8 غذایی که در زمان سرماخوردگی حتما باید بخورید
 سرماخوردگی مشکلی ست که با سرد شدن هوا بسیاری از ما ممکن است به آن دچار شوید، اما علاوه بر مصرف دارو در زمان ابتلا به سرماخوردگی آنچه مهم است تغذیه مناسب است 

درمان سریع سرماخوردگی با تغذیه مناسب

هر ساله با شروع شدن فصل سرما تعداد زیادی به خاطر سرماخوردگی معمولی به پزشک مراجعه می کنند. تغذیه یکی از مسائلی است که به بهبود سریعتر سرماخوردگی کمک می کند. در ادامه غذاهایی معرفی می شوند که در زمان سرماخوردگی حتما باید بخورید. 


سوپ مرغ 
سوپ

خوردن یک کاسه سوپ مرغ داغ در زمان ابتلا به سرماخوردگی به بدن آرامش زیادی می دهد. در سال 2000 محققان دانشگاه نبراسکا Nebraska مقاله ای منتشر کردند و بیان کردند که سوپ مرغ حاوی عوامل ضد التهابی است که می تواند علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد. اینکه چرا سوپ اینقدر برای سرماخوردگی موثر است نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، اما آنچه مسلم است این است که یک رژیم غذایی سالم و مقوی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند که بسیار مهم است. 

شیر و سایر مواد حاوی ویتامین D بخورید 
شیر

غذاهایی که سرشار از ویتامین D هستند، مانند شیر و سایر غلات غنی شده می توانند در مبارزه با سرماخوردگی به بدن کمک کنند. تحقیقی در سال 2009 در این زمینه انجام شد و محققان دریافتند افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند. غذاهای حاوی ویتامین D علاوه بر بهبود علائم سرماخوردگی به بهبودخ لق و خو در هوای سرد نیز کمک می کنند. 


هویج و سایر غذاهای حاوی ویتامین A
هویج پخته

تمام ویتامین ها برای داشتن یک بدن سالم ضروری هستند، اما محققان دانشگاه هاروارد معتقدند ویتامین A نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. زمانی که دچار سرماخوردگی می شوید بهتر است سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کدو اسکواش و اسفناج مصرف کنید. 


چای سبز سرد 
چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی را تقویت می کند حتی زمانی که بیمار هستید. به علاوه چای سبز می تواند علائم مربوط به سرماخوردگی مانند گلو درد را بهبود بخشد. 


سیر 
سیر

بررسی ها نشان داده اند که مصرف منظم سیر می تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند. سیر حاوی ماده ای به نام آلیسین allicin است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. در هوای سرد بهتر است بیشتر سیر مصرف کنید. 


بلوبری 
بلوبری

محققان معتقدند میزان آنتی اکسیدان موجود در بلوبری از هر میوه تازه دیگری بیشتر است و این میزان آنتی اکسیدان به بهبود سرماخوردگی کمک می کند. در زمان سرماخوردگی می توانید بلوبری را تنها یا همراه با شیر بخورید. 


چای 
چای

چای به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می کند، اگر می خواهید چای بهترین تاثیر را روی شما داشته باشد بهتر است چای خود را با عسل، دارچین یا حتی سیر و نعناع بخورید. توصیه می شود در زمان سرماخوردگی 3 بار در روز چای بنوشید. 


ماهی 
ماهی

توصیه می شود در زمان سرماخوردگی ماهی هایی مانند ماهی تن و ماهی سالمون بخورید، این ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 التهاب بدن را کاهش می دهند؛ التهاب یکی از مهم ترین عواملی است که از عملکرد درست سیستم ایمنی جلوگیری می کند. 


اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید

بیشتر بدانید : بخور و نخورهای سرماخوردگی را بدانید

بیشتر بدانید : برای سرماخوردگی چی نخوریم؟!!

بیشتر بدانید : باورهای غلط راجع به سرماخوردگی

بیشتر بدانید : در هنگام سرماخوردگی چه بخوریم؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ