دوپینگ کبد!!
با داشتن شیوه زندگی سالم، مصرف غذاهای تازه و دست اول و استفاده از برخی خوراکی‌ها، تا حدی جلوی تجمع سموم در کبد و آسیب دیدن این ارگان حیاتی را بگیریم.

سم زذایی کبد با این مواد غذایی

هرچند ما نمی‌توانیم از تاثیر منفی تجمع سموم در بدن چشم‌پوشی کنیم، اما می‌توانیم با داشتن شیوه زندگی سالم، مصرف غذاهای تازه و دست اول و استفاده از برخی خوراکی‌ها، تا حدی جلوی تجمع سموم در کبد و آسیب دیدن این ارگان حیاتی را بگیریم؛مثلا:

استفاده از حدود 4 گرم زرچوبه در برنامه غذایی روزانه می‌تواند علاوه بر تقویت کبد، جلوی افزایش تولید و تجمع سم در بدن را هم بگیرد؛ البته به شرطی که در دقایق پایانی پخت به غذا اضافه شود.

از طرف دیگر، مصرف منظم و روزانه گوجه‌فرنگی می‌تواند نقش بارزی در پیشگیری از تجمع سم در کبد و کلیه‌ها داشته باشد. گوجه‌فرنگی دارای آنتی‌اکسیدانی قوی به نام لیکوپن است که موجب دفع سموم موجود در کبد می‌شود. به علاوه، گوجه‌فرنگی مانند انواع مرکبات و فلفل دلمه‌ای دارای حجم بالایی از ویتامین C است که این ویتامین رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کند و عوارض منفی سموم واردشده به بدن را کاهش می‌دهد.

دمنوش کاسنی نیز به‌عنوان یک نوشیدنی جذاب می‌تواند باعث تقویت کبد شود و نقش پیشگیرانه در مقابل تجمع سموم در بدن را برعهده داشته باشد.

خارمریم هم که به شکل قرص، کپسول و قطره در بازار دارویی کشور وجود دارد، در گروه تقویت‌کننده‌های کبد و خنثی‌کننده سموم کبدی قرار می‌گیرد و می‌تواند برای بیماران مبتلا به ناراحتی‌های کبدی بسیار مفید باشد.

در نهایت اینکه دمنوش شا‌تره هم مانند دمنوش کاسنی، جزو نوشیدنی‌های آرام‌بخش و تقویت‌کننده کبد محسوب می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از تجمع سموم در بدن داشته باشد.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی
متخصص فارماکوگنوزی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir