بیماری دیابت
بیماری دیابت جزو بیماری هایی است که امروزه آمار ابتلا به آن رو به گسترش است. در این مطلب در مورد باورهای اشتباه شما درباره بیماری دیابت صحبت می کنیم.

بیماری دیابت را بهتر بشناسیم

دیابت نوع 2 در حال افزایش است. بیش از 9 درصد از جمعیت انسانی مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 هستند و پزشکان به صورت روزانه تقریبا 5000 نفر را با این شرایط تشخیص می دهند. علیرغم شیوع آن، باورهای غلط زیادی در مورد این بیماری وجود دارد. ما از کارشناسان خواسته ایم تا حقیقت این باورها را برای ما آشکار کنند.

افرادی که اضافه وزن دارند احتمال پیشرفت دیابت در آن ها بیشتر است
افرادی که اضافه وزن دارند احتمال پیشرفت دیابت در آن ها بیشتر است

یک توضیح مهم: هر دو دیابت نوع 1 و 2 به خاطر انسولین هستند ولی بیماری های متفاوتی محسوب می شوند. نوع یک به این معنی است که بدن تان انسولین تولید نمی کند و نوع 2 به این معنی است که بدن تان دیگر نمی تواند به طور موثر از انسولین استفاده کند. بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری ها، اغلب بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، چاقند، ولی فقط یک سوم از افراد چاق دیابت دارند.

دیابتی ها باید همراهشان تنقلات داشته باشند
دیابتی ها باید همراهشان تنقلات داشته باشند

به گفته دکتر ژاکلین لاندن (Jaclyn London)، برای دیابت نوع 1 درست است. قند خون پایین می تواند برای زندگیشان خطرساز باشد. ولی برای نوع 2 بر اساس داروهایی که مصرف می کنند، متفاوت است. به جز آن، کلید مدیریت دیابت این است که برای طولانی مدت بدون خوراکی نمانید، بنابراین یک قفسه ثابت که حدود 15 گرم کربوهیدرات را در خود جای داده باشد، به درد می خورد.

فقط افراد مسن به دیابت مبتلا می شوند
فقط افراد مسن به دیابت مبتلا می شوند

دیابت نوع 2 زمانی به عنوان دیابت افراد مسن نامگذاری شد. البته پزشکان اغلب دیابت را در افراد 45 تا 64 ساله تشخیص می دهند. ولی بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا، بالای 5000 کودک هر سال به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. در واقع دیابت نوع 2 این روزها در کودکان 3 ساله هم دیده می شود.

درمان دیابت فقط با دارو و رژیم است
درمان دیابت فقط با دارو و رژیم است

بله این ها هم مهم هستند، ولی ورزش هم مهم است. به طور منظم بیدار شدن و تحرک داشتن، حتی اگر اغلب پیاده روی باشد، می تواند به حساسیت به انسولین کمک کند. هدف نهایی شما باید روزانه 10 هزار قدم باشد. شاید در ابتدا برایتان زیاد باشد، ولی به سرعت به این هدف خواهید رسید.

دیابت نوع 2 به خاطر خوردن قند زیاد است
دیابت نوع 2 به خاطر خوردن قند زیاد است

رژیم یک عامل مهم در دیابت نوع 2 است، اما ژنتیک، سیگار کشیدن و ورزش نکردن هم می توانند در ابتلا به دیابت نقش داشته باشند. اگر در مورد پیشرفت بیماری نگران هستید، از پزشک تان بخواهید آزمایشی برای قند خون ناشتا به همراه HbA1C برایتان بنویسد. به همراه یک نشانگر زیستی که سطح قند خون تان را در یک دوره سه ماهه نشان دهد.

دیابتی ها نمی توانند میوه بخورند
دیابتی ها نمی توانند میوه بخورند

دیابتی ها باید حواس شان به میزان مصرف کربوهیدرات باشد، ولی باید دقیقا چیزهایی را بخورند که کربوهیدرات مورد نیازشان را تامین کند. میوه ها غنی از مواد مغذی هستند و سرشار از ترکیبات محافظ گیاهی، بهتر است آنها را در رژیم غذایی تان به همراه یک منبع پروتئینی مانند یک قاشق غذاخوری روغن آجیل ها، برشی از پنیر کم چرب یا تخم مرغ آب پز استفاده کنید.

یک رژیم غذایی برای همه دیابتی ها خوب است
یک رژیم غذایی برای همه دیابتی ها خوب است

یک حقیقت جهانی وجود دارد: اگر به دیابت مبتلا هستید، باید مصرف خوراکی های فراوری شده را کاهش داده و میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. جزئیاتش به خودتان بستگی دارد. بر اساس مطالعه ای که سال 2015 انجام شد، یک رژیم غذایی با چربی بالا، کربو هیدرات کم ( ولی چربی اشباع پایین) ثبات گلوکز خون را بهبود می دهد و نیاز به مصرف دارو در بیماران دیابتی نوع 2 را کاهش می دهد. همچنین بر اساس مطالعه ای که در سال 2013 انجام شده، رژیم غذایی مدیترانه ای هم منجر به بهبود کنترل قند خون، سلامت قلب و کاهش وزن می شود. رژیم غذایی مشخصی تحت عنوان رژیم غذایی برای دیابتی ها وجود ندارد. پزشکان توصیه می کنند با تیم مراقبتی دیابت در مورد وعده های غذایی که باید بخورید مشورت نمایید.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ