خوراکی های ممنوع برای افراد بالای 50 سال
اگر وارد دهه پنجم زندگی خود شده اید بهتر است بیشتر از گذشته به تغذیه خود دقت کنید و از خوردن برخی خوراک ها بپرهیزید

خوراکی هایی که افراد بالای 50 سال نباید بخورند

1- مارگارین 

ما یک باور غلط داریم که مارگارین سالم تر از کره است اما باید بدانید  هر دو به یک اندازه برای سلامتی مضر هستند. تقریباً کل ترکیبات مارگارین در چربی‌های ترانس است، یعنی چربی‌های غیراشباع که باعث ایجاد کلسترول در  بدن  ما می‌شوند و همراه با آن مشکلات قلبی عروقی به وجود می آورند. علاوه بر این، نمک زیادی هم دارد که خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. این ماده غذایی نباید به صورت روزانه مصرف شود.

2- نوشابه

خوردن نوشابه ها اعتیادآور است، ترکیب آن شما را وابسته می‌کند و این به خاطر قند است. این نوشیدنی ها چیزی جز آب، شکر و گاز نیستند.  نوشابه بسیار چاق کننده است و می تواند باعث مشکلات دیابت شود.

3- آب میوه ها 

 آب میوه های صنعتی  هیچ ارزش تغذیه‌ای ندارند، اگر به برچسب آن ها نگاه کنید خودتان متوجه  خواهید شد. در عوض، آن‌ها دارای مواد افزودنی شیمیایی و مقدار زیادی شکر هستند، مصرف نامتناسب شکر می تواند مشکلاتی مانند دیابت ایجاد کند. پس بهتر است این نوع محصولات را مصرف نکنید و میوه طبیعی بخورید.

4- ماهی تن 

ماهی تن در طول عمر خود مقادیر زیادی جیوه مصرف می‌کند. این جیوه برای همیشه در بدنش می ماند . هر چه ماهی تن بزرگ تر باشد، جیوه بیشتری خواهد داشت و شما با خوردن این ماهی جیوه آن را مصرف می‌کنید. این برای سلامت انسان بسیار مضر است زیرا یک نوروتوکسین قوی است که می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. کنسرو ماهی تن به اندازه ماهی تن تازه جیوه ندارد.

5- نوشیدنی های انرژی زا 

مصرف منظم این نوشیدنی ها می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند فشار خون بالا، دیابت یا حتی حملات قلبی شود.  این نوشیدنی ها علاوه بر مقادیر زیادی شکر حاوی مواد محرک مانند تورین و کافئین هستند. این نوع نوشیدنی ها برای معده و سلامت ما مضر هستند. بهتر است از آن‌ها دوری کنید و اگر احساس خستگی می‌کنید یک چای یا قهوه بنوشید.

6- غلات حاوی شکر

  ما از کودکی به خوردن این غلات در صبحانه عادت کرده ایم.

تبلیغ کنندگان همیشه ما را با تبلیغات بمباران کرده اند و به ما این باور را می دهند که مصرف این غلات سالم ترین خوراکی در جهان است اما این طور نیست، این غلات  دارای رنگ مصنوعی و شکر هستند. شکر عوارض بی‌شماری برای سلامتی دارد و باید مصرف آن را تا حد امکان کاهش دهیم. امروزه انواع زیادی از غلات بدون قند افزوده وجود دارد که بسیار سالم تر هستند.

7- مصرف بیش از حد نمک 

نمک یک ماده معدنی است که برای برخی از عملکردهای بدن ضروری است اما مصرف بیش از حد آن یک مشکل جدی است و می تواند باعث فشار خون بالا، مشکلات عروقی و احتباس مایعات شود. ایده آل این است که حداکثر روزانه بیش از 5 گرم نمک مصرف نکنید.

8- گروهی از لبنیات 

در بین لبنیات،  بی شمار فراورده هایی داریم که برای سلامتی مفید نیستند، کره، خامه، پنیر، سس مایونز و ماست از این دسته هستند.آن‌ها چربی غیراشباع زیادی دارند که باعث افزایش کلسترول می شود .علاوه بر این، لبنیات به خوبی هضم نمی‌شوند و باعث التهاب غشاهای مخاطی می شوند.

9-  کنسرو ها

غذاهای کنسرو شده معمولا حاوی مواد افزودنی شیمیایی و نگه دارنده زیادی هستند و این باعث می شود که مواد مغذی وخواص مفید خود را از دست بدهند. بنابراین شما در حال خوردن چیزی هستید که هیچ فایده‌ای برای سلامتی شما ندارد.

بیشتر بدانید : تزریق این واکسن بعد از 50 سالگی ضروری است

بیشتر بدانید : رابطه جنسی بعد از 50 سالگی و باورهای غلطی که باید فراموش کنید

بیشتر بدانید : حرکات ورزشی که برای افراد بالای 50 سال مضر هستند

بیشتر بدانید : 3 نشانه بسیار مهم در افراد پنجاه ساله

گردآوري: گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com