پودر پروتئین نخود چیست و چه خواصی دارد؟
پودر پروتئین نخود همانطور که از اسمش پیدست سرشار از پروتئین است، اما علاوه بر این خواص زیاد دیگری برای بدن دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم 

پودر پروتئین نخود و آنچه باید بدانید

پودر پروتئین نخود مکملی است که با استخراج پروتئین از نخود تهیه می شود. این محصول یک پروتئین با کیفیت بالا و منبع عالی آهن است. پروتئین نخود می تواند به رشد عضلات، کاهش وزن و سلامت قلب کمک کند.

پودر پروتئین نخود به طور معمول برای افزایش محتوای پروتئین اسموتی ها و شیک ها استفاده می شود و تقریبا برای هر رژیم غذایی مناسب است زیرا به طور طبیعی گیاهی و هایپوآلرژنیک است.

بیشتر بدانید : چه اتفاقی در بدنتان رخ میدهد اگر هرروز یک کاسه نخود آبگوشتی بخورید

بیشتر بدانید : حقایقی در مورد مصرف پروتئین که باید بدانید

فواید تغذیه ای

پودر پروتئین نخود – یا ایزوله پروتئین نخود – با جداسازی پروتئین از نخود آسیاب شده و شکل‌گیری پودری بژ رنگ تولید می شود.

حقایق تغذیه ای این محصول می تواند با توجه به برند متفاوت باشد، اما به عنوان نمونه، دو پیمانه (20 گرم) از این پودر می تواند حاوی موارد زیر باشد:

  • کالری: 80
  • پروتئین: 15 گرم
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • چربی کل: 1.5 گرم
  • سدیم: 230 میلی گرم
  • آهن: 5 میلی گرم

پودر پروتئین نخود فواید تغذیه ای متنوعی را ارائه می کند.

منبع پروتئین با کیفیت بالا است

پودر پروتئین نخود حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری است که بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست و باید از رژیم غذایی دریافت شوند. با این وجود، محتوای متیونین این پودر نسبتا کم است.

شما می توانید با گنجاندن دیگر مواد غذایی سرشار از متیونین مانند تخم مرغ، ماهی، ماکیان، گوشت گاو و برنج قهوه ای به رژیم غذایی، این مساله را جبران کنید.

پودر پروتئین نخود منبع خوبی از آمینو اسیدهای شاخه‌دار، به ویژه آرژنین که جریان خون سالم و سلامت قلب را تقویت می کند و لوسین، ایزولوسین و والین است که این سه مورد رشد عضلانی را افزایش می دهند.

به طور کلی، پروتئین های حیوانی راحت‌تر از پروتئین های گیاهی گوارش و جذب می شوند. با این وجود، پژوهش ها نشان می دهند که پروتئین نخود یکی از پروتئین های گیاهی با گوارش راحت است.

پودر پروتئین نخود سرشار از آهن است

بیشتر محصولات حاوی 5 تا 7.5 میلی گرم آهن در هر وعده – تقریبا 28 تا 48 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای زنان پیش از یائسگی و 62 تا 94 درصد مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای مردان و زنان یائسه است.

با این وجود، آهن موجود در غذاهای گیاهی قابلیت جذب کمتری نسبت به آهن موجود در محصولات حیوانی دارد.

این شرایط را می توان با مصرف پودر پروتئین نخود همراه با ویتامین C یا غذاهای سرشار از این ویتامین مانند مرکبات که جذب آهن را تا 67 درصد افزایش می دهند، بهبود بخشید.

از آنجایی که زنان بسیاری با کمبود آهن مواجه هستند، گنجاندن پودر پروتئین نخود در رژیم غذایی می تواند روش خوبی برای افزایش دریافت این ماده مغذی باشد.

با بسیاری از رژیم های غذایی خاص قابل استفاده است

پودر پروتئین نخود به طور طبیعی گیاهی، فاقد گلوتن، فاقد لبنیات، و فاقد هر یک از هشت ماده آلرژی‌زا غذایی - بادام زمینی، آجیل درختی، تخم مرغ، ماهی، نرم‌تن صدف‌دار، شیر گاو، گندم و سویا - است.

از این رو، این پودر تقریبا در هر رژیم غذایی قابل استفاده است.

پروتئین نخود همچنین به خوبی با آب ترکیب می شود و نسبت به دیگر پودرهای پروتئین گیاهی بافت گچی یا شنی کمتری ایجاد می کند.

در شرایطی که پودر پروتئین نخود برای بیشتر افراد قابل استفاده است، افرادی که آلرژی، حساسیت یا عدم تحمل به نخود دارند، باید از آن پرهیز کنند.

پودر پروتئین نخود ممکن است نه تنها از نظر تغذیه ای گزینه خوبی باشد، بلکه برای سلامت انسان نیز مفید باشد.

در ادامه برخی از فواید اصلی این محصول ارائه شده است.

به ساخت توده عضلانی کمک می کند

مطالعات نشان می دهد که پودر پروتئین نخود می تواند در ترکیب با تمرینات مقاومتی به عضله‌سازی کمک کند.

در یک مطالعه 12 هفته ای، میزان عضله‌سازی مردان وزنه‌بردار که روزانه 50 گرم پروتئین نخود مصرف می کردند به اندازه افرادی بود که پروتئین وی (Whey protein) مصرف می کردند.

این نشان می دهد که پودر پروتئین نخود در ساخت توده عضلانی به اندازه پودرهای پروتئینی رایج‌تر مبتنی بر لبنیات موثر است.

با این وجود، افزودن پروتئین اضافی به رژیم غذایی بدون انجام ورزش، احتمالا هیچ تاثیری بر عضلات شما نخواهد داشت و این محصول باید در ترکیب با ورزش مداوم مصرف شود.

احساس سیری را تقویت می کند

پژوهش ها نشان داده اند که پروتئین نسبت به کربوهیدرات یا چربی به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می کند.

این به معنای آن است که رژیم های غذایی با محتوای پروتئین زیاد ممکن است کالری دریافتی کلی را کاهش داده و در طول زمان منتج به کاهش وزن شوند.

پودر پروتئین نخود روشی آسان برای افزودن پروتئین به رژیم غذایی انسان و بهره‌مندی از این فواید است.

مطالعه ای در سال 2022 نشان داد که پودر پروتئین نخود به اندازه پودرهای پروتئین مبتنی بر لبنیات مانند کازئین یا وی در تقویت احساس سیری موثر است.

پودر پروتئین نخود گزینه خوبی برای افزایش مصرف پروتئین و تقویت احساس سیری پس از وعده های غذایی است.

برای سلامت قلب مفید است

مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده است که پودر پروتئین نخود می تواند برخی عوامل خطر برای بیماری قلبی، مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش دهد.

هیدرولیسات پروتئین نخود – یک پودر پروتئین نیمه گوارش شده که حاوی پروتئین های کوچک‌تری است – نشان داده است که سطوح فشار خون در موش ها را پس از سه هفته به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که پودر پروتئین نخود می تواند سطوح کلسترول را نیز کاهش دهد. باور بر این است که این شرایط با افزایش جذب کلسترول درون سلول ها و کاهش تولید چربی ها در بدن شکل می گیرد.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما مطالعات بیشتری نیاز است تا مشخص شود آیا پودر پروتئین نخود می تواند موجب کاهش کلسترول در انسان نیز شود یا خیر.

احتیاط

پودرو پروتئین نخود به طور کلی توسط بدن انسان به خوبی تحمل می شود.

از آنجایی که با جداسازی پروتئین از نخود تهیه می شود، این محصول فیبر نسبتا کمی دارد و مانند نخود کامل برای برخی افراد موجب تولید گاز یا نفخ نمی شود.

با این وجود، پودر پروتئین نخود می تواند محتوای سدیم نسبتا بالایی – 110 تا 390 میلی گرم در هر وعده - داشته باشد. از این رو، افرادی که یک رژیم غذایی با محتوای سدیم محدود را مصرف می کنند، ممکن است به نظارت بر میزان مصرف خود نیاز داشته باشند.

میزان مصرف و نحوه استفاده

پودر پروتئین نخود یک روش آسان برای افزایش مصرف پروتئین محسوب می شود.

این ممکن است به ویژه برای افرادی که در تلاش برای افزایش توده عضلانی بدن خود هستند، مانند بدنسازان یا افراد مسن، مفید باشد.

پژوهش ها نشان می دهد که مصرف روزانه 1.6 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن موثرترین دوز برای عضله‌سازی است.

با این وجود، مهم است که میزان مصرف از 5 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز یا دریافت 35 درصد کالری روزانه از پروتئین تجاوز نکند.

این به دلیل آن است که در دوزهای بسیار بالا، کبد انسان ممکن است برای پردازش پروتئین نتواند به اندازه کافی سریع عمل کند. این شرایط می تواند موجب عوارض جانبی مانند سطوح بالای آمونیاک در خون، حالت تهوع، اسهال، و حتی مرگ شود.

بیشتر افرادی که پودر پروتئین نخود مصرف می کنند آن را به اسموتی ها اضافه می کنند یا در آبمیوه یا آب ترکیب کرده و به عنوان نوشیدنی پس از تمرین مصرف می کنند.

از دیگر کاربردهای خلاقانه برای پودر پروتئین نخود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آن را با جو دوسر، فرنی گندم یا غلات صبحانه برنج قهوه ای ترکیب کنید.

  • به غذاهای پخته مانند مافین ها، کیک ها یا وافل ها اضافه کنید.

  • برای ایجاد یک منبع پروتئین کامل‌تر، آن را با شیر گیاهی ترکیب کنید.

  • آن را در یک اسموتی ترکیب کرده، داخل قالب بستنی ریخته و در فریزر منجمد کنید.

  • برای به حداکثر رساندن آثار عضله سازی، پروتئین نخود باید طی دو ساعت پس از انجام تمرینات ورزشی مصرف شود.

  • امکان خرید پودر پروتئین نخود از فروشگاه های واقعی و مجازی در ایران نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید : خواص نخود از دیدگاه طب سنتی

بیشتر بدانید : حقایقی در رابطه با نخود

بیشتر بدانید : منابع پروتئین + میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com