همراه آنتی بیوتیک این خوراکی ها را نخورید
آیا می‌دانستید که مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند در عملکرد آنتی‌بیوتیک تداخل ایجاد کند؟ ازآن جا که همه ما دوست داریم زودتر از هر نوع بیماری رهایی پیدا کنیم، بهتر است به آنچه هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنیم، توجه داشته باشیم

مواد غذایی که نباید با آنتی‌بیوتیک مصرف کرد

آیا می‌دانستید که مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند در عملکرد آنتی‌بیوتیک تداخل ایجاد کند؟ ازآن جا که همه ما دوست داریم زودتر از هر نوع بیماری رهایی پیدا کنیم، بهتر است به آنچه هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنیم، توجه داشته باشیم. در ادامه مطلب به موارد منع مصرف بعضی از مواد غذایی اشاره شده است. به طور قطع رعایت فاصله زمانی بین مصرف دارو وخوراکی ها الزامی است، اما همان طور که در ادامه اشاره شده است، درباره نحوه مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید.

به علل متعدد برنامه غذایی نادرست می‌تواند اثر گذاری مصرف آنتی‌بیوتیک را کاهش دهد. تاثیرات مواد غذایی بر اثر گذاری آنتی بیوتیک به شرح زیر است:

1. می‌تواند در روند تاثیر دارو در بدن تداخل ایجاد کند.

2. می تواند باعث کند شدن تخلیه شکم و کاهش سرعت جذب دارو شود.

 

در برخی موارد آنچه می‌خورید یا می‌نوشید مانع از جذب دارو می شود، بنابراین هر بار که پزشک آنتی‌بیوتیک تجویزکرد از او درباره آنچه می‌توانید و نمی‌توانید مصرف کنید، سؤال کنید.

 

لبنیات

پنیر، شیر، کره، بستنی و ... لبنیاتی است که کلسیم فراوانی دارد و مانع از جذب آنتی‌بیوتیک می‌شود. البته به استثنای ماست حاوی پروبیوتیک زیرا پروبیوتیک معده را سالم نگه می‌دارد و مانع از اسهال که عارضه شایع مصرف آنتی‌بیوتیک است، می‌شود.

 

مواد غذایی غنی از آهن

آهن همانند کلسیم، مانع جذب آنتی‌بیوتیک می‌شود. بنابراین تا زمان مصرف دارو از خوردن جگر مرغ، گوشت قرمز، کدو، مغز میوه، سبزی‌های دارای برگ‌ سبز تیره، شکلات تلخ و ... پرهیز کنید.

 

مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین C و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است. اما درصورتی‌که پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، بهتر است از مصرف مرکبات بپرهیزید. زیرا مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش و به‌ویژه گریپ‌ فروت روی جذب آنتی‌بیوتیک در بدن تاثیر منفی می گذارد.

 

مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیدی

علاوه بر مرکبات، مصرف هر ماده اسیدی دیگر نیز در این دوران منع شده است. شکلات، هر ماده حاوی گوجه‌فرنگی، قهوه، نوشابه گازدار و حتی نوشیدنی‌های انرژی‌زا مانع جذب کامل آنتی‌بیوتیک می‌شود.

 

مواد غذایی سرشار از فیبر

شکی نیست که فیبر برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است، اما مواد غذایی حاوی فیبر مانند برنج قهوه‌ای، جو دو سر، نان سبوس‌دار، غلات، لوبیا، مغز میوه، ذرت و سبزیجات برگ سبز، سرعت تخلیه معده را کند می‌کند و درنتیجه جذب آنتی‌بیوتیک نیز کاهش می‌یابد.


بیشتر بدانید : زمان مصرف آنتی بیوتیک و بعد از آن چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

بیشتر بدانید : آنتی بیوتیک ها و حقایقی در مورد آنتی بیوتیک

بیشتر بدانید : آموکسی سیلین و هر آنچه باید در مورد آموکسی سیلین بدانید



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:روزنامه خراسان