بهترین غذاها برای کاهش تری گلیسرید خون
 تری گلیسرید نوعی چربی خون است که بالا بودن آن بر روی سلامت تاثیر می گذارد، تغذیه می تواند به کاهش تری گلیسرید خون کمک کند

غذاهایی برای کاهش تری گلیسیرید خون 

در زمان صحبت در مورد تری گلیسیرید، رژیم غذایی و سبک زندگی اولین مسائلی هستند که دارای اهمیت می باشند. تری گلیسرید نوعی چربی است که در خون حمل می شود و زمانی که سطح آن در خون افزایش یابد، خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

اکثر روغن های موجود در غذای شما به شکل تری گلیسیرید هستند. به علاوه زمانی که کالری یا قند زیاد دریافت می کنید، بدن شما آن را به شکل تری گلیسیرید در سلول های چربی ذخیره می کند. انتخاب رژیم غذایی مقوی که تری گلیسیرید مفید را بالا می برد، خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. 


ماهی و اسیدهای چرب 

ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می تواند تری گلیسیرید را در خون کاهش دهد. مصرف روزانه 3.4 گرم روغن ماهی پس از یک ماه تری گلیسیرید خون را به اندازه 25 تا 50 درصد کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند میزان تری گلیسیرید ساخته شده توسط کبد را کاهش می دهند و در نتیجه کبد می تواند از شر تری گلیسیرید اضافه رها شود. 

بیشتر بدانید : همه چیز درباره مصرف امگا 3 و تاثیر آن بر سلامت بدن

بیشتر بدانید : امگا 3 در چه خوراکی هایی وجود دارد؟


پروتئین سویا 

محققان در یک بررسی انجام شده در کانادا اثرات پروتئین سویا و ایزوفلاون – هورمون های گیاهی موجود در سویا – را بر روی سطح تری گلیسیرید خون 50 شرکت کننده مورد بررسی قرار دادند.

20 شرکت کننده با چربی خون بالا به ازای هر 1000کالری، 25 گرم پروتئین سویا، با ایزوفلاون یا بدون آن، خوردند. این رژیم را به مدت 6 هفته ادامه دادند. پس از این مدت محققان دریافتند که پروتئین سویا در مقایسه با پروتئین های حیوانی، تری گلیسیرید را تا 12 درصد کاهش داده است. ایزوفلاوین سویا تاثیری بر روی تری گلیسیرید ندارد. 

بیشتر بدانید : مقایسه گوشت و سویا

افزودن آجیل به رژیم غذایی خود 

از آنجایی که مصرف آجیل با کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است، محققان تصمیم گرفتند تاثیر آجیل را بر روی چربی خون نیز مورد بررسی قرار دهند. طی یک بررسی داده هایی از بین 583 زن و مرد از 7 کشور مختلف جمع آوری شد. این افراد دارای کلسترول بالا یا طبیعی بودند. محققان دریافتند که مصرف روزانه 67 گرم آجیل تری گلیسیرید خون را به اندازه 10 درصد کاهش می دهد. 

بیشتر بدانید : خواص درمانی آجیل

تری گلیسیرید مفید 

لازم است رژیم غذایی شما حاوی انواع غذاهای سالم باشد. در مورد آجیل مصرف 67 گرم در روز کافیست. پروتئین سویا نیز به شکل های مختلفی موجود است. به علاوه توصیه می شود در هفته دو وعده ماهی مصرف کنید. در مورد مصرف مکمل های روغن ماهی نیز با پزشک مشورت کنید. 

تری گلیسیرید در واقع نوعی چربی است که در خون موجود می باشد. زمانی که شما غذا می خورید، بدن شما کالری مصرف نشده را بلافاصله به تری گلیسیرید تبدیل می کند که در سلول های چربی ذخیره می شود. بین وعده های غذایی نیز هورمون ها تری گلیسیرید آزاد می کنند تا انرژی بدن را تامین کنند. 


بیشتر بدانید : بهترین صبحانه ها برای کاهش تری گلیسرید

بیشتر بدانید : کلسترول بالا بدتر است یا تری گلیسرید بالا؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ