این رژیم غذایی خطر سرطان سینه را افزایش می دهد
سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود.

بررسی‌های محققان ایتالیایی نشان می دهد که مصرف چربی زیاد به خصوص چربی‌های اشباع شده خطر ابتلا به انواع سرطان پستان را در زنان افزایش می‌دهد. در این مطالعه مشخص شد که چربی نقش مهمی در بروز انواع خاص سرطان پستان ایفا می‌کند. با این حال این پزشکان تاکید کردند که مصرف چربی زیاد تنها عامل ابتلا به سرطان پستان در تمام زنان مبتلا به این سرطان نیست.

در این بررسی مشخص شد که مصرف چربی‌های اشباع شده با تشدید خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است. چربی اشباع‌شده اغلب از طریق مصرف گوشت قرمز و دیگر محصولات حیوانی همچون لبنیات پرچرب وارد بدن می‌شود.

این نتایج حاصل مطالعه روی 337 هزار زن از 10 کشور است که رژیم غذایی و سبک زندگی آنان به مدت 12 سال مورد بررسی قرار گرفت. در طول این مدت حدود 10 هزار نفر از این زنان به سرطان پستان مبتلا شدند. پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص شد زنان با رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده، 28 درصد بیشتر به تومورهایی مبتلا می‌شوند که گیرنده‌های استروژن و پروژسترون دارند و این خطر در زنانی که کمتر چربی اشباع شده مصرف می‌کند، کاهش می‌یابد.

 

سرطان سینه

سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سالانه 7 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا می‌شوند لذا با توجه به این‌كه 70 درصد این بیماران بالای 5 سال عمر می‌كنند اكنون حدود 70 هزار زن مبتلا به این بیماری در كشور داریم و این آمار كمی نیست! بویژه آن‌كه سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 5 سال پایین‌تر از سطح جهانی است. در زمان حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی كه این سن در كشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است.
بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماری‌های سرطان 4 مرحله اول تا چهارم دارد، مرحله اول آن كاملا قابل علاج قطعی است، مرحله دوم و سوم، مرحله كلینیكی است كه بیمار باید تحت درمان‌های خاص و عمدتا جراحی و شیمی‌درمانی قرار گیرد؛ اما مرحله چهارم زمانی است كه بیماری خیلی پیشرفت كرده است و كار زیادی برای آن نمی‌توان انجام داد.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ