پیشگیری از سرطان با مصرف سیر
مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در سیر می‌توانند از تشکیل مواد سرطان‌زا در بدن جلوگیری کنند، سرعت ترمیم DNA را افزایش بدهند و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند

مسئولان بنیاد جهانی تحقیقات سرطان (WCRF)، بررسی جامعی را روی هزاران مورد از مطالعات مختلف درباره رژیم غذایی، فعالیت بدنی و وزن افراد انجام داده‌اند تا فواید مواد غذایی ضدسرطان را شناسایی کنند. این بررسی جامع نشان می‌دهد که بیشترین فواید در مواد غذایی گیاهی وجود دارند و این مواد غذایی دارای توانایی‌های زیادی در پیشگیری از سرطان هستند.

یکی از خوراکی‌های گیاهی ضدسرطان، سیر است. بسیاری از افراد به‌خاطر بوی تُند و زننده سیر از مصرف آن خودداری می‌کنند، اما دقیقا همان ترکیبات گوگردی که باعث بوی بد سیر می‌شوند، فواید فوق‌العاده مهمی دارند. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند از تشکیل مواد سرطان‌زا در بدن جلوگیری کنند، سرعت ترمیم DNA را افزایش بدهند و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

ویژگی دیگر سیر این است که با باکتری‌ها، ازجمله هلیکوباکتر پیلوری،‌ مبارزه می‌کند و خطر ابتلا به سرطان کولون را نیز کاهش می‌دهد. هلیکوباکتر پیلوری، همان باکتری خاصی است که باعث ابتلا به زخم‌معده و حتی سرطان معده می‌شود.

برای این‌که اثربخشی ترکیبات سیر را به حداکثر برسانید، این گیاه را قبل از پخت‌وپز پوست بگیرید و ریزریز کنید و بگذارید بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ساکن بماند. این کار، آنزیم‌های سیر را فعال می‌کند و ترکیبات گوگردی آن را آزاد می‌سازد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com