درمان دل پیچه با سیب
دل‌پیچه یکی از آن مشکلاتی است که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما بشدت آزاردهنده است. برخی معتقد هستند با سیب می توان دل پیچه را درمان کرد.

دل‌پیچه یکی از آن مشکلاتی است که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما بشدت آزاردهنده است. احتمالا برخی از شما، همین چند شب پیش دل‌پیچه را تجربه کرده‌اید. داستان همیشگی شب یلدا و پرخوری‌ها و عوارض ناشی از این عادت غذایی اشتباه! معمولا در این شرایط یکی از توصیه‌های بزرگ‌ترها برای درمان دل‌پیچه، مصرف سیب البته با قوانین ویژه است، یعنی پوست یک سیب را کامل بکنید، آن را رنده کرده و صبر کنید رنگش قهوه‌ای شود. مصرف این سیب مثل آب روی آتش عمل می‌کند و باعث می‌شود از شر دل‌پیچه خلاص شوید.

 

آیا خوردن سیب باعث درمان دل پیچه می شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید کمی به عقب برگردیم و به علت دل‌پیچه برسیم. ریفلاکس یا همان برگشت اسید معده به مری علاوه بر سوزش معده، دل‌پیچه و دل درد ایجاد می‌کند و می‌تواند یک بیماری مجزا یا به دلایلی مثل پرخوری و مصرف انواع خوراکی‌ها در مدت زمانی کوتاه باشد.

در چنین شرایطی طب سنتی مصرف سیب را توصیه می‌کند. سیب پوست کنده و رنده شده. پوست کنده به این دلیل که ایجاد نفخ و سنگینی نکند و رنده شده چون زودتر هضم و جذب می‌شود و در مدت زمان کوتاه‌تری دل‌پیچه‌تان بهبود می‌یابد. البته افراد مسن، افرادی که دستگاه گوارش آسیب‌پذیری دارند و بچه‌ها برای رفع دل‌پیچه و نفخ بهتر است بعد از غذا مقداری عرق نعناع بنوشند. در این بین باید در خوردن برخی خوراکی‌ها بیشتر دقت کنید. به عنوان مثال، خوردن زردآلو بویژه صبح ناشتا یا پس از صرف غذاهای سنگین باعث دل‌پیچه می‌شود. مصرف زیاد انگور و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی با طبع سرد نیز ازجمله مهم‌ترین دلایل ایجاد دل‌پیچه و حتی اسهال ساده است. در این شرایط هم می‌توانید از سیب کمک بگیرید.

همچنین مسمومیت غذایی بسرعت روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و علائمی مثل دل‌درد، دل‌پیچه، نفخ، گاز، حالت تهوع، اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند. مسمومیت بین سالمندان، بچه‌های کم‌سن‌ و سال و افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، بشدت خطرناک است و این افراد باید هرچه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند. بنابراین خوردن سیب یا هر ماده غذایی دیگری نمی‌تواند با مسمومیت مقابله کند و تنها روش درمان، مصرف داروهای مناسب است.

بد نیست بدانید در گوجه فرنگی‌های سبز و نارس، ماده‌ای به نام سولانین وجود دارد که سمی است و باعث ایجاد مسمومیت و دل‌پیچه می‌شود. در حالی که متاسفانه خیلی از خانم‌ها با گوجه فرنگی سبز (کال) ترشی درست می‌کنند و سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند. پس اگر در صورت مصرف ترشی گوجه فرنگی دچار دل‌پیچه شدید، فراموش نکنید کاری از دست سیب برنمی‌آید.

اگر دل‌پیچه ازجمله علائم بیماری‌های گوارشی مثل عدم‌تحمل لاکتوز، عدم‌تحمل گلوتن، التهاب پانکراس، آندومتریوز، زخم‌های گوارشی، سنگ کیسه صفرا یا کلیه، سندرم روده تحریک‌پذیر و... باشد، باز هم با خوردن سیب بهتر نمی‌شوید و نیاز به مداخلات درمانی جدی دارید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir