چند جایگزین غذایی برای اسیدهای چرب اشباع
 چربی های اشباع از نوع چربی های ناسالم محسوب می شوند که سلامت بدن را به خطر می اندازند، در این مطلب به جایگزین های مناسب چربی های اشباع اشاره می کنیم

 به جای اسیدهای چرب اشباع چه بخوریم؟

چربی‌ها به دو صورت اشباع و غیر اشباع وجود دارند. بیشتر غذاها حاوی هر دوی این چربی‌ها هستند، اما باید پرسید هر یک از انواع این چربی‌ها در چه گروه‌های غذایی وجود دارند و مصرف کدام یک مضر است؟.

چربی‌ها مواد مغذی هستند که موجب تامین انرژی می‌شوند. آن‌ها همچنین به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های E، D، A و K کمک می‌کنند. چربی‌ها به دو صورت اشباع و غیر اشباع وجود دارند و بیشتر غذاها حاوی هر دوی آن‌ها هستند. معمولا اسیدهای چرب اشباع در دمای اتاق جامد هستند. باید توجه کرد که چربی‌های اشباع موجب افزایش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شوند.

منابع غذایی اسیدهای چرب اشباع، عمدتا شامل غذاهای حیوانی مانند لبنیات پرچرب، بستنی، خامه، پنیر و گوشت است. پرندگان و ماهی‌ها نسبت به گوشت قرمز میزان کمتری از این اسید چرب را دارند. اسیدهای چرب اشباع در روغن‌های گرمسیری مانند روغن نارگیل، پالم و کره کاکائو نیز وجود دارند.

البته این روغن‌ها فاقد کلسترول هستند. غذاهایی که با کره حیوانی مارگارین یا روغن قنادی آماده شده‌اند، مانند کیک، کلوچه، بیسکوییت و سایر انواع دسرها، شکلات، گوشت‌های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع هستند.

بیشتر بدانید : مصرف چربی های اشباع خطر بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد!

بیشتر بدانید : کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟

مضرات اسیدهای چرب اشباع

مصرف زیاد غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع موجب افزایش کلسترول بد خون(LDL)، احتمال انسداد رگ‌ها، ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی،  برخی سرطان‌ها،  دیابت و... می‌شود.  


بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، جایگزینی اسید چرب اشباع با انواع غیر اشباع مثلا جایگزینی روغن‌های جامد با روغن‌های مایع یک انتخاب غذایی سالم است و موجب کاهش کلسترول بد خون می‌شود.

بر این اساس برای کاهش دریافت اسیدهای چرب اشباع توصیه می‌شود که مصرف میوه‌ها و سبزیجات، فرآورده‌های لبنی فاقد چربی یا کم چرب، غلات سبوس‌دار، مرغ، ماهی و انواع مغزها بیشتر شود.  مصرف گوشت قرمز محدود شده و در صورت لزوم از انواع بدون چربی آن استفاده شود. مصرف بیسکوییت، کیک، کلوچه، شیرینی و فست فودها کاهش یابد. از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون، کانولا و... در جهت پخت و پز به جای روغن جامد و کره استفاده شود. همچنین مصرف انواع سس‌های سالاد نیز محدود شود.

بیشتر بدانید : افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد با این نوشیدنی

بیشتر بدانید :  چربی های اشباع شده می تواند دیابت را بدتر کند

بیشتر بدانید :  چربی های مفید برای سلامت را بشناسید

بیشتر بدانید :  چربی های سالم برای بدن در چه مواد غذایی هستند؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir