کمبود پروتئین در بدن
پروتئین برای ساخت و ترمیم عضلات و بافت های دیگر در بدن از جمله خون، غضروف، استخوان و پوست لازم است و کمبود پروتئین می تواند به هر یک از آنها آسیب برساند. پس کمبود پروتئین در بدن را جدی بگیرید.

نقش و عملکرد پروتئین در بدن بسیار مهم و پیچیده است. این ماده مغذی برای ساخت و ترمیم عضلات و بافت های دیگر در بدن از جمله خون، غضروف، استخوان و پوست لازم است. علاوه بر آن پروتئین در تولید هورمون نیز نقش مهمی دارد. در صورت تامین نشدن پروتئین مورد نیاز بدن از طریق غذا یا حتی مکمل، سلامت فرد به خطر می افتد.

به همین دلیل است که بیشتر گیاه خواران و افرادی که رژیم می گیرند، دچار علایم کمبود پروتئین می شوند. با مصرف نکردن مواد غذایی بدون پروتئین، بدن مجبور است از پروتئین ذخیره شده ، استفاده کند. در نتیجه بافت هایی که در آن پروتئین ذخیره می شود مانند عضلات تحلیل می رود

 

علایم کمبود پروتئین

متورم شدن گونه ها

علت آن التهاب غدد بزاقی است. این مشکل در پی عدم تعادل بین پروتئین و کربوهیدرات رخ می دهد.

 

چشم های پف کرده

با کمبود پروتئین، تراکم مایعات در بافت ها تشدید می شود. پروتئین از ترکیباتی است که در ایجاد تعادل مایعات در بدن نقش دارد.

 

دست های متورم

این حالت نیز به دلیل جمع شدن آب در بافت ها ایجاد می شود. علل ورم متعدد است و یکی از آن ها کمبود پروتئین است.

 

کم شدن مو

ریزش مو دلایل متفاوتی دارد که یکی از آن ها کمبود پروتئین در برنامه غذایی است. بیشتر مو از پروتئین تشکیل شده است.

 

خشکی بیش ازحد پوست

کمبود پروتئین به خشکی بیش از حد و پوسته پوسته شدن پوست و بروز جوش های ریز منجر می شود. کمبود پروتئین پوست را مستعد آفتاب سوختگی می کند.

 

بی حالی و کندی حافظه

کمبود پروتئین در میزان انرژی و عملکرد شناختی بدن نیز تاثیر می گذارد. همان گونه که گفته شد، پروتئین برای تولید طبیعی هورمون ها حیاتی است. برخی از این هورمون ها در کنترل استرس، تولید انرژی و هوشیاری ذهنی نقش دارد. برای پیش گیری از بی حالی و کندی حافظه لازم است که پروتئین کافی دریافت کنید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:روزنامه خراسان