اگر خارش ته حلق, تورم و قرمزی در تابستان عذابتان می دهد
به گفته یک متخصص طب سنتی، خوردن روزانه لیموترش در فصول گرم سال برای گرم‌مزاجان بسیار ضروری است. این میوه از حرارت و رطوبت بدن و التهابات درونی کبد می‌کاهد، خون را رقیق می‌کند و برای هضم غذاهای چرب، شيرين و سنگين مفید است.

خواص لیموترش از منظر طب سنتی

سید مهدی میرغضنفری, مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: بافت خوراکی لیموترش، مزاج سرد و خشک دارد و پوست و دانه آن دارای مزاج گرم و خشک است. اگر لیمو به طور کامل یعنی به همراه پوست و دانه در دستگاه آبگیری انداخته شود، آب آن سردی کمتری نسبت به آب خالص بافت لیمو دارد.

 مصرف لیمو ترش در فصل تابستان بسیاری از مشکلات گرم مزاجان و افرادی با رطوبت بدنی زیاد را رفع می کند.

  1. گرفتگی صدا و حلق
  2. تورم
  3. قرمزی
  4. خارش ته حلق يا حنجره
  5. جوش
  6. تنگی نفس ناشی از گرمی و حرارت کبد

با مصرف این میوه بهبود پیدا می کند. همچنین لیموترش به رفع يبوست در افراد خشک مزاج كمک می كند اما مصرف زیاد آن و اصولا هر خوردنی دیگری که طعم ترش دارد به سردمزاجان و افرادی که اعصاب ضعیفی دارند توصیه نمی شود.

 لیموترش قطع کننده و شکننده مولکول های بزرگ غذایی است و هضم ماده غذایی را سبک و لطیف می ‌كند و مصرف آن به عنوان چاشنی و مصلح در كنار غذاهای چرب و سنگین همچون انواع كباب‌ ها و کله پاچه مفید است.

دکتر میرغضنفری مصرف لیموترش را به افرادی که دچار غلظت خون هستند نیز توصیه کرد و گفت: لیمو ترش به رقیق شدن و صافی خون کمک می کند و با دفع سموم، بدن را سبک کرده، پاک كننده مجاری درونی اعضای بدن نظير كبد،‌ معده و روده است.

اگر شخصی از مصرف ليموترش دچار عارضه ‌شود می تواند آن را به صورت شربت آبليمو استفاده كند. این شربت از سردی معده کاسته و برای سردمزاجان بی ضرر خواهد بود اما گرم مزاجان بهتر است خود ليمو را استفاده كرده و كمتر شربت مصرف كنند.




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir