رنان مبتلا به ایدز چه بخورند؟ نشانه های ایدز در زنان
ایدز یکی ز بیماری های عصر امروز است که لازم است برای پیشگیری از شیوع و یا پیشروی آن نکاتی ر رعایت کنیم که در این مطلب تغذیه مناسب برای خانم های مبتلا به ایدز بیان می شوند

 بخور نخورهای ایدز برای خانم ها

تاکنون آمار 40 هزار و 573 نفر مبتلا به ایدز ثبت شده  که 18 درصد سهم زنان و 82 درصد سهم مردان است. امسال هم مانند گذشته  اول دسامبر روز جهانی مبارزه  ایدز با شعار "آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان اچ آی وی، همه در یک کشتی نشسته ایم" درباره آخرین وضعیت بروز و درمان این بیماری سعی در اطلاع رسانی برای همه مردم دنیا را دارد .

همان طور که همه کم و بیش می دانیم بیماری ایدز یک بیماری ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند بنابراین بدن شما نیاز به غذاهایی دارد که بتواند قدرت خود را حفظ کند داشتن یک بدن قوی می تواند به شما برای مبارزه با این بیماری کمک کند. در ادامه باید و نبایدهای غذایی را که برای بانوان مبتلا به ایدز مفید است پیشنهاد می‌کنیم.


مصرف میوه و سبزیجات به میزان کافی

به طور کلی خوردن میوه و سبزیجات به علت داشتن آنتی اکسیدان برای همه خانم‌هایی که به زیبایی پوست و موی خود اهمیت می‌دهند توصیه می‌شود و البته همین آنتی اکسیدان موجود در میوه نیز باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن قوی‌تر شود و برای خانم‌های مبتلا به ایدز هم  مفیدتر است بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در هر وعده غذایی خود میوه و سبزیجات مصرف کنید.


 پروتئین‌ مصرف کنید

بدن شما از پروتئین‌ها برای ساخت عضلات استفاده می‌کند معمولا بدن خانم‌ها میزان قابل توجهی کمبود عضله دارد  همچنین پروتئین ها به قوی شدن سیستم ایمنی بدن هم  کمک خواهد کرد. اگر شما خانم هستید و کمبود عضله دارید برای جذب پروتئین بیشتر خوردن ماهی تخم مرغ و گوشت گوساله را پیشنهاد می کنیم همچنین اگر مبتلا به بیماری ایدز هستید و کمبود وزن دارید بدن شما نیاز به پروتئین بیشتری دارد که برای جذب بیشتر آن باید با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید : منابع پروتئین + میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف

 مصرف  شکر و نمک را محدود کنید

داشتن اچ آی وی در بانوان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد بنابراین میزان زیاد شکر و نمک در برنامه غذایی روزانه شما می‌تواند به قلب شما نیز آسیب برساند. بهتر است روزانه بیشتر از 3/۲میلی گرم نمک مصرف نکنید و میزان شکر را در برنامه غذایی خود به شدت کاهش دهید.


چربی ها را متعادل مصرف کنید

مصرف چربی‌ها موجب انرژی در بدن می شود اما متاسفانه کالری زیادی دارد اگر قصد اضافه وزن ندارید و میزان توده بدنی شما طبیعی است میزان چربی‌ها را محدود کنید و چربی‌های سالم مثل مغز روغن‌های گیاهی و آووکادو مصرف کنید.


در این دو مورد با پزشک خود مشورت کنید:


کاهش وزن

 شاید هر خانمی با دیدن کاهش وزن خوشحال شود اما در خانم‌های مبتلا به بیماری اچ آی وی بهتر است با کاهش قابل‌ توجهی از وزن با پزشک خود مشورت کنند. 

کاهش وزن  به طور ناخودآگاه بدن را ضعیف و کارکرد سیستم ایمنی را هم  مختل می کند پس بسیار مهم است که در این باره با پزشک خود مشورت کنید و کالری مورد نیاز بدن تان  را تامین کنید.


مشکلات دهانی

 اگر در بلع غذا مشکل داشتید بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از سبزیجات نرم استفاده کنید و غذاهای ترد و تند نخورید و قطعاً زمانی را برای معاینه با پزشک خود هماهنگ کنید.


بیشتر بدانید : زندگی با ایدز و HIV اچ آی وی : حقایق و باورهای غلط

بیشتر بدانید : اقدامات لازم در صورت مواجه با ویروس ایدز

بیشتر بدانید : پرسش و پاسخ های محرمانه درباره ایدز

بیشتر بدانید : اگر این نشانه ها را دارید احتمالا مبتلا به ایدز هستید


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com