می توان به جای سبزی فقط میوه خورد؟
 برخی از افراد رابطه خوبی با سبزیجات ندارند اما بدن به ویتامین ها و مواد مغذی سبزیجات نیاز دارد که بعضی از این ویتامین ها را می توان در میوه ها پیدا کرد

 خواص مشترک میان میوه ها و سبزیجات

برخی مردم به سبزیجات علاقه دارند. طعم و عطر انواع سبزیجات با سیستم بدن آن‌ها سازگاری دارد. از سوی دیگر کسانی هم هستند که به طعم ملایم و گاهی تند و تلخی که در بیشتر سبزیجات وجود دارد به‌شدت حساس هستند. این افراد نه بافت و طعم سبزیجات را دوست دارند و نه عطری که بینی و دهانشان را پر می‌کند. برخی افراد هم نه با سبزیجات و نه با غذاهای گوشتی دشمنی ندارند، بلکه به‌طور کلی با غذا میانه چندان خوبی ندارند و به‌شدت در انتخاب غذای خود حساس و سخت گیر هستند و با این انتخاب‌های سخت‌گیرانه بخشی بزرگ از سبزیجات را از فهرست غذایی خود حذف می‌کنند.

طیف غذاهای مورد علاقه این افراد معمولاً محدود است و طبیعتاً پیدا کردن گزینه‌های سالم و مغذی میان آن‌ها چندان کار ساده‌ای نخواهد بود. بدن ما بسیاری از ویتامین‌ها، مواد مغذی، فیبر خوراکی، مایعات و ... را از سبزیجات و گیاهان دریافت می‌کند. برخی گیاهان حتی ترکیبات به‌خصوصی در خود دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند و تمامی این مزایا به طور عمده بدون دریافت کالری بالا به دست می‌آید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها دارند کمتر در معرض بیماری‌هایی مثل حمله قلبی و ... هستند.  بخش بزرگی از مواد مغذی که در سبزیجات یافت می‌شود، در میوه‌ها هم وجود دارد. به‌طور مثال ویتامین A که بیشتر در اسفناج و هویج وجود دارد، در میوه‌هایی مثل انبه، زردآلو و طالبی هم موجود است. یا مثلاً علاوه بر کلم بروکلی و کنگر فرنگی که حاوی پتاسیم  هستند، میوه‌هایی مثل شلیل، کیوی و انار هم همین ماده معدنی را در خود دارند.

همچنین فولیک اسید را به جز مارچوبه می‌توان در خردل ، پرتقال و موز هم پیدا کرد.  میوه‌ها منبع خوبی برای تأمین آب و فیبر خوراکی مورد نیاز بدن هستند که از این لحاظ می‌توانند جایگزین خوبی برای سبزیجات باشند. تنها مشکل میوه‌ها، کالری نسبتاً بالای آن‌ها در مقایسه با سبزیجات است.

بیشتر بدانید : خوردن میوه و سبزیجات خام چه تاثیری بر سلامت روح و روان دارد؟

بیشتر بدانید : سبزیجات ضد سرماخوردگی را بشناسید

بیشتر بدانید : خواص میوه ها با توجه به رنگ شان!!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:به نیوز