رژیم غذایی رنگارنگ برای سلامت سالمندان
سالمندان با داشتن تغذیه مناسب می توانند از بروز برخی بیماری ها تا حدود زیادی پیشگیری کنند

رژیمی نجات بخش برای سلامت سالمندان

اساس یک رژیم غذایی سالم، رنگین‌کمانی از میوه‌ها و سبزیجات است. رنگ این گروه‌های غذایی بیشتر ناشی از فلانوئیدها یا همان مواد شیمیایی گیاهی است که به نظر می‌رسد برای سلامت بسیار مفید است. مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که فلانوئیدها در محافظت از سلامت مغز و جلوگیری از بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر نقش دارند. طبق تحقیقات دیگری حتی جلبک‌ها هم می‌توانند در مداوای آلزایمر موثر باشند.

دانشمندان داده‌های سلامتی و اطلاعات رژیم غذایی بیش از 77 هزار زن و مرد میان‌سال را که در 20 سال جمع‌آوری شده بود، ارزیابی و میزان دریافت شش دسته از فلانوئیدها را در آن‌ها محاسبه کردند: فلاونول‌ها (در پیاز و کلم‌پیچ)، فلاون‌ها (در فلفل‌سبز و کرفس)، فلاوانون‌ها (در گریپ‌فروت و پرتقال)، فلاوان3ال (در توت‌فرنگی)، آنتوسیانین‌ها (در شاه‌توت و کلم‌قرمز) و پلیمرها (در چای سیاه). دانشمندان دریافتند افرادی که بالاترین میزان مصرف روزانه فلانوئیدها را دارند 19درصد کمتر احتمال دارد دچار مشکلات در حافظه و تفکر شوند. در این تحقیقات بیان شده است حتی کسانی که در سالمندی هم شروع به خوردن فلانوئیدهای بیشتری می‌کنند، فواید آن را می‌بینند. علاوه بر این‌ها، فلانوئیدها با التهاب و رشد تومور مبارزه می‌کنند و فشار خون را کاهش می‌دهند.

پس درباره میزان مصرف فلانوئیدها نگرانی نداشته باشید. فقط یک رژیم غذایی با طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات را هر چه زودتر شروع کنید و روزانه چند وعده میوه و سبزی با رنگ‌های متفاوت بخورید. شواهد اخیر نشان می‌دهد که موثرترین ترکیب، دو وعده میوه به اضافه سه وعده سبزیجات در روز است.

بیشتر بدانید : جلوگیری از ضعف استخوان در سالمندان با لبنیات

بیشتر بدانید : تغذیه سالم برای سالمندان، در سن بالا از خوردن این غذاها اجتناب کنید

بیشتر بدانید : مهم ترین مکمل های غذایی برای سالمندان

بیشتر بدانید : همه چیز در رابطه با سوء تغذیه در سالمندان

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com