درمان موثر رفلاکس معده با رژیم مدیترانه ای
شاید رژیم مدیترانه ای بهتر بتواند ترش کردن و رفلاکس معده شما را درمان کند. تحقیقات جدید نشان می دهد که در درمان رفلاکس معده، خوراکی ها بهتر از دارو عمل می کنند

رژیم مدیترانه ای بهتر از دارو می تواند رفلاکس اسید معده را بهبود دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که در درمان رفلاکس معده، خوراکی ها بهتر از دارو عمل می کنند.

از دهه 2950، تحقیقات زیادی روی رژیم غذایی مدیترانه ای که بر مبنای مصرف میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون و غلات کامل و محدودیت مصرف گوشت قرمز و کربوهیدرات های تصفیه شده است، انجام شده. نتیجه این تحقیقات مفید بودن این رژیم غذایی برای سلامت قلب و مغز است و حالا دلایلی داریم مبنی بر این که این رژیم بهتر از داروها به درمان رفلاکس اسید معده کمک می کند.

این مطالعه که در JAMA Otalaryngology
بخش جراحی سر و گردن منتشر شده، اطلاعات مربوط به بیمارانی که مبتلا به نوعی رفلاکس معده (رفلاکس لارن دفرانژیال laryngopharyngeal یا به اختصار LPR ) بودند که در آن اسید معده به سمت مری و گلو منتقل می شود، مورد بررسی قرار گرفت. یک گروه با 85 بیمار با داروهای سنتی تحت درمان قرار گرفتند، در حالی که گروه دیگر که شامل 99 بیمار بود رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه آب قلیایی مصرف نمودند. هر دو گروه ار عوامل رایج ایجاد کننده رفلاکس معده مانند قهوه، غذاهای چرب و تند و الکل اجتناب کردند.

بعد از 6 هفته علایم گروه دارویی 27 درصد کاهش پیدا کرد در حالی که گروه رژیم مدیترانه ای شاهد بهبود 40 درصدی بودند.

به گفته دکتر کرگ زالوان Craig Zalvan، نویسنده مطالعه و رئیس تحقیقات گوش و حلق و بینی در بیمارستان فلپس Phelps در نیویورک، بیمارانی که رفلاکس معده دارند بعد از دوره رژیمی هم از منافع آن بهره مند می شوند. بعد از حدود 6 هفته در صورتی که احساس بهتری داشتید حتی می توانید کم کم خوراکی هایی که رفلاکس معده را تشدید می کنند را دوباره مصرف کنید.

مواد غذایی مبتنی بر حیوانان مقدار آمینواسیدهای موجود در معده را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش سطح آنزیمی به نام پپسین pepsin می شوند که ایجاد کننده رفلاکس معده است. داشتن یک رژیم غذایی بر پایه گیاهی منجر به کم شدن آمینو اسیدها و کاهش سطح پپسین می شود. از آن جا که پپسین در محیط کم اسید غیر فعال می شود آب قلیایی هم جلوی باقیمانده اسیدهای معده را برای بالا آمدن می گیرد.


اثر کاهش وزن بر بهبود رفلاکس معده

درمان موثر رفلاکس معده با رژیم مدیترانه ای

به گفته دکتر نانسی جاف Nancee Jaffe، متخصص تعذیه  بیماری های دستگاه گوارش در بیمارستان UCLA، اگثر قریب به اتفاق بیماران مبتلا به بیماری های گوارشی دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. حتی افزایش وزن ناچیز در یک فرد سالم می تواند باعث رفلاکس اسیدی شود. در این مطالعه عامل وزن در نظر گرفته نشده ولی افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند در طول 6 هفته با کاهش وزن قابل توجهی روبرو بودند.

در حال حاضر از داروهای مهار کننده پمپ پروتئین proton pump inhibitors یا به اختصار PPIs برای درمان رفلاکس اسید استفاده می شود اما از هر 10 نفر بیش از 5 نفر هنوز هم علایم بیماری را مشاهده می کنند ضمن این که این داروها گاهی اوقات عوارضی جانبی مانند کم شدن سطح منیزیم، تپش قلب و ایجاد عفونت های جدی مرتبط با اسهال مزمن و خطر بالقوه بیماری های مزمن کلیه دارند.

قبل از صرف نظر کردن از مصرف داروها حتما با پزشک خود صحبت کنید زیرا تغییرات رژیم غذایی فقط روی برخی افراد اثر گذار است.

بیشتر بدانید : رفلاکس معده | علت رفلاکس معده و درمان آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم مدیترانه ای چیست؟ 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی مدیترانه ای داشته باشید به این دلایل

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر رفلاکس معده دارید، این مواد غذایی را فراموش کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوگیری از رفلاکس معده و سوزش سر دل با 8 راه ساده

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در مورد خواص میوه به و تاثیر آن بر رفلاکس معده بیشتر بدانید 



تهيه و ترجمه : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصي سيمرغ