راهکارهایی برای ترک عادت ریزه خواری
 ریزه خواری حتی بیشتر از پرخوری باعث بروز اضافه وزن می شود که با چند ترفند روانشناسی و برنامه ریزی برای کارهای روزمره می توان این عادت را ترک کرد

 ریزه خواری را ترک کنید

مواقعی که  شروع می‌کنیم به پراکنده خوردن یا ناخنک زدن به غذا در ساعت‌های مختلف، بهش می‌گن ریزه خواری. مثلا ناهارخوردی می‌ری باقیمانده غذا رو بذاری داخل یخچال یه قاشق دیگه هم می‌خوری، داری از کنار ظرف شکلات رد می‌شی یه دونه شکلات برمی‌داری می‌خوری، نیم ساعت از خوردن غذا نگذشته می‌ری سراغ یخچال، یه میوه برمی‌داری و شروع می‌کنی به خوردن، نیم ساعت بعد یه بسته چیپس بر می‌داری و چندتا دونه ازش می‌خوری و این داستان همچنان ادامه پیدا می‌کنه تا زمانی که بخوابی. البته مقدار ریزه‌خواری در افراد مختلف فرق داره و همه یه جور رفتار نمی‌کنن. ترک عادت ریزه خواری یکی از سخت‌ترین کارها برای افراد دارای اضافه وزنه. اگه بخوایم یه سری ترفند برای ترک این عادت‌ها بگیم، اول باید دلیل این ریزه خواری رو بدونید. پس با ما همراه باشید. 

عوامل بروز ریزه خواری

1- نامنظم غذا خوردن

وقتی بین وعده‌های غذاییت فاصله زیادی باشه،  باعث می‌شه در طول روز انرژی کم بیاری و یه جاهایی متوجه این نباشی که شروع کردی به ریزه‌خواری. یه وقتایی این ریزه‌خواری اصلا به چشم نمیاد و بعدا مشخص می‌شه که این خرده خوری‌ها چه نتیجه‌ای داره.

2- خواب کم یا بی کیفیت

خواب نامناسب باعث می‌شه در طول روز، بدخلق و کسل باشی. نیاز بدن به خوردن غذاهای پرکالری بیشتر از قبل می‌شه و برای اینکه حالت رو خوب کنی شروع می‌کنی به خوردن. اول یه دونه شکلات می‌خوری، بعدش یه چندتا پفک، یه چندتا میوه‌ام به جایی برنمی‌خوره.

3- خستگی و بی حوصلگی

گاهی هم پیش‌میاد که اصلا گرسنه نیستی؛ فقط بخاطر این که از سرکار اومدی و نیاز به استراحت داری یا چون کاری برای انجام دادن نداری و هیچ تفریحی برای خودت برنامه ریزی نکردی، جاشون رو با خوردن پر می‌کنی. همه اینها به خاطر اینه که خوراکی‌ همیشه سریع‌ترین چیزی هست که می‌تونه حس لذت‌بخش رو توی ذهنت ایجاد و جای تفریح و بیکاریت رو پر کنه. از طرف دیگه موقتا بهت انرژی می‌ده و خستگیت رو برطرف می کنه، اما راه حل سالمی نیست.

4-  احساسات هیجانی

گاهی یک موضوع یا اتفاق باعث می‌شه هیجانی (دچار استرس، ناراحتی، عصبانیت و حتی خوشحالی) بشیم و ندونیم توی اون شرایط و موقعیت بهترین کار چیه. تو این مواقع نمی‌دونیم چطوری خودمون رو آروم کنیم. اینجاست که یا دچار پرخوری می‌شیم یا رو به ریزه‌خواری میاریم. یه جورایی برای اینکه با اون هیجان مواجه نشیم و ازش فرار کنیم یه سرپوش موقت روی این آتیش‌های زیر خاکستر می‌ذاریم.

5-کم خونی و کمبود برخی ویتامین‌ها

کمبود ویتامین و کم‌خونی اثرات زیادی روی عملکرد بدن داره. مثلا وسط انجام کارها زود خسته می‌شیم یا گاهی تازه غذا خوردیم اما احساس ضعف می‌کنیم. شاید خیلی جاها شنیده باشید که می‌گن قندم افتاده، برم یه شربتی بخورم حالم سرِجاش بیاد. اصلا به این نکته توجه نمی‌کنیم شاید نیاز باشه یه چکاپ انجام بدیم و از سلامت بدنمون مطمئن بشیم. یادت باشه همیشه ساده‌ترین و آسون‌ترین کار، بهترین راهکار نیست پس دنبال حل مسئله باش نه پاک کردن صورت مسئله.

اقداماتی برای ترک ریزه‌خواری

۱-  موقعیت‌های حساس را شناسایی کنید

اولین کار اینه که موقعیت‌ها و زمان‌هایی که درگیر ریزه‌خواری می‌شید رو شناسایی کنید و ببینید جزء کدوم یکی از موارد بالا می‌شه.

۲- غذا خوردنتون رو کنترل کنید

برای این موقعیت‌ها، لیست غذاهای آزاد رو جلوی چشمتون بذارید. منظور از غذاهای آزاد، غذاهای کم کالری هستند که فیبر و آب موجود در اونها باعث می شه تا دیرتر احساس گرسنگی کنید.

۳- داشتن برنامه غذایی منظم

حواستون به نظم و فواصل بین وعده‌ها و میان وعده‌هاتون باشه تا گرسنگی زیاد شما رو درگیر ریزه‌خواری نکنه.

۴- داشتن خواب مناسب

برای اینکه بتونید از مدت زمان خوابتون بهترین انرژی رو برای روز بعد دریافت کنید، باید صحیح و به اندازه بخوابید. پس لازمه حتما یه برنامه خواب برای خودتون داشته باشید که بتونید هم در روز های عادی و تعطیلات بهش عمل کنید. 

۵- برنامه ریزی کنید

برای مواقعی که احساس خستگی دارید یه استراحت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه‌ای می‌تونه بهتون کمک کنه تا سرحال بیاید. برای اینکه اوقات فراغت خوبی داشته باشید و از بیکاری حوصله‌تون سر نره بهترین کار اینه که یه لیست از کارهایی که حالتون رو خوب می‌کنه، در بیارید و ازش استفاده کنید.

۶- مدیریت هیجان ها

لازم نیست احساسات هیجانیت رو سرکوب یا به حال خودشون رها کنی. اگه به دنبال یه راهکار موثر هستی باید یاد بگیری به جای سرکوب کرن این احساسات، مدیریتشون کنی.

بیشتر بدانید : کارهایی که برای کاهش اثر پرخوری می توانید انجام دهید

بیشتر بدانید : چربی شکم را با 50 سلاح طبیعی از بین ببرید

بیشتر بدانید : انواع گرسنگی را می شناسید؟

بیشتر بدانید : این گونه غذا نخورید!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:kermany.com