چگونه افراد دیابتی شیرشکلات چای شیرین شکلات داغ و چای لاته بنوشند
متخصصان تغذیه معتقدند که افراد دیابتی می توانند ۹ نوع نوشیدنی سالم را بدون نگرانی از نوسان قند خون خود استفاده نمایند.

نوشیدنی های مناسب برای افراد دیابتی

۱. آب

بهترین نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت است. چون فاقد انرژی، قند و مواد نیروزا می باشد. به افراد دیابتی توصیه می شود که روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشند.

 

۲.شیرشکلات

شیرشکلات های موجود در بازار به خاطر این که حاوی قند می باشند، برای افراد دیابتی مناسب نیستند. به همین دلیل توصیه متخصصان تغذیه آن است که افراد دیابتی با مخلوط کردن یک لیوان شیر کم چرب با سه قاشق چایخوری پودر کاکائو، نوشیدنی سالمی تهیه نمایند تا مطمئن باشند که دچار نوسان قندخون در طول روز نمی شوند.

 

۳. چای شیرین

چای شیرین شده با قند و شکر برای افراد دیابتی مناسب نمی باشند. به همین دلیل به افراد دیابتی پیشنهاد می کنند که برای پیشگیری از بروز نوسان قندخون در این افراد، در زمان دم کردن چای از چند تکه میوه خشک همراه چای خشک در قوری استفاده شود تا به این ترتیب میزان قند چای کنترل و طعم شیرینی داشته باشد.

 

۴. آب پرتقال طبیعی

آب پرتقال های صنعتی بسیار شیرین هستند. به همین دلیل به افراد دیابتی توصیه می شود که در منزل آب چند عدد پرتقال را گرفته و سریعا آب پرتقال تازه را بنوشند تا ویتامین C لازم به همراه قند تنظیم شده مذکور به بدنشان برسد. در ضمن بهترین توصیه آن است که افراد دیابتی از پرتقال های ترش که قند کمتر و ویتامینC بیشتری دارند، استفاده نمایند تا ارزش تغذیه نوشیدنی آنها بالاتر برود.

آب پرتقال مفید برای دیابتی ها
آب پرتقال مفید برای دیابتی ها

 

۵. چای لاته بجای کافه لاته

 هر نوع نوشیدنی تجاری از جمله قهوه لاته(نام نوعی نوشیدنی با پایهٔ قهوه‌است که از ترکیب قهوهٔ اسپرسو با شیر تهیه می‌شود)، نسکافه و کاپوچینو و نوشیدنی های مشابه به  دلیل آن که حاوی ترکیبات شیرین کننده می باشند، برای افراد دیابتی مناسب نیستند. به همین دلیل برخی محققان علوم تغذیه به افراد دیابتی توصیه می کنند که یک چای کیسه ای را در یک لیوان شیر قرار داده و به ترکیب نوشیدنی مذکور مقدار کمی دارچین یا فلفل سیاه نیز اضافه نمایند تا از منافع یک نوشیدنی سلامت بخش بر جلوگیری از نوسان قند خون در بدنشان سود ببرند.

 

۶. لیموناد خانگی

اگرچه می توان نوشیدنی لیموناد را از سوپرمارکت ها تهیه نمود، اما به دلیل این که این نوشیدنی تجاری حاوی درصد بالایی قند و گاز است، و برای افراد دیابتی مناسب نمی باشد. بنابراین متخصصان تغذیه مخلوط کردن آب، لیمو شیرین یا لیمو ترش تازه و مقداری یخ در مخلوط کن و نوشیدن آن توسط افراد دیابتی را توصیه می نمایند.

لیموناد طبیعی نوشیدنی توصیه به افراد دیابتی
لیموناد طبیعی نوشیدنی توصیه به افراد دیابتی

 

۷. نوشیدنی شکلات داغ

شکلات داغ موجود در کافی شاپ ها قطعا برای افراد دیابتی مناسب نمی باشد؛ اما در صورتی که این افراد این نوشیدنی را دوست داشته باشند می توانند با ترکیب یک لیوان شیر کم چرب با ۲ عدد شکلات تلخ تخته ای ۷۰ درصد و یک قاشق چایخوری وانیل و مقدار کمی دارچین نوشیدنی مشابه با شکلات تلخ تهیه کنند که نوشیدن آن به هیچ عنوان باعث نوسان قند خون آنها نخواهد شد.

 

۸. اسموتی های میوه

توصیه متخصصان تغذیه به افراد دیابتی آن است که به جای مصرف آب میوه های شیرین به تنهایی یا همراه غذا، از اسموتی میوه ها استفاده نمایید. به این ترتیب که چندین نوع میوه را انتخاب و در یک مخلوط کن ریخته و مخلوط کرده تا اسموتی طبیعی برای ایشان به دست آید. البته از آنجایی که مصرف زیاد میوه و آب میوه برای افراد دیابتی چندان هم مناسب نمی باشد، توصیه می شود که همیشه بیش از نصف لیوان از این اسموتی ها را مصرف ننمایید چون که مصرف زیاد آنها می تواند منجر به نوسان قندخون شود.

احتیاط در مصرف اسموتی های میوه
احتیاط در مصرف اسموتی های میوه

 

۹. نوشیدنی زنجبیلی

رنده کردن زنجبیل در یک لیوان آب نمک و قرار دادن آن به مدت یک ساعت در یخچال باعث می شود تا نوشیدنی به دست آید که علاوه بر تنظیم قند خون در افراد دیابتی، دردها و مشکلات حاشیه ای مرتبط با دیابت از جمله درد عضلات و سردرد را نیز بهبود دهد.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ



Save