وقتی آب نمیخوریم، چه اتفاقی برای بدنمان می افتد؟
 بعضی افراد به ندرت آب مینوشند و عادت دارند آبمیوه، نوشابه، سودا یا قهوه بنوشند، یعنی هر چیزی به جز H2Oی خالص! درست است که با نوشیدن اینها شما مقداری آب وارد بدن خود میکنید و این هم درست است که در غذاهایی که میخوریم هم مقداری آب وجود دارد، اما زندگی بدون H2O بسیار ترسناک خواهد بود.

بی آبی بدن، یک خطر جدی

تا به حال دقت کرده اید که در همه ی رژیم های لاغری، سلامتی و بدن سازی، چقدر روی مصرف زیاد آب تاکید میشود؟

ما دوست نداریم حرف تکراری بزنیم، اما آب واقعا برای سلامتی شما ضروری است. از آنجایی که بدن ما از 65% آب تشکیل شده است، شما باید دیوانه وار آب بنوشید تا سیستم بدن شما به درستی کار کند. از جلوگیری از نفخ معده گرفته تا مبارزه با بیماری ها، نوشیدن آب یکی از مهم ترین کارهایی است که میتوانید انجام دهید.


اما بعضی افراد به ندرت آب مینوشند. اصلا فکر نکنید که این افراد در بیابان های آریزونا گیر افتاده اند. این ها افرادی هستند که عادت دارند آبمیوه، نوشابه، سودا یا قهوه بنوشند، یعنی هر چیزی به جز H2Oی خالص! بله، درست است که با نوشیدن اینها شما مقداری آب وارد بدن خود میکنید و این هم درست است که در غذاهایی که میخوریم هم مقداری آب وجود دارد، اما زندگی بدون H2O بسیار ترسناک خواهد بود.

 

  1. 1-شما دچار احتباس آب میشوید

اینکه شما با ننوشیدن آب دچار احتباس آب و ورم میشوید شاید در نگاه اول صحبت متناقضی باشد، اما بدانید که حذف آب خالص از برنامه ی غذایی باعث تجمع آب در بدن و افزایش وزن میشود. دکتر ابی شارپ، رژیم درمان، میگوید: وقتی شما به اندازه کافی آب نمی نوشید، بدن شما احساس خطر میکند و در نتیجه، قطره به قطره ی آبی که وارد بدنتان میشود را در خود نگه میدارد.



  1. 2-انرژی شما افت میکند

1d2b38703dff1e1f1fbc56bb84ca037b.jpg

احساس سستی میکنید؟

نوشیدنی های کافئین دار را کنار گذاشته و به جایش آب بنوشید.
دکتر ارین پالینسکی (رژیم درمان) در این باره میگوید: " شما باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. در واقع حتی کم آبی خیلی سطحی و کم هم میتواند تا حد زیادی انرژی شما را بگیرد و شما را خسته کند."



  1. 3-تمرکز شما پایین می آید

be7a1e4f8a396022559c376dbc820f73_copy.jpg

مغز شما که عنصر اساسی برای یافتن بهترین ایده ها در زندگی است هم به آب زیاد احتیاج دارد. توانایی و عملکرد مغز شما (که از 80% آب تشکیل شده است) نیز به مقدار آبی که مینوشید بستگی دارد. حتی کوچکترین کم آبی که در بدن رخ بدهد، عملکرد درست آن را مختل میکند. اما طبق یک مطالعه ی انجام شده در انگلیس، اگر آب کافی به بدن برسانید، انعطاف پذیری ذهن شما، خود به خود، 14% افزایش می یابد.



  1. 4-خطر سکته را افزایش میدهد

568fd206a1eb1f455733b409f302fa25.jpg

بر اساس مطالعاتی که اخیرا انجام گرفته، گزارش شده است که کم آبی نه تنها دوره ی بهبودی بعد از سکته را طولانی تر میکند، بلکه میتواند خود سکته را نیز تشدید کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمیتوانید حجم زیادی آب خالص بنوشید، میتوانید با مواد طبیعی مثل لیمو ترش، آب را طعم دار کنید.

 

  1. 5-بد اخلاق تر میشوید

بی دلیل عصبانی میشوید؟

فراموش کردن H2O میتواند به این حالت شما دامن بزند. در دو مطالعه که در دانشگاه کانتیکت انجام شد، تست های شناختی مختلفی را روی مردان و زنان انجام دادند و مشاهده کردند که حتی کم آبی خفیف هم بر مود آن ها تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد خستگی و سردرد میشود.



  1. 6-احساس گرسنگی شما تشدید میشود

34b7210b1a2f3663b7826b4f78b35bec.jpg

معمولا این اتفاق زیاد می افتد که افراد حس گرسنگی و تشنگی را باهم اشتباه میگیرند. اگر شکم شما صدا میدهد، بهترین کاری که میتوانید بکنید نوشیدن آب است. ایمی شاپیرو (متخصص تغذیه) میگوید: "بهتر است وقتی تصمیم به خوردن یک میان وعده میگیرید، اول آب بنوشید و 20 دقیقه بعد به سراغ آن خوراکی بروید. دکتر شاپیرو در تحقیقات اخیر خود به دنبال راه حل هایی است که به کمک آن بتواند آب خالص را جایگزین نوشیدنی های شیرین مثل سودا، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا بکند.



  1. 7-متابولیسم شما کاهش می یابد

f7ef1f8762fcfa7868b68289337927fd_copy.jpg

یکی از مطالعات چاپ شده در مجله ی Clinical Endocrinology and Metabolism گزارش کرده است که کاهش مصرف آب میتواند به شدت برنامه های رژیمی شما را بهم بریزد. بعد از نوشیدن حدودا 17 انس آب (حدود 2 لیوان بلند)، سرعت متابولیسم افراد شرکت کننده در این تحقیق تقریبا 30% افزایش یافت. محققان تخمین زده اند که مصرف 1.5 لیتر آب در روز (حدود 6 فنجان) میتواند 17400 کالری بیشتر در یک سال بسوزاند- یعنی معادل 5 پوند کاهش وزن!



  1. 8-دچار سردرد میشوید

وقتی سرتان درد میگیرد، قبل از اینکه به سراغ مسکن بروید، نوشیدن آب را امتحان کنید. در مطالعه ای که در بالا اشاره کردیم، گزارش شده است که کم آبی میتواند باعث ایجاد سردرد نیز بشود.

 

  1. 9-پوست شما خراب میشود

8ece4bd4566c2ceecec4eaebea51d091.jpg

آب کمک میکند تا پوستی شاداب داشته باشید، پس تصور کنید که کم آبی چه بلایی سر پوست می آورد. وقتی آب کافی مصرف نمی کنید، رشته های کلاژنی از هم باز میشوند و به هم میچسبند و باعث میشوند که خط و خطوط صورت عمیق تر شود. ما به نوشیدن آب نیاز داریم تا بتوانیم آبرسانی مناسبی به اعضای داخلی بدن داشته باشیم. پس وقتی آب نمیخورید، انتظار این را هم داشته باشید که دهان، پوست و هر چیز دیگری در بدن خشک شود.



  1. 10-دیگر نمیتوانید بدن سازی و ورزش کنید

بدن بدون آب نمیتواند کربوهیدرات را به انرژی تبدیل کند. و بر اساس گزارشات مجله ی  Physiology of Sport and Exercise، شما بدون آب کافی در بدن، نمیتوانید آمینواسیدهای ضروری را به عضلات خود برسانید. نه تنها ورزش ها و تمرینات بدنی شما به مشکل برمی خورند، بلکه بدن دیگر چربی ها را هم نمی سوزاند.



  1. 11-یبوست گرفته اید؟

cb3e16c5a9ae5484d59dc1754403813e_copy.jpg

 دکتر نیتین کومار، متخصص گوارش، میگوید: " روده ها زمانی خوب کار میکنند که روزانه 5 لیتر آب جذب کنند و بنابراین دفع مدفوع هم راحت تر میشود. اما وقتی روده ها متوجه شوند که بدن با کم آبی مواجه است، مقدار زیادی از آبی که جذب کرده است را به خون دوباره بازمیگرداند که همین امر باعث سخت شدن دفع مدفوع میشود."



  1. 12-کلیه ها درست کار نمیکنند

دکتر کومار در این باره میگوید: "برای اینکه کلیه ها درست کار کنند، شما به آب نیاز دارید تا خون را رقیق کند. بدون آب کافی، کلیه ها باید کار خود را چند برابر کنند تا بتوانند خون را تصفیه کنند. کم آبی شدید باعث از کار افتادن کلیه یا حتی تشکیل سنگ کلیه میشود."



  1. 13-و همچنین قلب هم درست کار نمیکند

4bb5c16fbaffafe0705e4cfb707ad44e_copy.jpg

 خب این خبر ترسناکی است! دکتر کومار میگوید: "در کم آبی ، قلب باید سخت تر کار کند تا وقتی شما می ایستید، جریان خون را در بدن حفظ کند. حال اگر این کم آبی شدید باشد و قلب از پس جبران آن بر نیاید، خون کافی به مغز نمیرسد و شما بیهوش میشوید."



  1. 14-آقایان دچار ناتوانی جنسی میشوند

حقیقت تلخ اینجاست. آب ناکافی باعث ناتوانی جنسی در آقایان میشود. در کم آبی، بدن آنژیوتانسین (هورمونی که در مردان دچار مشکلات نعوض، بالا میرود) بیشتری تولید میکند.



  1. 15-دیگر گریه نمیکنید

115346a3721c951abeda20f3045f9c55.jpg

کمبود آب اشک های شما را خشک میکند (اما این اتفاق فقط از لحاظ فیزیکی رخ میدهد و نه احساسی). دکتر آلیسا گارتنبرگ در این باره میگوید:  "تولید اشک در افرادی که کم آب مینوشند، کاهش می یابد، چرا که بدن دارد تلاش میکند با کاهش خروج مایعات از بدن، تعادل را در بدن برقرار کند. تا در نتیجه بتواند آب کافی برای کار کردن ارگان های حیاتی بدن را فراهم کند."

 

  1. 16-رنگ ادرار تغییر میکند

یک روش مناسب برای فهمیدن این موضوع که آیا آب کافی به بدن خود میرسانید یا نه، چک کردن ادرار است. اگر آب کافی نخورید، رنگ ادرار شما زرد تیره میشود. اگر شدیدا دچار کم آبی شده باشید، ممکن است کلا ادرار شما قطع شود.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ