پاکسازی ریه ها بعد از خانه تکانی با این خوراکی ها
 خانه تکانی نوروز به دلیل ایجاد گرد و خاک زیاد و استفاده از شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی در مدت طولانی ، سموم مضری را وارد ریه ها می کند بنابراین پاکسازی ریه ها بعد از خانه تکانی ضروری است

پاکسازی ریه بعد از خانه تکانی

 توقف استعمال سیگار، جلوگیری از قرارگیری در معرض آلاینده ها و ...برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های ریوی مانند برونشیت، آسم، پنومونی و سرطان ریه مهم است.

 خانه تکانی نوروز به دلیل ایجاد گرد و خاک زیاد و استفاده از شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی در مدت طولانی ، سموم مضری را وارد ریه ها می کند بنابراین پاکسازی ریه ها بعد از خانه تکانی ضروری است

با این حال ۱۱ گزینه غذایی برای سم زدایی از ریه ها و تقویت سلامت سیستم تنفسی پیشنهاد شده اند:


پاکسازی ریه با زردچوبه

دلایل زیادی برای افزایش مصرف زردچوبه وجود دارد. این ادویه ضد التهابی است و منجر به پاکسازی ریه ها و بهبود سلامت تنفس می شود. زردچوبه اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا و دود سیگار را نیز از بین می برد.


پاکسازی ریه با غذاهای با منیزیم بالا

ریه و میوه ها

کمبود منیزیم می تواند بر عملکرد ریه تاثیر بگذارد و عوارض ریوی به همراه داشته باشد. در عوض دریافت منیزیم کافی منجر به تقویت عضلات ریه شده و شانس ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله آسم را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید : نقش منیزیم در بدن + منابع منیزیم

پاکسازی ریه با آب

عوارض جانبی بسیاری برای کمبود آب در بدن شناخته شده است از جمله خستگی، تحریک پذیری، درد مفاصل، و میزان کلسترول غیر طبیعی. محققان دریافته اند که یکی دیگر از نشانه های کم آبی بدن افزایش خطر ابتلا به برونشیت و آسم است. مصرف کافی آب به کاهش التهاب ریه ها کمک می کند و مانع بروز اختلالات خاص ریوی می شود.


پاکسازی ریه با سبزیجات تیره رنگ

این سبزیجات دارای ترکیبات زیادی برای حفظ سلامت ریه ها هستند. بیشتر سبزیجات تیره رنگ حاوی آنتی اکسیدان هایی برای سم زدایی سموم از خون و ریه ها هستند. این سبزیجات همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد غیر سیگاری کاهش می دهند.


پاکسازی ریه با غذاهای حاوی کاروتنوئید

یکی دیگر از گروه های غذایی که به افزایش ظرفیت ریه ها کمک می کنند، غذاهای حاوی کاروتنوئید هستند. کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان هایی هستند که اثر پیشگیری کننده از سرطان ریه دارند. گوجه فرنگی، هویج، کلم، فلفل قرمز، سیب زمینی شیرین، همگی حاوی کاروتنوئید هستند.


پاکسازی ریه با غذاهای حاوی امگا۳

این غذاها به بهبود عملکرد ریه ها کمک می کنند. غذاهای حاوی امگا ۳ از قبیل ماهی قزل آلا، دانه ها، آجیل، تخم مرغ، دانه های کتان، و ... به کاهش التهاب بدن و افزایش قدرت شناختی نیز کمک می کنند. مطالعات همچنین نشان داده یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ باعث می شود تا خون از طریق ریه ها به طور موثر جریان یابد و همین روند از برخی بیماری های التهابی و عفونت های تنفسی جلوگیری می کند.


پاکسازی ریه با غذاهای حاوی فلاونوئید

بسیاری از میوه ها از قبیل انواع توت ها و مرکبات حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که نقش موثری در پاکسازی ریه ها دارند. این ترکیبات اثرات آنتی اکسیدانی روی اندام های مختلف بدن از جمله ریه ها دارند. سیب، زغال اخته، پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی و کلم سرشار از فلاونوئیدها هستند. مصرف این محصولات همچنین از سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می کند.


پاکسازی ریه با سیر

یکی از مزایای بهداشتی سیر این است که می تواند ریه های شما را پاکسازی کند. ترکیبی به نام آلیسین در سیر به عنوان آنتی بیوتیک در بدن عمل می کندو می تواند به کاهش عفونت های تنفسی و جلوگیری از آلودگی ریه ها کمک کند. مصرف سیر خام نیز نقش پیشگیری کننده از سرطان ریه دارد. سیر می تواند منجر به کاهش آسیب های ریه ناشی از آلودگی هوا، سیگار و ... شود.


پاکسازی ریه با چای سبز

مصرف منظم چای سبز راهی موثر برای حفظ سلامت ریه های شما است. عصاره چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های قوی برای حفظ سلامت قلب و عروق، محافظت در برابر سرطان های مختلف، بهبود عملکرد مغز و محافظت در برابر عفونت ها است. مطالعات همچنین نشان داده که نوشیدن چای سبز اثر مهارکننده بر روی سرطان ریه دارد. محققان چینی دریافتند که چای سبز درست مانند سیر به کاهش آسیب های ریه ناشی از سیگار کشیدن کمک می کند.

بیشتر بدانید : طرفداران چای سبز بخوانند

پاکسازی ریه با ویتامین سی

ویتامین سی آنتی اکسیدان دیگری است که برای سلامت تنفس و ریه ها مفید است. مصرف منظم این ویتامین به رهایی بدن از سموم کمک می کند و پوست را جوان و سالم نگه می دارد. ویتامین سی به نابودی رادیکال های آزاد کمک می کند و اثرات مخرب ناشی از قرارگیری در معرض دود سیگار را کاهش می دهد. کیوی، قارج، مرکبات، پاپایا، توت فرنگی، کلم بروکلی، آناناس، انبه و خرمالو غنی از ویتامین سی هستند.

زنجبیل: مصرف زنجبیل به بهبود سیستم تنفسی و افزایش ایمنی بدن کمک می کند. زنجبیل یک پاک کننده طبیعی است که خواص ضد التهابی دارد. مصرف زنجبیل برای کاهش علائم آسم و سایر بیماری های تنفسی نیز مفید است.


بیشتر بدانید : بهترین غذاها برای داشتن ریه سالم و تنفس راحت

بیشتر بدانید : سم زدایی ریه هایتان را با این میوه ها و سبزیجات انجام دهید

بیشتر بدانید : برای پاکسازی ریه در خانه تکانی چی بخوریم؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :iec.behdasht.gov.ir