صبحانه بی کیفیت، از آبمیوه تا قهوه بی کیفیت و خطرات آن
صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی روزانه است که انتخاب نادرست آن می تواند آسیب های زیادی به بدن برساند، در این مطلب به ویژگی های یک صبحانه بی کیفیت اشاره می کنیم

صبحانه بد چه ویژگی هایی دارد؟

بیشتر ما تصور می‌کنیم که در میان تمامی وعده‌های غذایی اصلی، صبحانه معمولا باید نقش مثبتی در کاهش وزن داشته باشد. اما این اثرگذاری مثبت زمانی به‌وجود می‌آید که صبحانه استاندارد و سالمی داشته باشیم، نه اینکه در وعده صبحانه از الگوهای غذایی ناسالم و نامناسب پیروی کنیم.

بنابراین، اگر فکر می‌کنید که در کاهش وزن به نتیجه نمی‌رسید، بهتر است ابتدا برنامه غذایی صبحانه تان را بررسی کنید و الگوهای اشتباه تغذیه‌ای را کنار بگذارید. 

بیشتر بدانید : صبحانه خوب چه صبحانه‌ای است؟

بیشتر بدانید : خوردن صبحانه در این ساعت موجب افزایش طول عمر می شود

1. دریافت کالری مازاد از طریق قهوه‌های ترکیبی 

مصرف قهوه تلخ و ساده در ساعات صبح همراه با یک صبحانه کامل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما قهوه‌های ترکیبی که افزودنی‌های مختلفی دارند، قطعا نقش مثبتی در کاهش وزن نخواهند داشت. انواع خامه‌های پرچرب یا دیگر افزودنی‌های پرکالری، به‌سادگی کالری صبحانه را تا حدود زیادی افزایش می‌دهند. 

2. مصرف قهوه بدون صبحانه 

گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که برای مصرف یک صبحانه کامل وقت نداشته باشیم اما مصرف قهوه ساده بدون صبحانه یا فقط قهوه‌های ترکیبی با افزودنی‌های مختلف نمی‌تواند مواد مغذی و سوخت ضروری را در ساعات صبح به بدن برساند و درنتیجه باعث گرسنگی خواهد شد. با افزودن منابع پروتئینی با کیفیت، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم به برنامه غذایی صبحانه از تحریکات عصبی و گرسنگی در ساعات صبح جلوگیری خواهید کرد. 

3. بی‌توجهی به اطلاعات تغذیه‌ای محصولات 

بعضی از پروتئین‌بارها حاوی قندهای افزوده زیادی هستند یا این‌که اساسا کالری زیادی دارند، درحالی که بعضی افراد بدون توجه به این نکته از چنین خوراکی‌هایی برای صبحانه استفاده می‌کنند. این‌که تولیدکننده‌ها محصولاتشان را سالم معرفی کنند، لزوما به معنای سالم بودن و استاندارد بودن این محصولات نیست. بنابراین، قبل از انتخاب خوراکی‌های مختلف برای صبحانه حتما به جدول اطلاعات تغذیه‌ای آنها توجه کنید.

4. زیاده‌روی در نوشیدن آبمیوه‌ها

با اینکه بعضی از آبمیوه‌های طبیعی سرشار از مواد مغذی هستند اما کالری موجود در آنها نمی‌تواند شما را سیر کند. به‌علاوه، بیشتر آبمیوه‌ها سرشار از قندها هستند و به‌سادگی سطح قند خون را افزایش می‌دهند. بنابراین، حجم مصرفی آبمیوه‌ها را در وعده صبحانه کنترل کنید تا هم از مزیت‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار شوید و هم از دریافت کالری اضافی جلوگیری کنید.

5. خودداری از مصرف چربی‌های سالم

مُد روز معمولا می‌گوید که همه وعده‌های غذایی باید بسیار کم‌چرب باشند اما چنین تصوری درست نیست و حتی می‌تواند به کاهش وزن هم آسیب برساند. چربی‌های سالم در گروه درشت‌مغذی‌های سیرکننده قرار می‌گیرند و نقش مهمی در عملکردهای مهم بدن دارند. پس بخشی از صبحانه شما باید از میان منابع حاوی چربی‌های سالم مثل تخم‌مرغ، ماست و... انتخاب شود.

6. مصرف صبحانه در خودرو

حفظ تمرکز بر غذا در مواقع رانندگی امکان‌پذیر نیست و غذا خوردن بدون تمرکز را به یکی از الگوهای روزانه شما تبدیل می‌کند. بنابراین، اگر درحال راه رفتن یا رانندگی صبحانه می‌خورید، باید این عادت نادرست را کنار بگذارید و وقت مناسبی را به مصرف صبحانه همراه با تمرکز اختصاص دهید. مطالعات سال‌های اخیر هم نشان داده‌اند که غذا خوردن با تمرکز می‌تواند پیامدهای مثبتی در جهت کاهش وزن موفق داشته باشد. 

بیشتر بدانید : چند توصيه برای يك صبحانه كامل

بیشتر بدانید : بایدها و نبایدهای صبحانه

بیشتر بدانید : عادت های اشتباه در وعده صبحانه که به بدن آسیب می رساند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir