این علائم نشان می دهند شما به نان حساسیت دارید!
به دلیل وجود گلوتن در نان برخی افراد به آن حساسیت دارند. در این مطلب به علائمی که نشان می دهند شما به نان حساسیت دارید، می پردازیم.

علائم حساسیت به نان و یا گلوتن

در نان و برخی غلات، نوعی پروتئین به نام گلوتن وجود دارد که برخی افراد بدون آن که بدانند به این ماده حساسیت دارند. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که در غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله جو و چاودار وجود دارد. حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل این پروتئین، یک بیماری است که باعث می شود، بدن فرد پس از مصرف این محصولات از خود واکنش نشان دهد و در اکثر موارد حساسیت به این ماده هرگز تشخیص داده نمی شود.

 

هفت علامت واکنش بدن به گلوتن 

پوست مرغی

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی (Keratosis pilaris) نوعی اختلال پوستی اتوزومال غالب است که پوست ظاهری خشن، گاه قرمز و خشک دارد و در برخی موارد با خارش همراه است. این عارضه معمولا در پشت بازو و ران دیده می شود ودر نتیجه کمبود اسید چرب ناشی از آسیبی است که گلوتن به دستگاه گوارش می رساند.

 

سردرد مداوم

میگرن و سردرد مداوم یکی دیگر از نشانه های بالقوه عدم تحمل گلوتن در بدن است، البته کم آبی و اختلالات دیگری نیز می توانند این نشانه را به وجود بیاورند، به همین دلیل لازم است اگر سردرد شما متوقف نمی شود و به طور مداوم ادامه دارد، به پزشک مراجعه کنید.

 

بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی در همه موارد مربوط به عدم تحمل گلوتن نیست، اما در تحقیقات نشان داده شده است که ابتلا به بیماری هایی مانند تیروئیدیت هاشیموتو، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، لوپوس، اسکلرودرمی، مولتیپل اسکلروزیس، و پسوریازیس با این موضوع ارتباط دارند.

 

مشکلات عادی دستگاه گوارش

گازهای روده، اسهال، نفخ و یبوست از بارزترین نشانه های عدم تحمل گلوتن در بدن است، همچنین یبوست در کودکان نشانه شایعی دراثر این عارضه است.

 

سرگیجه

سرگیجه و احساس عدم تعادل دربدن و بخصوص در حال حرکت نشانه دیگری از عدم تحمل گلوتن است.

 

خستگی مزمن

خستگی مزمن ممکن است در اثر یک مشکل یا کمبود معمول مانند کمبود آب بدن یا حتی یک بیماری جدی مانند ایدز به وجود بیاید، به همین دلیل اگر احساس خستگی مزمن می کنید باید با پزشک مشورت کنید.در صورتی که پس از مصرف غذا احساس سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز و خستگی کردید به احتمال زیاد بدن شما نسبت به گلوتن واکنش نشان داده است.

 

فیبرومیالژی

نانفیبرومیالژی سندرم درد اسکلتی عضلانی مزمنی است که با انتشار درد درنقاط خاصی از بدن، خستگی و اختلال خواب همراه است. برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا و خستگی مزمن در واقع عدم تحمل به گلوتن دارند، اما از این مشکل بدن و علت ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند، تا بتوانند بیماری خود را درمان کنند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir