پرهیز غذایی مبتلایان به کم کاری تیروئید
پرهیز غذایی برای مبتلایان به کم‌کاری تیروئید ضروری بوده و مبتلایان به کم‌کاری تیروئید باید از مصرف برخی مواد غذایی بپرهیزند و برخی مواد را همراه با دارو مصرف نکنند

کم کاری تیروئید و علائم آن

علائم کم‌کاری تیروئید شامل افزایش وزن، خستگی مفرط، سرگیجه، افسردگی، خشکی پوست و مو، تغییر در خلق‌وخو، نامنظم شدن قاعدگی، پف کردن صورت، سردرد، حالت گیجی، فراموشی، سرد شدن دست‌وپا، گرگرفتگی، احساس سرمای شدید در زمستان و گرمای شدید در تابستان است. هورمون‌هایی که از غده تیروئید ترشح می‌شوند برای سلامتی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و بر متابولیسم بدن اثرگذارند.

اگر غده تیروئید مقدار مناسب از هورمون‌های تیروئیدی را آزاد کند، عملکرد سیستم بدن انسان روال طبیعی و مطلوب را خواهد داشت؛ اما در برخی موارد تیروئید، هورمون‌های کافی را تولید نمی‌کند که سبب اختلال در تعادل واکنش‌های شیمیایی بدن می‌شود که در این صورت به آن کم‌کاری تیروئید گفته می‌شود. در این بیماران میزان متابولیسم (سوخت‌وساز) پایه کاهش می‌یابد، لذا این بیماران علاوه بر دریافت دارو باید از مشاوره‌های متخصصان تغذیه نیز بهره‌مند شوند. رژیم غذایی مناسب این بیماران از افزایش وزن آنها پیشگیری خواهد کرد.

بیمارانی که مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند، باید فعالیت بدنی کافی و تحرک روزانه داشته باشند. این بیماران همچنین باید از نمک یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنند تا اختلالی در سنتز حداقلی هورمون‌های تیروئیدی، (که غده تیروئید کم‌کار آنها می‌تواند سنتز کند) ایجاد نشود.

افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، علاوه بر مصرف دارو باید از مصرف برخی غذاها پرهیز کنند و از بعضی مواد غذایی به میزان کم مصرف کنند.


مواد غذایی که مبتلایان به کمکاری تیروئید نباید مصرف کنند

کم‌کاری تیروئید در زنان شایع‌تر است و در زنان باردار، می‌تواند باعث سقط‌ جنین یا ضعف عصبی در نوزاد شود. برخی از مواد غذایی که باید مبتلایان به کم کاری تیروئید از مصرف آنها اجتناب کنند عبارتند از:


کلم، شلغم و بادام زمینی

افرادی که دچار کمبود ید هستند نباید از سبزیجات چلیپایی زیاد مصرف کنند. غده تیروئید برای تولید هورمون تیروئید، نیاز به ید دارد و این نوع گیاهان به ویژه اگر زیاد مصرف شوند، می‌توانند مانع از جذب ید شوند. البته این بیماران باید از مصرف خام برخی صیفی‌جات و حبوبات مانند انواع کلم، شلغم و بادام‌زمینی که دارای ترکیبات گواترزا (Goitrogens) هستند نیز خودداری کنند. مواد غذایی حاوی ترکیبات گواترزا درصورتی که به صورت پخته مصرف شوند، حرارت سبب غیر فعال شدن ترکیبات گواترزا می‌شود.


 غذاهای حاوی کلسیم

مکمل‌های کلسیم یا مواد غذایی حاوی کلسیم، مانند شیر را نباید با داروهای تیروئید همزمان مصرف کرد، زیرا تاثیرگذاری داروها را کاهش می‌دهد. مکمل کلسیم را با فاصله ۴ ساعت یا بیشتر مصرف کنید.


سس مایونز و کره

مصرف مواد غذایی چرب مانند کره، سس مایونز و چربی‌های حیوانی، میزان هورمون تیروئید را کاهش می‌دهد. در بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید، چون ناهنجاری‌های لیپیدی یعنی بالا رفتن کلسترول وتری‌گلیسرید (هیپرکلسترولمی و هیپرتری گلیسریدمی) به وجود می‌آید، لذا توصیه‌های تغذیه‌ای جهت بهبود ناهنجاری‌های لیپیدی نیز داده می‌شود و این بیماران باید در مصرف چربی‌ها دقت داشته باشند.


مصرف بیش از حد فیبر

فیبر اضافه موجود در مواد غذایی مانند حبوبات، غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی می‌تواند در سیستم گوارشی در عملکرد داروهای تیروئید تداخل ایجاد کند. مصرف این مواد غذایی را محدود کنید اما به‌طور کامل حذف نکنید، زیرا هورمون‌های تیروئید سبب افزایش حرکات روده می‌شود و در صورت کمبود این هورمون‌ها در بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدیسم، ممکن است یبوست ایجاد شود؛ به همین دلیل بهتر است این بیماران حواسشان به میزان فیبر رژیم غذایی خود باشد و با نوشیدن مایعات کافی (آب) از بروز یبوست جلوگیری کنند.


بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید

بیشتر بدانید : عوامل بروز مشکلات تیروئید

بیشتر بدانید : کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید چه تاثیری بر پوست می گذارند؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir