کمبود ویتامین B 9 یا فولیک اسید چه پیامدهایی دارد؟
ویتامین B9 یا فولیک اسید یک ویتامین ضروری برای بدن و به ویژه برای سالمندان است که کمبود آن پیامدهایی دارد

ویتامین ب 9 یا فولیک اسید 

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد مسن با سطوح پایین ویتامین ب ۹ در معرض خطر بیشتری برای زوال عقل و آلزایمر هستند. داشتن سطوح پایین این ویتامین، همچنین با مرگ زودرس مرتبط است.

 به طور کلی سطح ویتامین ب ۹ یا همان اسید فولیک باید به طور معمول در میان افراد مسن کنترل شده و کمبودهای مرتبط با این ویتامین، اصلاح شود. این ویتامین که در برخی از موادغذایی یافت می شود به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون و سلول های عصبی سالم بسازد.

بیشتر بدانید : مصرف اسید فولیک برای همه زنان جوان لازم است

بیشتر بدانید :  ویتامین b در چه چیزهایی وجود دارد؟

تیمی از محققان بین المللی در ایالات متحده آمریکا طی یک پروژه تحقیقاتی به پژوهش در این رابطه پرداختند. آنها داده های بیش از ۲۷ هزار فرد مختلف بین ۶۰ تا ۷۵ ساله را بررسی کردند. شرکت کنندگانی که پیش از شروع مطالعه، هیچ نشانه ای از زوال عقل نداشتند، برای سنجش کمبود ویتامین ب ۹ آزمایش دادند و سپس بین ژانویه ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی وضعیتشان مورد ردیابی قرار گرفت. آزمایش ها نشان داددند حدود ۳ هزار و ۴۱۸ نفر از این افراد دچار کمبود ویتامین ب ۹ بودند.    

محققان دریافتند که کمبود ویتامین ب ۹ با افزایش قابل توجه خطر زوال عقل و مرگ زودرس به هر دلیلی مرتبط است. به گزارش سیناپرس، خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به کمبود ویتامین ب ۹، 1.68 برابر و در طول دوره پیگیری، 2.98 برابر افزایش یافت.

به گفته محققان، ممکن است غلظت سرمی فولیک اسید (ویتامین ب ۹) به عنوان یک نشانگر زیستی مورد استفاده برای اصلاح خطرات زوال عقل و مرگ و میر در سنین بالا عمل کند. به نظر می رسد باید نظارت غلظت سرمی فولیک اسید در افراد مسن در دستور کار سیاست بهداشت عمومی قرار گیرد تا به عنوان اقدامی پیشگیرانه و یا به عنوان بخشی از استراتژی های درمانی برای افراد در خطر ابتلا به زول عقل مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر به زنان باردار توصیه شده است که مکملی از اسید فولیک مصرف کنند. این تجویز برای کمک به رشد صحیح مغز، جمجمه و نخاع کودک در حال رشد لازم است تا از مشکلات رشدی به نام نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری شود.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سلامت روان مبتنی بر شواهد (Evidence Based Mental Health) منتشر شده و قابل دسترس است.

بیشتر بدانید : کمبود ویتامین B12 و 20 حقیقت که بیش از تصورتان مهم هستند!

بیشتر بدانید :  ویتامین B6 چه کاری در بدن انجام می دهد؟ + منابع ویتامین B6

بیشتر بدانید : ویتامین B1 یا تیامین، ویتامینی برای سلامت کلیه ها

بیشتر بدانید : کمبود ویتامین B12 در زنان و 6 نشانه جدی آن

بیشتر بدانید :  قرص آهن و اسید فولیک برای چه کسانی خطرناک است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir