بعد از استفراغ چه بخوریم و چه نخوریم؟
بعد از استفراغ تمایلی به خوردن هیچ ماده خوراکی ندارید؟ اما بهتر است بدانید خوردن برخی خوراکی ها به بهبود سریعتر کمک کرده و برخی دیگر شرایط را وخیم می کنند

بعد از استفراغ چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟

استفراغ می تواند یک واکنش ضروری از سوی بدن باشد که به عنوان مثال، پس از مصرف چیزی سمی رخ می دهد. همچنین، این شرایط ممکن است به واسطه دلیلی نه چندان جدی مانند آنچه زنان در اوایل دوران بارداری تجربه می کنند یا به واسطه یک عفونت معدی روده ای ناشی از مسمومیت غذایی شکل گرفته باشد.

در شرایطی که پس از استفراغ به طور معمول تمایلی به خوردن چیزی در انسان احساس نمی شود، آگاهی از این که چه چیزهایی باید پس از وقوع آن  مصرف شوند تا مواد مغذی و الکترولیت های ضروری برای ریکاوری سریع در اختیار بدن قرار بگیرند، اهمیت دارد.

شاید تنها کاری که پس از استفراغ دوست داشته باشید انجام دهید، دراز کشیدن و عدم مصرف هیچ چیزی باشد، اما مصرف خوراکی هایی که به احیای توانایی دستگاه گوارش و بازگشت به شرایط عادی غذا خوردن کمک می کنند، مهم است. در ادامه با برخی از خوراکی های مفید بیشتر آشنا می شوید.


بعد از استفراغ این غذاها را بخورید

بعد از استفراغ آب بخوریم

نوشیدن آب بعد از استفراغ می تواند مفید باشد. آب به هیدارته نگه داشتن بدن بعد از استفراغ کمک می کند و همچنین در خلاص شدن از احساس سردرد که بعد از استفراغ شکل می گیرد، نقش دارد. آب را بسیار آرام و به تدریج بنوشید تا از آمادگی معده در تحمل آنچه به آن وارد می شود، اطمینان حاصل شود. خرده های یخ نیز گزینه خوب دیگری برای تامین آب مورد نیاز بدن بعد از استفراغ هستند.


بعد از استفراغ مایعات مصرف کنیم

بعد از استفراغ نیازی نیست نوشیدن را تنها به آب محدود کنید. از دیگر مایعاتی که می توانید بعد از استفراغ مصرف کنید می توان به نوشیدنی های ورزشی، ژلاتین، سودا، آب گوشت یا مرغ و آب سیب اشاره کرد. این قبیل مایعات می توانند معده را برای دریافت اندکی غذای جامد آماده کنند.


رژیم غذایی برات BRAT Diet

رژیم غذایی برات BRAT Diet شامل موز، برنج، سس سیب، و نان تست می شود. این رژیم غذایی را پس از آغاز احساس گرسنگی - حدود شش تا دوازده ساعت پس از استفراغ - مصرف کنید. رژیم غذایی برات مقداری کالری در اختیار بدن قرار می دهد و موز می تواند ماده مغذی مهم پتاسیم که به واسطه استفراغ از بدن دفع می شود را تامین کند.

بیشتر بدانید : مشهورترین رژیم های غذایی جهان + مزایا و معایب آنها


بعد از استفراغ غذاهای سبک بخورید

اگر احساس می کنید معده شما می تواند شرایطی فراتر از مصرف رژیم برات را تحمل کند، مصرف غذاهای سبک را مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به نودل ساده، سیب زمینی پخته، مافین انگلیسی، و نان تست بدون کره اشاره کرد. این غذاها باید کاملا ساده باشند و هیچ روغن، پنیر، سس یا کره ای به همراه آنها مصرف نشود. از دیگر غذاهای ساده می توان به منابع پروتئینی، مانند گوشت بوقلمون پخته یا گوشت مرغ آب پز یا کبابی اشاره کرد.


بعد از استفراغ دارو مصرف کنید

اگر استفراغ شما بیش از چند روز ادامه داشته است یا نمی توانید هیچ چیزی مصرف کنید، به پزشک مراجعه کنید تا برای بهبود این شرایط دارو تجویز شود. یکی از این داروها فنرگان Phenergan است که یک ضد استفراغ و همچنین یک ضد حساسیت محسوب می شود. این دارو به صورت خوراکی یا شیاف، اگر بیمار قادر به خوردن هیچ چیزی نباشد، قابل استفاده است. از گزینه های دیگر می توان به زوفران Zofran اشاره کرد. در شرایطی که این دارو برای بیمارانی که شیمی درمانی انجام می دهند، تجویز می شود، اما در درمان استفراغ عادی نیز قابل استفاده است.


بعد از استفراغ این غذاها را نخورید

تهوع

اکنون که با خوراکی های مجاز پس از استفراغ آشنا شدید باید توجه ویژه ای نیز به مواردی داشته باشید که نباید مصرف شوند.


بعد از استفراغ غذاهای شور یا چرب نخورید

این غذاها حتی زمانی که استفراغ نمی کنید نیز گزینه هایی سالم برای بدن انسان محسوب نمی شوند، اما پس از استفراغ نباید آنها را مصرف کنید زیرا معده در تحمل آنها ناتوان است. از جمله غذاهایی که باید از مصرف آنها پرهیز کنید می توان به گوشت، غذاهای سرخ شده در روغن زیاد، غذاهای چرب، نان سفید، غذاهای پالایش شده و هر محصول کنسروی حاوی نمک زیاد اشاره کرد.


بعد از استفراغ غذاهایی با بوی قوی نخورید

غذاهایی با بوی قوی می توانند به شکل گیری حالت تهوع منجر شوند. حتی اگر غذا بوی خوبی داشته باشد باید همچنان از مصرف آن تا زمان حصول اطمینان از به پایان رسیدن کامل استفراغ پرهیز کرد. اگر پس از بو کردن غذا حالت تهوع در شما شکل می گیرد، از مصرف آن پرهیز کنید، زیرا می توانند به استفراغ بیشتر منجر شوند.


بعد از استفراغ نوشیدنی های کافئین دار، نوشیدنی های کربناته، محصولات لبنی و الکل ننوشید

این خوراکی ها گزینه های خوبی برای معده، به ویژه پس از تجربه استفراغ نیستند. بسیاری از این خوراکی ها دیواره داخلی معده را تحریک می کنند و گاز موجود در نوشیدنی های کربناته موجب نفخ خواهد شد که در زمان بیماری معده شرایطی خوشایند محسوب نمی شود.


بعد از استفراغ غذاهای تند نخورید

پس از استفراغ، تحمل غذاهای تند و ادویه‌دار برای معده دشوار است، اگرچه بسیاری از آنها توانایی بهبودی ناراحتی معده را دارند. زمانی که معده از حالت عادی برخوردار نیست، غذاهای تند تنها شرایط را وخیم‌تر کرده و احتمال تجربه استفراغ بیشتر افزایش می یابد.


بعد از استفراغ غذاهای خام نخورید

این شامل میوه ها و سبزیجات خام می شود. اگرچه این مواد غذایی در حالت عادی گزینه هایی سالم برای انسان محسوب می شوند، اما غذاهای خام معده را هرچه بیشتر تحریک می کنند و گوارش آنها برای معده بیمار دشوارتر است.


بعد از استفراغ داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نخورید

از جمله این داروها می توان به مسکن های بدون نسخه، مانند ناپروسین (ناپروکسن)، موترین (ایبوپروفن) و آسپرین اشاره کرد. این قبیل داروها اثرات منفی روی دیواره داخلی معده دارند و احساس بیماری و ناراحتی را در تشدید می کنند.


چه زمانی کمک پزشکی دریافت کنیم؟

در برخی شرایط آگاهی از این که پس از استفراغ چه چیزی باید مصرف کرد، کفایت نمی کند و ممکن است برای بهبود شرایط به دریافت کمک پزشکی نیاز باشد.

- اگر نمی توانید هیچ چیزی را برای بیش از یک روز در معده نگه دارید. 

- اگر تب و درد شکمی مرتبط با استفراغ را تجربه می کنید. 

- اگر بیش از سه روز است به اسهال مبتلا هستید و شرایط بهبود نمی یابد یا با دفع خون همراه است. 

- اگر با علائم کم آبی بدن، مانند حجم کم ادرار، سرگیجه و غیره مواجه هستید.

- اگر نمی توانید داروهای عادی خود را در معده نگه دارید. 

- اگر سفری به منطقه ای داشته اید که بیماری های عجیب در آن شایع بوده است.

- اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و باید انسولین دریافت کنید و نمی توانید سطوح قند خون خود را به درستی کنترل کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت حالت تهوع بعد از غذا چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حالت تهوع را چگونه فوری درمان کنیم؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.comlhealth
منبع : asriran.com