید : 4 قدم موثر برای درمان کبد چرب

بیشتر بدانید : اگر کبد چرب دارید این 5 میوه خوشمزه را بخورید


گرداوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com