ایا کمبود ویتامین دی باعث ام اس میشود
کمبود ویتامین D در بدن مشکلات زیادی ایجاد می کند. در این مطلب می خواهیم در مورد ارتباط کمبود ویتامین D و ابتلا به بیماری MS صحبت کنیم

تاثیر ویتامین دی D بر ابتلا به ام اس MS

شما می توانید با قرار گرفتن در معرض آفتاب و مصرف انواع مناسب مواد غذایی سطح مواد مغذی را بالا ببرید. ریشه کلمه ی ویتامین (vitamin) از ویتا (vita) است که از یک کلمه لاتین به معنی زندگی گرفته شده است. امروزه، محققان دریافته اند که، ویتامین D می تواند به زندگی افرادی که از تصلب بافت چندگانه (multiple sclerosis که با نام اختصاریِ اِم‌اِس یا MS شناخته می‌شود) رنج می برند، با کاهش عود مشکلاتشان کمک کند. که این کار را توسط محافظت ژنتیکی یا به لحاظ عوامل محیطی ریسک پیشرفت این بیماری انجام می دهد.

بیشتر بدانید : معجزه ویتامین D در بدن ، چه زمانی مکمل ویتامین D نیاز دارید؟

بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین D در مردان چیست؟

بیشتر بدانید : بیماری ام اس چیست؟ + علائم ام اس

به گفته دکتر دوسان استفوسکی (Dr. Dusan Stefoski) استادیار مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو، هنگامی که افراد مبتلا به بیماری MS می شوند، سیستم ایمنی شان دوست را از دشمن تشخیص نمی دهد و با علامت خطر بیش از حدی که دریافت می کند به غلاف میلین سلول های ععصبی مغز و نخاع حمله می کند. نتیجه این فرایند مشکلات پیش رونده ای را در طول زمان، در سایر بخش های بدن ایجاد می کند. ولی تحقیقات بر روی بدن رو به رشد نشان می دهد که، ویتامین D در سلول، به عنوان تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن عمل کرده و باعث می شود دیگر حمله ای به آن ها نشود

سه مطالعه، یکی در دانشگاه آکسفورد انگلستان، یکی در بیمارستان اینلندر نروژ و دیگری در دانشکده پزشکی نیوجرسی، گزارش دادند که حفظ سطح کافی ویتامین  D توسط مکمل نه تنها باعث کاهش خطر ابتلا به MS می شود، بلکه باعث کاهش عود بیماری در مبتلایان به MS هم می شود. هر سه مطالعه در مجله نورولوژی منتشر شده است.

ارتباط بین ویتامین D و MS بیشتر با ارتباط بین نورخورشید و خطر ابتلا به بیماری، پشتیبانی می شود. به گفته دکتر کریستوفر لاک (Dr. Christopher Lock) متخصص MS در مرکز مراقبت های بهداشتی استنفورد کالیفرنیا، به غیر از مکمل ها، بهترین منبع ویتامین D ( به خصوص D3 ) نور خورشید است. تحقیقات ثابت کرده است که، رابطه ای بین فاصله محل زندگی افراد تا خط استوا و دریافت کمتر نور خورشید و خطر ابتلای بیشتر به MS وجود دارد. 

همچنین محققان فنلاندی دریافتند که، نوزادان به دنیا آمده در بهار احتمال بیشتری دارد که به MS مبتلا شوند. بیشترین نوزادان در معرض خطر، متولدین فروردین ( آوریل ) هستند که احتمال ابتلایشان به این بیماری 9.4 درصد بیشتر است، در حالیکه نوزادان به دنیا آمده در آبان ( نوامبر ) 11.1 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به MS دارند. دلیل ؟ این نوزادان در طی کم نور ترین ماه های سال به دنیا آمده اند و در نتیجه از نور خورشید کمتری بهره برده اند.

به گفته دکتر لاک، از آنجا که ما زمان بیشتری را در منزل سپری می کنیم و زمانی که بیرون می رویم در روزهای آفتابی از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنیم، پس تعجب آور نیست که بیشتر آمریکایی ها همیشه دچار کمبود ویتامین D هستند. بر اساس یک مقاله ای که در سال 2009 از طب داخلی منتشر شده، 45 درصد از حدود 18883 نفری که در سراسر آمریکا آزمایش داده اند، دچار کمبود ویتامین D بوده اند.


چطور می توانم متوجه شوم که کمبود ویتامین D دارم؟

ویتامین D

یک آزمایش خون ساده که نیازی هم به ناشتا بودن ندارد، می تواند سطح ویتامین D بدنتان را مشخص کند. ولی از آنجا که این آزمایش بخشی از آزمایش خون های معمول نیست، باید از دکترتان بخواهید که برایتان بنویسد. اندازه نرمال آن باید حدود 32 تا 100 باشد که پزشکان معمولا حد وسط آن یعنی 50 را در نظر می گیرند.

دکتر استفوسکی می گوید: معمولا من برای بیماران مبتلا به MS روزانه حدود 3000 تا 5000 واحد ویتامین D تجویز می کنم و هر سه ماه سطح آن را چک می کنم تا بدانم نیاز به اصلاح این دوز وجود دارد یا نه. پیشنهاد من برای افراد سالم بین 1 تا 70 سال روزانه 600 واحد و برای زنان باردار و شیرده و بالای 71 سال 800 واحد در روز است.

نور خورشید و مکمل ها تنها راه دریافت ویتامین D نیستند. می توان آن را در مواد غذایی هم یافت. موسسه ملی بهداشت، ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی خال‌خالی یا اِسْقُمْری اطلس (ماهی خال‌خالی شکم سپید و پشت سبزرنگ با نواره‌های آبی دارد و بومی شمال اقیانوس اطلس است)، ماهی تن و ساردین را به عنوان منابع غنی ویتامین D معرفی کرده است. مقدار کمی از ویتامین D را می تواند در جگر گاو، پنیر، و زرده تخم مرغ یافت.

همچنین بسیاری از مواد غذایی که در حال حاضر با ویتامین D غنی شده اند.  برچسب روی مواد غذایی را به دقت بررسی کنید. محصولات رایجی که با ویتامین D غنی می شوند، شیر، غلات آماده برای صبحانه، ماست، آب پرتقال و حتی بستنی است. اما دکتر لاک هشدار می دهد که، حتی اگر آگاهانه از مواد غذایی حاوی ویتامین D استفاده کنیم، باز هم نمی توانیم به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی این ویتامین را کسب کنیم. برای همین است که مصرف مکمل آن توصیه می شود

سرمایه گذاری روی مکمل ویتامین D ارزشش را دارد. و واقعا هم ارزان است. به گفته دکتر استفوسکی، ویتامین D فقط برای MS مفید نیست، بلکه برای کمک به سایر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس lupus) (، آرتریت روماتوئید rheumatoid arthritis) و بیماری های دل و روده مانند کرون (Crohn's)  و کولیت (colitis) و همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیر گذار است

ایجاد واکنش های سمی به ویتامین D نادر است، حتی در دوزهای بالا. به گفته دکتر لاک، شرکت کنندگان در مطالعات به اندازه 4000 تا 5000 واحد در روز را بدون هیچ گونه عارضه جانبی مصرف نموده اند. به گزارش وب سایت کلینیک مایو، واکنشی که ممکن است ایجاد شود، مسمومیت اصلی مربوط به مسمومیت با ویتامین D، تجمع کلسیم در خون ( هایپر کلسمی hypercalcemia ) است که سبب کاهش اشتها، تهوع و استفراغ می شود. ضعف، تکرر ادرار و مشکلات کلیوی هم ممکن است رخ دهد.

به سادگی می توان دوز بالای ویتامین D را متوقف کرد و به احتمال زیاد تمام این مشکلات رفع خواهد شد. در موارد شدید ممکن است پزشک مصرف دارو یا مایعات یا تزریق وریدی تجویز نماید. در هر صورت اگر فکر می کنید با توجه به مصرف مداوم ویتامین D دوز آن در بدنتان بالا رفته، حتما با پزشکتان صحبت کنید.


بیشتر بدانید : راه های جذب بیشتر ویتامین D چیست؟

بیشتر بدانید : وقتی بیماری ام اس روی چشم تاثیر می گذارد

بیشتر بدانید : بیماری ام اس را به طور کامل بشناسید

بیشتر بدانید : درمان بیماری ام اس با پوست میوه!

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ