رنگ مدفوع خبر میدهد از سر درون
گاهی رنگ مدفوع ممکن است همانند همیشه قهوه ای رنگ نباشد.گاهی اوقات این تغییرات طبیعی هستند اما گاهی ممکن است نشانه مشکلی جدی تر در درونتان باشند

رنگ مدفوع شما درباره سلامت شما چه می گوید؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از اجابت مزاج هنگامی که به مدفوع خود نگاه کرده اید، از رنگ آن شوکه شده اید! استرس، رژیم غذایی، داروها و سبک زندگی همه از جمله فاکتورهایی هستند که بر رنگ و شکل و قوام  مدفوع تاثیر میگذارند. گاهی اوقات این تغییرات طبیعی هستند اما گاهی ممکن است نشانه مشکلی جدی تر در درونتان باشند. گاهی رنگ مدفوع ممکن است همانند همیشه قهوه ای رنگ نباشد.

بیشتر بدانید : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه می گوید؟

بیشتر بدانید : علائمی در مدفوع که خبر از بیمار بودن شما می دهند

در اینجا درباره چهار رنگ مدفوع و عادی یا غیر عادی بودن آنها صحبت میکنیم:

اگر رنگ مدفوع سبز باشد

این می تواند به معنای: خوردن یک اسموتی برای نهار باشد. برخی سبزیجات مانند اسفناج و دیگر سبزیجات برگ دار، سرشار از کلروفیل هستند. کلروفیل رنگ مدفوع را تغییر میدهد. دلیل آن به شیوه گوارش این غذاها در بدن و مواد زاید و جذب نشده از آنها باز میگردد.

نتیجه: نیازی نیست بترسید. اگر مطابق با غذایی که مصرف کرده اید رنگ مدفوعتان تغییر کرده است، جای نگرانی نیست.


اگر رنگ مدفوع زرد مایل به سبز باشد

این می تواند به معنای: صفرا باشد. صفرا مایعی مایل به سبز است که توسط کبد تولید میشود و به تجزیه چربی ها کمک مینماید. گاهی اوقات مدفوع به رنگ زرد یا سبز در می آید که علت آن رنگ صفرا است.

نتیجه: لازم نیست بترسید، معمولا این حالت طبیعی است. اما در صورتی که متوجه تغییرات چشمگیر در شکل مدفوع (آبکی رقیق و زیاد)، دفعات زیاد اجابت مزاج (دائما به صورت ناگهانی احساس دفع میکنید و یا اصلا دفع ندارید) یا اسهال شدید به پزشک مراجعه کنید. این تغییرات وضعیت مدفوع ممکن است نشانه مشکلی در سلامتی تان باشد.

رنگ مدفوع

اگر رنگ مدفوع مایل به قرمز باشد 

این می تواند به معنای: چند دلیل برای توضیح این حالت میتواند وجود داشته باشد. اول این که ممکن است غذایی که خورده اید مسئول رنگ قرمز مدفوعتان باشد. چغندر و سبزیجات قرمز رنگ دیگر ممکن است رنگ قرمز تیره به مدفوع بدهند. کرنبری(نوعی میوه شبیه آلبالو)و رنگ قرمز غذا  نیز میتوانند باعث قرمز شدن مدفوع شوند. یک استثنا در این زمینه وجود دارد: اگر رنگ قرمز روشن در مدفوع خود و یا در کاسه توالت می بینید ممکن است مشکل دیگری مانند هموروئید (بواسیر)، التهاب روده یا سرطان عامل آن باشد و باید علت آن روشن شود.

نتیجه: مدفوع قرمز اگر عامل روشن و مشخصی مانند مصرف چغندر یا زغال اخته داشته باشد اهمیتی ندارد اما وجود خون در مدفوع حائز اهمیت است. قانون شماره یک سلامت گوارش این است که اگر خون در مدفوع خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. اگر چه ممکن است عامل آن به سادگی یک پارگی یا بریدگی کوچک در مقعد باشد اما وضعیتهای خطرناکی مانند سرطان کلون (روده بزرگ) نیز میتوانند چنین نشانه ای داشته باشند.


اگر رنگ مدفوع سیاه باشد

این می تواند به معنای:  مصرف برخی داروها (مانند قرص آهن یا پپتو – بیسمول) باشد. این داروها باعث تیرگی زیاد رنگ مدفوع میشوند. اگر چه معمولا این حالت اشکالی ندارد اما گاهی سیاه بودن مدفوع نشانه وجود خون در آن میباشد که مسئله ای جدی تر است. علت سیاه شدن مدفوع به واسطه خون این است که به مرور زمان خون در دستگاه گوارش تجزیه میشود. خونی که به مدت طولانی در دستگاه گوارش مانده است تیره میشود و میتواند مدفوع را به رنگ سیاه در آورد. 

نتیجه: به پزشک دقیقا چیزی را که مشاهده کرده اید، توضیح بدهید. هر چه بهتر رنگ و حالت مدفوع را بتوانید توضیح بدهید پزشک بهتر میتواند برای گامهای بعدی تصمیم گیری کند. اگر چه ممکن است داروهای مصرفی عامل تیرگی مدفوعتان باشد اما رنگ سیاه مدفوع در صورتی که حاصل از خون مانده در دستگاه گوارش باشد، میتواند نشانگر عفونت، التهاب یا سرطان باشد. به خصوص در صورتی که رنگ آن با علائم دیگری از جمله خستگی، تهوع و کاهش وزن همراه شده باشد. 


بیشتر بدانید : علت زرد شدن رنگ مدفوع چیست

بیشتر بدانید : دیده شدن خون در مدفوع چه علتی دارد و چطور درمان می شود؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ